דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הר הבית

מדיני-ביטחוני / המתיחות בהר הבית: היערכות מוגברת בצה"ל לתפילות יום שישי

לאחר הערכת מצב מטכ"לית הוחלט כי חמישה גדודים ישמשו כוח כוננות, וההחלטה על שחרורם תתקבל לאחר הערכת מצב נוספת מחר | ההנהגה הפלסטינית קראה לערוך מחר "יום זעם", במחאה על הצבת גלאי המתכות בכניסה להר

שוטרי מג"ב משיקפים על מתפללים מול שער האריות בעיר העתיקה בירושלים (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).
שוטרי מג"ב משיקפים על מתפללים מול שער האריות בעיר העתיקה בירושלים (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

חמישה גדודים ישמשו ככוח כוננות ביהודה ושומרון לקראת תפילות יום שישי, זאת על רקע המתיחות בהר הבית, כך הודיע היום (חמישי) דובר צה"ל. עוד נמסר כי ההחלטה הסופית על שחרורם של הכוחות הנוספים תתקבל אחרי הערכת מצב נוספת, שתתקיים מחר.

כזכור, הצבת גלאי מתכות אחרי הפיגוע בשישי האחרון עוררה זעם רב בקרב ציבור המוסלמי בארץ ומחוצה לה. על רקע טענות לפגיעה בחופש הדת והפולחן בהר, הוואקף החליט לסגור מחר את כלל המסגדים בירושלים, וקרא לכל המתפללים להגיע לאזור הר הבית במסגרת המחאה על אמצעי הבקרה שהוצבו במתחם. בנוסף, פת"ח קרא להקדיש את דרשות יום שישי ברחבי יהודה ושומרון לאל-אקצה ונגד "פעולותיה הטרוריסטיות של ישראל", כלשונו.

שוטרים בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)
שוטרים בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, קרא לפלסטינים לצאת,  אחרי תפילות יום שישי, למחאות תמיכה במסגד אל-אקצה. "מחר יהיה נקודת מפנה חשובה בהגנה על מסגד אל-אקצא ואנו נצא המנצחים" אמר, "התוכניות הישראליות בנוגע לאל-אקצה לא יבוצעו. מדובר בקו אדום, אתם מציתים את האש. אנו קוראים ליום זעם וגיוס כללי של העם הפלסטיני וכל האומה הערבית במסגרת המערכה להגנה על ירושלים ואל-אקצה".

דובר חמאס, פאוזי ברהום, פרסם גם הוא הודעה מצולמת בה טען כי המסגד נתון תחת מתקפה חמורה מצד ישראל. וציין כי מונעים מהמוסלמים להתפלל בו. במקביל, מופץ ברשתות החברתיות בשעות האחרונות סרטון של חמאס הקורא לצעדות לעבר מוקדי החיכוך עם כוחות צה"ל בגדה.

"צריך לזכור שבין פת"ח וחמאס יש מאבק על הובלת הרחוב הפלסטיני", הסביר ד"ר עידו זלקוביץ, ראש חטיבת לימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית עמק יזראל ועמית מדיניות במכון מיתווים למדיניות חוץ ישראלית אזורית. לדבריו, ביום רביעי קראה תנועת הפת"ח לערוך יום זעם, ואילו וחמאס קרא ליום זעם מחר. קריאה שזוכה לתעודה רבה ברשתות החברתיות. "צריך להמתין ולראות מה יקרה בשישי, כמה אנשים יגיעו והאם גם פת"ח יצטרפו", אמר.

הממשל האמריקני פירסם הודעה בה הביע דאגה בנוגע למצב בהר הבית, וקרא לישראל ולירדן לעשות את כל המאמצים האפשריים להפחתת המתיחות, ולמצוא פתרון שיבטיח את ביטחון הציבור ואת השמירה על הסטטוס קוו. העיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון,  דיווח כי ישנם מאמצים ערביים ואמריקניים להביא לפתיחה מלאה של מסגד אל-אקצה בפני מתפללים מוסלמים.

בתוך כך, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין פנה הבוקר במכתב לחברי הכנסת, בעקבות ניסיונות של חלק מהם לעלות להר הבית. אדלשטיין הבהיר כי העלייה להר עדיין איננה מותרת וכי אין שום שינוי בעמדה זו.

מתפללים מוסלמים מחוץ למתחם הר הבית, (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
מתפללים מוסלמים מחוץ למתחם הר הבית, (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

ליאור אקרמן, לשעבר בכיר בשב"כ, אמר הבוקר באולפן ynet כי מי שרוצה לאיים בעימות דמים לא צריך תירוץ. "מי שיש לו אינטרס לאיים עלינו בעימותי דמים ימצא את התירוץ לכך, בין אם בהצבת מגנומטרים ובין אם בתירוצים אחרים" הסביר, "ברור שברגע שמציבים מגנומטרים זה הופך לנפיץ כי הגורמים האיסלאמיים הקיצוניים והמסיתים נתפסים בזה כדי לאיים בעימותים. אם אפשר היה למצוא פתרון אבטחתי ראוי שלא יעורר עימותים אז אני בהחלט בעד".

לדבריו, מה שנכון למדינה הוא הפתרון הטוב ביותר, בין שמדובר במגנומטר ובין שמדובר באמצעי אחר. "צריך לאבטח את המקום הזה בצורה מקסימלית. זה אינטרס מוסלמי הרבה לפני שהוא אינטרס יהודי", אמר אקרמן. "המשמעות היא כן להציב מגנומטרים ולא לאפשר לאף אדם להיכנס לשם עם אמצעי לחימה. יש לקבוע סידורי ביטחון הנכונים לנו. כמו שנכנסים למקום הקדוש ביותר ליהודים, הכותל, אין שום בעיה גם בהר הבית, ואם זו ההחלטה הנכונה ביטחונית זה מה שצריך להתבצע".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!