דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע

חברה ועבודה / סכסוך עבודה כנגד הפיטורים ב'טבע': "עובד זה לא מספר, זה בן אדם"

ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה כללי בחברה, כנגד הכוונה לפטר 350 עובדים במתקנים בכפ"ס ובנגב | אלירן קוזליק, יו"ר ועד האתר בכפ"ס: "ההנהלה מרוויחה מיליארדים, ועכשיו כשהמצב קשה, לוקחים את העובדים הפשוטים ושולחים אותם הביתה"

עובדי טבע (צילום ארכיון: נתי שוחט/ פלאש 90).
עובדי טבע (צילום ארכיון: נתי שוחט/ פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז היום (ראשון) על סכסוך עבודה כללי בחברת טבע, בעקבות הודעת ההנהלה על כוונתה לפטר מאות עובדים באתרי התפעול בכפר סבא ובטבע-טק בנגב. בהסתדרות הדגישו כי לכוונת ההנהלה לבצע פיטורין חד צדדיים יהיו השלכות מרחיקות לכת, וכי קודם להכרזת סכסוך העבודה קראה ההסתדרות להנהלת החברה לנהוג באחריות, "ולא להכניס את מפעלי טבע בישראל לשורה של מאבקים שיביאו לסחרור מערכת יחסי העבודה". על פי הערכות, בכוונת החברה לפטר כ-5% מעובדיה בישראל – 350 עובדים.

סכסוך העבודה שהוכרז מקיף כ-6,000 עובדים בחברה, וחל בין היתר, על מפעלי טבע בנתניה, כפר-סבא, קריית שמונה, אשדוד, פתח תקווה, ירושלים, פארק תעשיות חמ"ן ומועצה אזורית נאות חובב. בשבוע הבא צפויים ועדי מפעלים אלו להתכנס ולהיערך למקרה הצורך של מאבק, שיוכל בתוך שבועיים מהיום אף להגיע להשבתת החברה. ההודעה על הסכסוך נמסרה לנשיא ולמנכ"ל הזמני של החברה, פרופ' יצחק פטרבורג.

על אף שבהודעתה לתקשורת טענה הנהלת החברה כי היא נכנסת להיוועצות עם ועדי העובדים בדבר הפיטורין המתוכננים, בוועדים קיבלו מסר שהעניין כבר סגור. יו"ר ועד אתר טבע בכפר סבא אלירן קוזליק ביפר לדבר ראשון כי "שאלנו במה מדובר, מי העובדים? יש רשימות? אמרו לנו שזה הוחלט אתמול ויוצאים לדרך, ומתקשרים לעובדים. בעוד אני יושב עם ההנהלה, אני מקבל כבר הודעות מעובדים שמדברים איתם על זה. זו ממש לא היוועצות – זה מהלך חד צדדי. ויש לנו קווים אדומים". במפעל בכפר סבא מתכננת החברה לפטר 175 עובדים.

"אם לא נעצור את הגל הזה עכשיו הוא יתפשט", מוסיף קוזליק, "חורה לי שההנהלה מרוויחה מיליארדים, הדירקטריון והמנהלים מקבלים דיבידנדים ובונוסים, ועכשיו כשהמצב קשה, לוקחים את העובדים הפשוטים ושולחים אותם הביתה. אם רוצים להתייעל – אין בעיה, יש הרבה במה להתייעל".

אלירן קוזליק יו"ר ועד טבע בכפר סבא (התמונה באדיבות המצולם).
אלירן קוזליק יו"ר ועד טבע בכפר סבא (התמונה באדיבות המצולם).

יו"ר ועד טבע כפ"ס, אלירן קוזליק: "טבע עובדת בשיטת הדלת המסתובבת – מפטרת עובדים ומכניסה עובדי קבלן. לא ניתן לזה לקרות, נעשה ניקיון בכל מה שקשור להעסקה קבלנית באתר"

קוזליק מתקומם על הכוונה לפטר עובדי קו ייצור במפעל שמייצר 12.7% מהרווחים של טבע העולמית, וזאת דווקא בשעה שהמפעל סובל מחוסר בכוח אדם. "טבע עובדת בשיטת הדלת המסתובבת – מפטרת עובדים ומכניסה עובדי קבלן. לא ניתן לזה לקרות, נעשה ניקיון בכל מה שקשור להעסקה קבלנית באתר", הוסיף קוזליק, שנמצא מזה כחודש בסכסוך עבודה קיים בנושא מהלכים חד צדדיים אחרים של הנהלת החברה, ביניהם הרחבת תופעת ההעסקה הקבלנית כתף-אל-כתף. לדבריו, חוסר כוח האדם באתר מורגש בין היתר בעומס על העובדים הקיימים, ובניוד תדיר של עובדים ממחלקה למחלקה.

"אנחנו הולכים לתקופה לא פשוטה, אבל אני לא מפחד", אומר קוזליק, "אנחנו נפגשים מחר עם ההסתדרות במרחב כפר סבא להערכת מצב – והכל פתוח, הפגנות, שביתות ועיצומים. אם הם יסירו את הכפפות גם אנחנו נסיר, הכל על פי חוק כמובן. השטח דורש את זה. הגיע הזמן שידעו שעובד טבע זה לא מספר – זה בן אדם. העובדים יודעים שהוועד לא הולך לוותר".

ההודעה על הפיטורים הגיעה לאחר תקופה ארוכה של שמועות וידיעות תקשורתיות, ובה נאמר כי בכוונת ההנהלה  להיכנס לתהליכי היוועצות מול ההסתדרות וועדי העובדים באתרי כפר סבא וטבע-טק במטרה להוביל בהם פיטורי צמצום. מההנהלה נמסר כי הפיטורים מוערכים בכ-350 עובדים – 5% מעובדי החברה בישראל. דובר ההסתדרות יניב לוי מסר בתגובה להודעה: ״לא נסכים לשום מהלך חד צדדי שבו יפוטרו עובדים בחברת טבע. אנו מצפים מהנהלת החברה לנהוג באחריות ולא להכניס את מפעלי טבע בישראל לשורה של מאבקים שיביאו לסחרור מערכת יחסי העבודה״.

במכתב ששלח הועד במפעל כפר סבא לעובדים נכתב כי עודכנו הבוקר לתדהמתם כי הנהלת החברה החליטה לפטר 175 עובדים באתר, זאת לאחר שבועות בהם הועד מתריע מפני נקיטת צעדים חד צדדיים. "לצערנו ההנהלה, כדרכה בעת האחרונה, לא פנתה לוועד העובדים טרם קבלת ההחלטה. נכון להיום גם לא הועבר כל מידע ביחס לזהות העובדים שבכוונתה לפטר. בשעה קשה זו ההסתדרות ו-וועד העובדים נלחמים עבורכם ולמענכם. לא מיותר לציין כי ביננו ובין ההנהלה קיים סכסוך עבודה פתוח. חשוב לנו להדגיש כי לא נסכים לשום מהלך חד צדדי שבו יפוטרו עובדים בטבע. אנחנו מצפים מהנהלת החברה לנהוג באחריות ולא להכניס את מפעלי טבע בישראל לשורה של מאבקים".

בשבועות האחרונים מנהל ועד עובדי טבע כפר סבא שורה של ישיבות מו"מ, בשל סכסוך העבודה שהוכרז על רקע שורה נוספת של צעדים חד צדדיים שנקטה ההנהלה, ובין היתר בנושא עובדי קבלן המועסקים במפעל במתכונת כתף-אל-כתף. סכסוך העבודה במפעל הוכרז כבר… ולפיכך רשאי הועד להכריז כבר על נקיטת שביתה או צעדים ארגוניים אחרים. במהלך סכסוך העבודה טענו בועד כי ההנהלה מבקשת גםלפגוע בחירות ההתארגנות במפעל תוך ניסיון לנצל את עמדתה ולהשפיע על העובדים שלא לשתף פעולה עם סכסוך העבודה שהכריז הועד.

בהנהלת החברה הדגישו כי טרם הפניה למהלך פיטורין קידמה החברה שורה של צעדי התייעלות אחרים כגון מיקוד במוצרים בהם לישראל יתרון יחסי על פני שווקים אחרים, השקעה בתשתיות, איחוד פונקציות – בייחוד במטה החברה בפתח תקווה והצעת תוכנות פרישה מרצון אטרקטיביות במספר אתרים.

לדברי החברה, לעובדים שיפוטרו יינתנו תנאי פרישה מיטיבים, בייחוד בדרום הארץ, וכן ליווי אישי, הכולל ייעוץ במהלך תהליך סיום ההעסקה, סדנאות והכשרות מקצועיות, כמו גם שירותי השמה, שיסייעו להם לאתר חלופות הולמות במטרה ליצור המשכיות תעסוקתית. "ישראל, והנגב בפרט, חשובים לטבע, ופעילותנו כאן תמשיך להוות נדבך משמעותי לחברה גם בעתיד. יחד עם זאת, אנו מחויבים לעשות כל הנדרש על מנת להבטיח שאתרינו בישראל יהיו תחרותיים, יעילים ובעלי אופק עסקי בר-קיימא. טבע תמשיך להשקיע בישראל – ובאתרי הייצור בפרט – בפעילויות אשר מחזקות את היכולת התחרותית שלנו ברמה הגלובלית", אמר היום פרופ' יצחק פטרבורג, נשיא ומנכ"ל זמני של טבע.

העובדים משלמים את המחיר על כשלונות ההנהלה

חברת טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ (NYSE & TASE: TEVA) היא חברת תרופות גלובלית המספקת תרופות לכ-200 מיליוני מטופלים ב-100 שווקים מדי יום. טבע, שבסיסה בישראל, היא יצרנית התרופות הגנריות הגדולה בעולם. בישראל מועסקים בחברה כ-7,000 עובדים. הכנסות טבע בשנת 2016 הסתכמו ב-21.9 מיליארד דולר.

בשנת 2016 איבדה טבע כחצי מערך מניותיה, זאת לאור העובדה שבעוד כשנתיים צפוי לפוג תוקף הפטנט הרשום שלה על תרופת הדגל קופקסון, האחראית לכ-60% מרווחי החברה. גם מהלך רכישה של חברת תרופות מקסיקנית, רימסה, נתבררה בדיעבד ככישלון ופגעה בערך המניה.

בוועד העובדים נשמעו לאורך החודשים האחרונים טענות בדבר הקיצוצים והפגיעה במעמד העובדים, בשל כשלונות ההנהלה. רק בתחילת חודש זה פורסם בתקשורת כי בדירקטוריון החברה שוקלים למנות את פסקל סוריו למנכ"ל בעלות שכר שנתית כפולה מזו של המנכ"ל הקודם ארז ויגודמן שעמדה על 5.7 מיליארד דולר ב-2015.

ח"כ פרץ על הנהלת טבע: "ניצול לרעה בחסות החוק"

ח״כ עמיר פרץ ביקר בחריפות את הפיטורים המתוכננים של כ-350 עובדי טבע: ״מדובר בניצול לרעה בחסות החוק מצד חברה שמקבלת מליארדים בצורה של הטבות מס, בכפוף להבטחתה לגייס עובדים חדשים. על הנהלת טבע להשיב לציבור את הטבות המס שקיבלה לאורך השנים. לא רק שטבע אינה עומדת בהבטחתה, אלא שהיא מביאה לפיטוריהם של מאות מעובדיה המסורים. לא נשלים עם הכלל שכאשר החברה מרוויחה המנהלים מקבלים בונוסים שמנים, וכאשר החברה מפסידה העובדים משלמים את המחיר.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!