דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

פרשנות / מה יותר גבוה: הסיכוי לזכות בהגרלת מחיר למשתכן או הסיכוי לבחירות?

אחרי פסילת חוק מס הדירה השלישית, כחלון יוצא למתקפת נגד בניסיון להשיג הישגים מהירים | הקדמת ההכרזה על הזוכים בהגרלה הגדולה, הגרלה נוספת, חקיקת בזק | מה עומד מאחורי הצעדים של כחלון: יחסי ציבור או כלכלה?

השר משה כחלון (צילום: מארק ישראל סלם / פלאש 90).
השר משה כחלון (צילום: מארק ישראל סלם / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לפני כמעט חודשיים, ב-14 ביוני, כינס שר האוצר כחלון מסיבת עיתונאים כדי להודיע על ההגרלה הגדולה שתכלול 15,000 יחידות דיור במסגרת תכנית מחיר למשתכן. ההחלטה להוציא להגרלה אלפי יחידות דיור שטרם הבשילו ורובן עדיין לא קיבלו היתרי בניה העלתה תמיהות. ניתן היה להסביר את המהלך של כחלון זמנו על רקע הדשדוש של תכנית הדגל שלו בתחום הדיור. מחפשי דיור רבים כבר נואשו מלגשת להגרלות ולהתאכזב. הגרלה שתיתן מענה ל-15,000 משקי בית, גם אם מדובר במענה דחוק, דירה על הנייר ולא ארבע קירות, עשויה לשנות את הסנטימנט הציבורי.

הסברנו אז שכחלון גם רוצה להוציא את 15,000 הזוכים מהשוק וכך לקרר את הביקושים. גם אם הם לא יקבלו דירה אלא רק הבטחה לדירה במחיר מוזל הרי שהם יפסיקו לחפש דירה לרכישה. כלומר, ניתן היה להצביע על מניעים הקשורים לשוק הדיור במהלך לפני כחודשיים, לניסיון להשפיע על הביקוש וההיצע בשוק, אם לא ממשית אז לפחות פסיכולוגית. 

אתמול (שני) יצא שר האוצר בהכרזה חפוזה נוספת. לשכתו של השר הפיצה באופן יוצא דופן הודעה מקדימה לקראת שידור הודעתו של כחלון, באמצעות תמונה שמזכירה כרזת בחירות. בתמונה/הודעה נכתב כי השר "ימסור הודעה מיוחדת למשתתפי הגרלת מחיר למשתכן". עם זאת השידור הישיר של כחלון נפתח בתגובה שלו "לכל מי שמנסים לעצור אותנו" והתחייבות שלו, מתוך "בעירה פנימית", לחוקק מחדש את חוק המס על הדירה השלישית, אשר בג"ץ פסל בשל האופן הבהול, תוך כיפוף ידיהם של המחוקקים שהרימו קול צעקה של ממש, נחקק החוק בכנסת. אחר כך נפנה כחלון לנושא המחיר למשתכן. 

כצפוי, כחלון הכריז על הקדמת פרסום תוצאות ההגרלה בשבוע. המשתתפים בהגרלה יקבלו כבר מחר, כלומר היום, הודעה האם זכו או לא. אם משתתפי ההגרלה יקבלו היום הודעה על אם זכו ואם לאו מה הועילה הודעה מקדימה של השר אתמול?

ההודעה שיצאה מלשכת שר האוצר, המודיעה על ההודעה הצפויה של כחלון בפייסבוק. חדי העין יבחינו בבחירות ברקע
ההודעה שיצאה מלשכת שר האוצר, המודיעה על ההודעה הצפויה של כחלון בפייסבוק. חדי העין יבחינו בבחירות ברקע

באותה הזדמנות הבטיח כחלון כי בקרוב (ב-15 לספטמבר) תפתח הגרלת ענק נוספת של 15,000 יחידות דיור נוספות. גם במקרה זה – מדובר בדירות שאינן מועמדות לעלייה לקרקע מחר, וניתן להעריך שחלק מהליכי התכנון שלהם טרם הסתיימו. מדוע שוב לדחוף הגרלות על דירות שרחוקות מאוד מלהיות קיימות?

כדאי להבהיר, גם בהכרזה הקודמת על הגרלת ענק וגם בהכרזה הנוכחית אין שום הישג, ככל שזה נוגע לדיור. שום דירה לא נבנתה ואף זוג צעיר לא באמת רכש דירה. כל מה שקרה זה שהממשלה צפויה לחלק זכות לרכוש בהנחה דירות שבנייתן תחל עוד שנתיים לפחות. את ההגרלה ניתן גם לקיים באותה מידה עוד שנה או שנתיים כשהתנאים יבשילו.

מצד אחד ניתן לומר שכחלון ממשיך באסטרטגיה שלו, שהיא הפעלת לחץ פסיכולוגי על השוק והשחקנים המרכזיים בו. הוא מאמין באסטרטגיה שלו ומרגיש שירידת המחירים נמצאת מעבר לפינה. אבל אירועי הימים האחרונים מציעים הסבר קצת מורכב יותר. מצד אחד בג"צ ביטל את חוק מס על דירה שלישית ולמרבה האירוניה היה זה החיפזון של כחלון שהביא להפלת החוק. מצד שני טבעת החקירות המתהדקת סביב ראש הממשלה מייצרת מצב פוליטי חדש.

כדאי להבהיר, גם בהכרזה הקודמת על הגרלת ענק וגם בהכרזה הנוכחית אין שום הישג, ככל שזה נוגע לדיור. שום דירה לא נבנתה ואף זוג צעיר לא באמת רכש דירה.

כל אחת מהשותפות הקואליציוניות מחזיקה את היד על הדק הבחירות. מי שישלוף ראשון ויגיד שנתניהו לא יכול לשמש יותר כראש ממשלה יביא לפיזור הממשלה ויזכה גם בקלף של טוהר המידות. עצם האיום הזה הופך את ראש הממשלה לסחיט יותר ומאפשר לשותפות הקואליציוניות להשיג הישגים. אבל נכון להיום, אף אחת מהמפלגות לא נמצאת במצב נוח לפיזור הממשלה. עדיין לא.

אם כחלון היה יכול לרשום לזכותו הישג משמעותי בתחום הורדת מחירי הדיור הוא היה הרבה יותר משוחרר לפעול. מכאן ההחלטה שלו ללחוץ עם כל הרגל על דוושת הגז בנושא מחיר למשתכן. מכאן מגיעה גם ההחלטה של כחלון להחזיר כמה שיותר מהר את חוק מס על דירה שלישית להליך חקיקה עוד בתקופת הפגרה. ניתן להעריך כי כחלון חושש שאם יתעכב – ימתין שמתחמי הדיור יקבלו היתר כדין, מחכה שהכנסת תחזור מהפגרה לטובת חוק מס על דירה שלישית – יתכן  ויפספס את הרכבת. אם הממשלה תתפזר לפני שהוא יצליח למצות את המדיניות שלו לא בטוח שיוכל להציג לקהל הבוחרים הישג משמעותי. כמה מנדטים צפוי כחלון להשיג ללא הישג שכזה?

מכאן  ניתן להניח כי ההודעה של כחלון בסך הכל נועדה לשפר עמדות מול נתניהו ומול שותפיו לקואליציה לקראת המציאות הפוליטית החדשה של ראש ממשלה שכסאו מתנודד, ומערכת פוליטית שנערכת לבחירות בכל רגע נתון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!