דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט אזריה

משפט אזריה / הבקשה נדחתה: אלאור אזריה ייכנס הבוקר (ד') לכלא הצבאי

בקשתו של אזריה לדחות את מאסרו עד להחלטת הרמטכ"ל על המתקת עונשו נדחתה, והוא יתייצב היום ב-10:00 בכלא 4 בצריפין | במשפט שהסעיר את המדינה נידון אזריה לשנה וחצי מאסר בגין הריגת מחבל מנוטרל

אלאור אזריה מלווה באימו מגיעים להקראת הדין בערעור (צילום: תומר אפלבאום)
אלאור אזריה מלווה באימו מגיעים להקראת הדין בערעור (צילום: תומר אפלבאום)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הצבאי דחה אתמול (שלישי) את בקשתו של אזריה לדחות את כניסתו לכלא עד לקבלת החלטה של הרמטכ"ל בבקשתו להמתיק את עונשו. הדיון התקיים בבסיס הקרייה שבתל אביב בפני נשיא בית הדין האלוף דורון פייליס, זאת לאחר שהפרקליטות הצבאית הביעה התנגדות לבקשתו של אזריה. היום (רביעי) בשעה 10:00 בבוקר צריך אזריה להתייצב בכלא 4 במחנה צריפין, שם יתחיל לרצות את עונשו. הרמטכ"ל יחל לדון בבקשת אזריה להקלה בעונש רק בעוד חודש, ב-7 בספטמבר, כאשר פסק הדין בעניינו יהפוך לחלוט – כלומר, בתום המועד שבו ניתן על פי החוק לערער עליו.

פרקליטו של אזריה עו"ד יורם שפטל פנה ביום ראשון לבית הדין הצבאי לערעורים בבקשה לדון בעניין לפני יום רביעי, הזמן שקבע בית הדין לתחילת ריצוי עונשו של אזריה, שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל ונידון לשנה וחצי מאסר. בראשון שעבר נדחה ערעורו של אזריה על הרשעתו, ונקבע כי הוא יתייצב ביום רביעי ב-10:00 בכלא 4 בצריפין, לתחילת ריצוי 18 חודשי המאסר שנגזרו עליו. בחמישי האחרון הודיע אזריה שלא יערער לבית המשפט העליון על ההרשעה וגזר הדין, ופנה לרמטכ"ל בבקשה להמתקת העונש.

הפרקליטות כאמור התנגדה לדחיית העונש, בטענה כי  "האינטרס המיידי לביצוע גזר הדין גובר בשל עניין המשמעת שעליו הצבא מושתת". למרות שבבקשה של אזריה נטען כי הוא מוותר על זכותו לערער לעליון, הדגישו בפרקילטות כי כל עוד לא עברו 30 יום מאז פסק הדין, יכול אזריה עדיין להגיש ערעור, והדגישו כי "רק לאחר תום 30 הימים לאחר שפסק הדין הופך חלוט ניתן להגיש בקשת המתקה".

בדיון שנערך בבית הדין אמר פרקליטו עו"ד יורם שפטל כי המקרה של אזריה יוצא דופן. "מאז קום המדינה לא היה מקרה כזה שתוך כדי הכרעת הדין מפרסם הרמטכ"ל בפומבי הודעה, יש כאן הזמנה פומבית למערער לפנות במיצוי ההליך המשפטי הפלילי, בבקשה להקלה בעונש. אם הבקשה הזו תתקבל, אלאור לא יצטרך בכלל להיכנס לכלא".

שפטל חזר על טענתו כי מאחר שאזריה הודיע שאין בכוונתו לערער על פסק הדין, הוא למעשה הפך להיות חלוט. השופט פייליס שלל את טענתו ואמר כי "לא כך כתוב בחוק. יש פסיקה שאומרת שלא מערבים סמכות חסד בסמכות הדין"

התובע הצבאי נדב ויסמן הסביר את התנגדות התביעה הצבאית לבקשה: "על פי דין, על פי חוק, על פי הפסיקה – יש הבחנה ברורה בין שלב המשפט לבין שלב בקשת החנינה. גם חוק השיפוט הצבאי עושה הבחנה ברורה בין הסעיף שאומר מתי פסק דין הוא חלוט, לבין הסעיף שמאפשר הקלה בעונש אחרי שפסק הדין הוא חלוט. האם מבקש יכול לחלוט במו ידיו את פסק הדין? התשובה היא שלילית. חוק השיפוט הצבאי קובע מתי פסק דין הופך להיות חלוט – ורק בחלוף התקופה. פסק הדין אינו חלוט. הוא ייעשה חלוט רק ב7 בספטמבר. רק אז סמכותו של הרמטכ"ל תקפה. ובכל זאת, לפי הפסיקה אין מקום לעכב את העונש בגלל ההמתקה". כאמור, השופט פייליס קיבל את עמדת התביעה ודחה את הבקשה.

אזריה הורשע בהריגת מחבל מנוטרל שביצע פיגוע בחברון במרץ 2016, ונידון לשנה וחצי מאסר בפועל, שנה של מאסר על תנאי וכן הורדה בדרגה לדרגת טוראי. פרקליטיו ערערו על ההרשעה, ובעקבותיהם הגישה גם הפרקליטות הצבאית ערעור על קולת העונש. הצעת השופטים שדנו בערעור להגיע לעיסקת טיעון נדחתה על ידי הפרקליטות הצבאית. שופטי ביה"ד הצבאי לערעורים דחו את הערעורים והותירו את הרשעתו של אזריה בהריגה על כנה וגם את עונשו – שנה וחצי מאסר.

במכתב ששלח לרמטכ"ל ביום חמישי האחרון כתב אזריה: "ברצוני להבהיר כי לו ידעתי מראש את אשר התברר בדיעבד, כלומר, שעל גופו של המחבל לא היה מטען חבלה, לא הייתי יורה בו". אזריה הבהיר כי אין בכוונתו להגיש בקשת ערעור לבית המשפט העליון על פסק הדין של בית המשפט הצבאי לערעורים. "אני מבקש להיענות ולהמיר את עונשי המאסר שנגזר עלי, לעונש המאסר שניתן לרצותו בעבודות שירות, שכן ברצוני לחיים רגילים ולשקם את חיי וחיי משפחתי, במטרה לאחות את השברים".

הסנגור עו"ד יורם שפטל בהקראת הדין בערעור אזריה (צילום: מיכל רוטנברג)
הסנגור עו"ד יורם שפטל בהקראת הדין בערעור אזריה (צילום: מיכל רוטנברג)

במכתב התייחס גם למצבו המשפחתי, "עקב האירוע אבי לקה בשבץ מוחי ואיבד את הכושר ללכת וכעבור שיקום ארוך הצליחו להעמידו על הרגליים ואף ללכת עם הגבלות. אמי הגיעה לתת משקל ומטופלת בכדורי שינה. משפחתי התפרקה, כולם כואבים ולא מצליחים לחזור לשגרה עקב המצב". בהמשך ציין את שירותם של בני משפחתו לטובת בטחון ישראל, ואת בחירתו להתגייס לתפקיד לוחמה, "התחנכתי על אהבת המולדת ובטחונה, גדלתי בבית ציוני ופטריוטי. לפני הגיוס ייחלתי לשירות חובה קרבי על מנת לתרום כמה שיותר למדינה ולשמחתי שירתתי כלוחם ביחידה קרבית בה מילאתי תפקידים שונים".

בהצהרה ראשונה לתקשורת אמר אזריה בין היתר ״אני מבטיח לכם שפעלתי מתוך תחשות סכנה מידית בזירת הפיגוע, אבל בית הדין אמר את דברו. חשוב לי להדגיש, גדלתי בבית ערכי ומוסרי. אם הייתי יודע שאין על המחבל מטען, לא הייתי יורה. חיי הלוחמים עמדו לנגד עיניי״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!