דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / קוריאה הצפונית פרסמה תכנית מפורטת לתקיפת האי גואם, שנשלט ע"י ארה"ב

על פי ההודעה שפורסמה היום (ה'), ישוגרו ארבעה טילים לטווח בינוני, שיעברו מעל יפן וינחתו כ-40 ק"מ מחוף שטח החסות האמריקני בו מוצבים 7,000 אנשי צבא ארה"ב | קוריאה הדרומית איימה בתגובה "קשוחה וקשה" של וושינגטון וסיאול

צעדה לציון יום הולדתו ה-105 של מייסד קוריאה הצפונית, סינג קום איל (AP Photo/Wong Maye-E)
צעדה לציון יום הולדתו ה-105 של מייסד קוריאה הצפונית, סינג קום איל (AP Photo/Wong Maye-E)

קוריאה הצפונית פרסמה תכנית מפורטת לשיגור טילים בליסטיים לעבר גואם, שטח חסות אמריקני במערב האוקיינוס השקט, בו ממוקמים מתקנים רבים, ומפציצים, של צבא ארה"ב. אם התכנית תצא לפועל, יהיה זה השיגור הפרובוקטיבי ביותר, אי פעם, מצד הצפון. יפן וקוריאה הדרומית התחייבו להגיב בחריפות אם המתקפה אכן תתבצע.

על פי ההודעה שפורסמה היום (חמישי), קוריאה הצפונית נמצאת בשלבי הסיום של גיבוש תכנית לשיגור ארבעה טילים, מסוג הוואסונג-12, שיעברו מעל יפן וינחתו במים המקיפים את האי הקטנטן, מקום משכנם של 140 אלף תושבים ו-7,000 אנשי צבא אמריקנים בשני בסיסים מרכזיים.

טווח הטילים של קוריאה הצפונית (מקור: AP)
טווח הטילים של קוריאה הצפונית (מקור: AP)

עוד נטען בהודעה כי תכנית המתקפה, לפיה ינחתו הטילים במרחק 40-30 ק"מ מהאי, תישלח לאישורו של מנהיג המדינה קים ג'ונג אוּן בתוך כשבוע, והוא יהיה זה שיקבע אם תתבצע או לא.

לא ברור אם – או מדוע בדיוק – תיקח קוריאה הצפונית את הסיכון שבשיגור טילים קרוב כל כך לשטח חסות אמריקני. פעולה כזאת תחייב את ארה"ב, כמעט בוודאות, לבצע ניסיון יירוט וייתכן ותביא להסלמה נוספת במצב.

קוריאה הצפונית, לא מדינה שנמנעת מהודעות שקריות, נוהגת להשתמש ברטוריקה לוחמנית ולשגר אזהרות בדבר פעולות צבאיות, על מנת לשמור את יריבותיה במתח. על פי רוב, מציינת המדינה בהודעותיה כי לא תתקוף את ארה"ב אלא אם תותקף על ידה קודם או תחוש שהתקפה כזו קרובה.

אך ההודעה היום העלתה חששות בקהילה הבינלאומית, הדרוכה גם כך על רקע האיומים ההדדיים בין שני הצדדים.

בעקבות דיווחים של המודיעין האמריקני, לפיהם ייתכן שקוריאה הצפונית מסוגלת להרכיב ראשי נפץ גרעיניים על טילים שמסוגלים לפגוע בשטח ארה"ב, הזהיר הנשיא דונלד טראמפ כי צפון קוריאה תעמוד בפני "גמול של אש וזעם, שלא דומים לשום דבר שהעולם ראה עד היום".

פיונגיאנג, מנגד, הביעה ביקורת קולנית כנגד הסנקציות החדשות שאישרה מועצת הביטחון של האו"ם, בתמיכה חזקה של ארה"ב, וכנגד השימוש שעושה וושינגטון בגואם כנקודות היערכות של המפציצים החמקנים שלה. מפציצים שעשויים לשמש לתקיפה של קוריאה הצפונית.

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).

צבא קוריאה הדרומית מסר, בתגובה להודעה, כי קוריאה הצפונית תיאלץ להתמודד עם תגובה "קשוחה וקשה" מצד וושינגטון וסיאול. שר ההגנה היפני לקח את הדברים צעד אחד קדימה, כשאמר לפרלמנט כי התקפה על שטח החסות האמריקני תהיה מצב חירום עבור יפן משום שהי תסכן את קיומה כמדינה.

טילי הוואסונג-12, שנחשפו לראשונה במהלך מצעד צבאי באפריל האחרון, הם טילים לטווח-בינוני שעל פי הערכות רדיוס הפגיעה שלהם עומד עד 3,700 ק"מ. את הטילים ניתן לשגר ממשגרים ניידים, כך שקשה יותר לאתר ולהשמיד אותם על הקרקע.

על ידי שיגור מטח של ארבעה טילים, תנסה קוריאה הצפונית להקשות על ארה"ב ליירט את כל הטילים שישוגרו במסגרת המתקפה. גם מסלול התעופה של הטילים מעל יפן הוא אגרסיבי במיוחד – לאחרונה ניסתה המדינה להימנע משיגור טילים מעל מדינות שכנות, והעדיפה לשגר אותם בזווית חדה מאוד כך שינחתו בתוך הים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!