דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / תושבי גואם הפכו מטרה לאיומי טילים, עכשיו הם רוצים זכות בחירה

קוריאה הצפונית הודיעה הלילה (ג') כי השהתה את התכנית להפגיז את מדינת האי | עם זאת, העימות הנוכחי העלה מחדש את העובדה שלתושבי גואם, אזרחים אמריקנים המשלמים מסים לארה"ב, אין זכות הצבעה לנשיאות ואין להם קול בקונגרס

מפגינים בגואם בעצרת למען השלום 14 באוגוסט (צילום: AP Photo/Tassanee Vejpongsa)
מפגינים בגואם בעצרת למען השלום 14 באוגוסט (צילום: AP Photo/Tassanee Vejpongsa)

מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג אוּן, קיבל לידיו את התכנית לשיגור טילים בליסטיים לעבר גואם, הטריטוריה האמריקנית באוקיינוס השקט, אך החליט להשהותה על מנת לראות אם וושינגטון "מקבלת את ההחלטה הנכונה". כך דיווחה הלילה (שלשי) סוכנות הידיעות הרשמית של המדינה KCNA. בוושינגטון איימו כי יירטו כל טיל שיעשה דרכו לעבר האי.

למרות החלטתו של קים, והניסיונות הדיפלומטיים להנמיך את הלהבות, הפיכתה של המדינה למטרה לאיומי תקיפה מצד פיונגיאנג, הציתה מחדש את הקריאות לשינוי שיטת הממשל באי, שתושביו הם אזרחי ארה"ב אך אין להם זכות בחירה לנשיאות המדינה או זכות הצבעה על החלטה להשתמש בכוח צבאי. המעורבות היחידה של תושבי גואם בפוליטיקה האמריקנית היא השתתפות בבחירות המקדימות למועמדות לנשיאות של שתי המפלגות. בנוסף, כטריטוריה שלא הוכרזה כמדינה, מיוצגת גואם בבית הנבחרים האמריקני, אך במעמד משקיף בלבד, ללא זכות הצבעה.

גואם, מבט אווירי (צילום: shutterstock)
גואם, מבט אווירי (צילום: shutterstock)

גואם היא שטח חסות אמריקני, שרבים מ-160 אלף תושביה תומכים ברעיון של שיטת ממשל חדשה; הבעיה היא שהם לא מצליחים להסכים על אותה שיטה חדשה.

יש כאלה שמעוניינים להפוך למדינה ה-51 של ארה"ב, או לפחות לקבל מעמד פעיל יותר בכל הקשור לממשל האמריקני. אחרים מעוניינים דווקא להפוך את גואם למדינה עצמאית. פלג אחר קורא להיפטר מהנוכחות הכבדה של צבא ארה"ב, בו מוצבים 7,000 אנשי צבא והכביש הראשי שלו קרוי "דרך חיל הנחתים".

העימות בין הנשיא דונלד טראמפ לקוריאה הצפונית, עורר את זעמם של חלק מהתושבים, שכן אין להם זכות בחירה לנשיאות ארה"ב. "לא הצבעתי עבור הנשיא הזה, לא הצבעתי עבור המלחמה הזאת, ובכל זאת אנחנו מעורבים בסיפור הזה עכשיו", אמר בנג'מין קרוז, יו"ר בית המחוקקים של גואם, לסוכנות הידיעות איי.פי..

מושל גואם, אדי קאלבו, רואה במתיחות המתגברת הזדמנות להעלות על סדר היום את מערכת היחסים יוצאת הדופן של האי עם שאר ארה"ב – ואולי אפילו להביא לשינוי.

משרד המושל מפקח על ועדה שהוקמה לבדיקת מה שמכונה בגואם "דה-קולוניזציה". המטרה הסופית היא שתושבי האי יבחרו אם לדרוש מעמד של מדינה בארה"ב, לשמור על עצמאות או להפוך למדינה ריבונית. החלטת התושבים תסמן את רצון העם, אך כל שינוי שהוא ידרוש את אישור הקונגרס.

"זה מאוד חשוב שאנשים כמוני בקבילה שלנו יחנכו את העם – מה הסיטואציה שלנו כאזרחים אמריקנים שלא יכולים לבחור את הנשיא שיכניס אותנו למלחמה?" אמר קאלבו, "אנחנו מצייתים לחוקים פדרליים שלא היה לנו כל חלק בעיצובם, ואנחנו חייבים לציית לחוקים האלה".

חבר בית הנבחרים לשעבר מטעם גואם, רוברט אנדרווד, מאמין כי הזרקור שהופנה לעבר האי בעימות האחרון עם קוריאה הצפונית יעמוד במרכז הדיונים העתידיים על מעמדה הפוליטי של גואם. "העניין הוא כזה" אמר, "האם תושבי גואם הם חלק מהמשפחה האמריקנית או לא?".

באחד הם לא יכולים לבחור, השני בחר בהם. דונלד טראמפ וקים ג'ונג און (צילום: AP).
באחד הם לא יכולים לבחור, השני בחר בהם. דונלד טראמפ וקים ג'ונג און (צילום: AP).

גואם היא טריטוריה של ארה"ב מאז 1898, למעט שנתיים בהן הייתה תחת שלטון יפני במהלך מלחמת העולם השנייה. לאי מערכת שלטון מקומי הדומה לזו שב-50 המדינות, כולל מושל ובית מחוקקים. התושבים משלמים מס הכנסה לארה"ב, אך לא זכאים לקבל סיוע מתכניות פדרליות, כדוגמת מערכת הרווחה. עם זאת, יש לציין כי תושבי גואם זכאים להצביע בבחירות המקדימות

הפעילות העיקרית על האי היא צבאית. רבים מהתושבים ואנשי הממשל המקומיים משרתים בצבא ארה"ב בגאווה, אך אחרים מביעים כעס על כוונת הצבא להרחיב את נוכחותו במקום ולהעביר אלפי נחתים מיפן לגואם.

חברת בית הנבחרים מטעם גואם, מדלן בורדאלו, תומכת בתכניות ההרחבה, שלטענתה יפתחו הזדמנויות כלכליות חדשות עבור התושבים. בורדאלו היא הציגה היחידה של גואם בקונגרס, אך כאמור, לא זכאית להצביע על השימוש בכוח צבאי.

האי, נזכיר, שוכן 3,200 ק"מ דרום-מזרחית מסיאול, והנוכחות הצבאית הכבדה של ארה"ב בשטחו הפכה את גואם למטרה של איומי קוריאה הצפונית פעמים רבות בעבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!