דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הודו / בית המשפט העליון בהודו: הגירושים המידיים באסלאם אינם חוקתיים

על פי המנהג, רשאי גבר להתגרש מאשתו ע"י אמירת "גירושים" 3 פעמים - לא בהכרח ברצף או פנים אל פנים | הבוקר (ג') פסק בית המשפט כי על הממשלה לאסור את המנהג בחוק | אחת ממובילות המאבק: "הנשים המוסלמיות זכאיות לצדק"

נשים מוסלמיות מתפללות במסגד (צילום ארכיון: AP Photo/Dar Yasin)
נשים מוסלמיות מתפללות במסגד (צילום ארכיון: AP Photo/Dar Yasin)

בית המשפט העליון של הודו קבע הבוקר (שלישי) שהמנהג המוסלמי המאפשר לגברים גירושים מידיים מנשותיהם אינו חוקתי, וקרא לממשלה לאסור את המנהג בחקיקה.

חמישה שופטים בכירים, בני דתות שונות, דנו בנושא במשך שלושה חודשים לפני שהגיעו להכרעה. פסיקת בית המשפט הבוקר הגיעה בתגובה לעתירתן של שבע נשים מוסלמיות שבעליהן התגרשו מהם באופן זה.

כעת, מוטלת על ממשלת הודו החובה לתקן את הוראות החוק המתירות את המנהג, הידוע בשם "גירוש משולש".

"זה יום שמח בשבילנו. זה יום היסטורי", אמרה זקיה סומאן, מייסדת תנועת הנשים המוסלמיות של הודו, שלקחה חלק במאבק לביטול הגירוש המשולש. "אנו, הנשים המוסלמיות, זכאיות לצדק בבתי המשפט, כמו גם מהמחוקק", הוסיפה.

יותר מעשרים מדינות מוסלמיות, בכללן פקיסטן ובנגלדש השכנות, אסרו כבר על המנהג. אך בהודו, גירושים מסוג זה עדיין מוגנים על ידי החוק שמתיר למוסלמים, נוצרים והינדואים לפעול בהתאם למצוות הדת בכל הנוגע לעניינים כגון נישואים, גירושים, ירושות ואימוץ. אך בעוד שדיני  האישות של ההינדואיזם שונו והוסדרו במהלך השנים, החוק המוסלמי נותר כמעט ללא שינוי והגדרתו תלויה בעיקר באנשי הדת הבכירים.

מרבית 170 מיליון המוסלמים בהודו הם סונים, המצייתים לדיני האישות המוסלמיים בענייני משפחה וסכסוכים. חוקים אלו כוללים את המנהג לפיו, על מנת להתגרש די בכך שגבר יאמר לאישתו "טלאק" (גירושים) שלוש פעמים – לא בהכרח ברצף, אלא בכל זמן שהוא ובכל אופן: טלפון, הודעת טקסט, או אפילו פוסט ברשתות החברתיות.

https://twitter.com/_kumarchandan/status/899821988604018688

מועצת חוק האסלאם של הודו, המופקדת על יישום חוקי הדת בהתאם לחוקי המדינה, טענה בפני בית המשפט כי למרות שהמנהג שגוי בעיניה, היא מתנגדת לכל התערבות של בתי המשפט בנושא וכי על הקהילות עצמן לפתור את הבעיה. עם זאת, מספר פעילים מוסלמיים גינו את עמדת המועצה.

"זוהי דרישתן של נשים מוסלמיות מהשורה כבר יותר משבעים שנה, והגיע הזמן שהמדינה הזאת תשמע אותן", אמר פארוד מיטהיבורוואלה, פעיל מוסלמי, בראיון לתחנת הטלוויזיה של ניו דלהי.

ממשלת הודו הנוכחית תומכת בביטול המנהג, וראש הממשלה נרנדרה מודי אמר בנאומים פומביים רבים בעבר, כי המנהג מדכא נשים מוסלמיות ויש לשים לו סוף.

החלטת בית המשפט ההודי היום מצטרפת להישגים נוספים שרשמו, לאחרונה,תנועות הנשים בעולם המוסלמי. בשבוע שעבר, ביטל הפרלמנט הלבנוני חוק שסייע לזיכוי אנסים, במידה ויתחתנו עם הנשים אותן אנסו. כשבועיים קודם לכן, החליט  הבית התחתון בפרלמנט הירדני לבטל חוק דומה. גם בתוניסיה, מרוקו ומצרים בוטלו חוקים דומים בשנים האחרונות.

מנגד, לפני כחצי שנה, העבירה מפלגת השלטון  בטורקיה חוק הפוך – לפיו אנסים שנישאו לאשה שאנסו, יזוכו. לפי החוק הטורקי, ניתן כעת לשחרר מהכלא בדיעבד גברים שהורשעו בתקיפה מינית של קטינות, אם המעשה בוצע "ללא שימוש בכוח או באיומים" ואם התוקף "יישא לאישה את הקורבן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!