דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

העולם הערבי / קטאר תחדש, באופן מלא, את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן

כך נמסר הבוקר (ה') בהודעה קצרה של משרד החוץ הקטארי | הצעד עומד בניגוד לרשימת הדרישות שהציבו לה מדינות ערב, המחרימות את הנסיכות מאז חודש יוני, בטענה שהיא תומכת בארגוני טרור באזור

אמיר קטאר, תמים בן חמד אאל ת'אני (צילום:  Brendan Smialowski/Pool Photo via AP, File)
אמיר קטאר, תמים בן חמד אאל ת'אני (צילום: Brendan Smialowski/Pool Photo via AP, File)

קטאר הודיעה הבוקר (חמישי) כי חידשה, באופן מלא, את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן. צעד העומד בניגוד לרשימת הדרישות שהציבו לה מדינות ערב, במסגרת החרם אותו הטילו על הנסיכות, שאחת מהן הייתה צמצום דווקא של היחסים עם טהראן.

ההכרזה הבוקר לא כללה התייחסות למשבר הדיפלומטי בו נמצאות מדינות המפרץ הפרסי מאז יוני, אז מצאה קטאר כי גבולותיה היבשתיים והימיים- כמו גם המרחב האווירי שלה – נחסמו על ידי שכנותיה, במחאה על מדיניותה במזרח התיכון.

דוחא בירת קטאר (צילום: shutterstock)
דוחא בירת קטאר (צילום: shutterstock)

עם זאת, הצעד האחרון מצד הנהגת הנסיכות הגיע ימים ספורים בלבד אחרי שערב הסעודית החלה לקדם בן ממשפחת המלוכה הקטארית, שהחלק אליו הוא משתייך הודח, בהפיכה, מארמון האמירות ב-1972.

"קטאר הראתה כי בכוונתה ללכת בכיון אחר" אמר כריסטיאן קואטס אולריכסן, עמית מחקר במכון ג'יימס בייקר השלישי למדיניות ציבורית באוניברסיטת רייס האמריקאית, "זה בהחלט יכול להיות צעד שמטרתו להראות שקטאר לא מתכוונת להתכופף בפני הלחץ שמפעילות עליה מדינות האזור".

משרד החוץ של קטאר הודיע בשעות הבוקר המוקדמות כי השגריר שלה ישוב לטהראן. השגריר הוחזר לארצו בתחילת 2016, כאות סולידריות עם ערב הסעודית, אחרי שמפגינים התקיפו את השגרירות הסעודית בטהראן במחאה על הוצאתו להורג של איש דת שיעי בריאד.

"האמירות של קטאר הביעה את שאיפתה לחזק את היחסים הבילטרליים עם הרפובליקה המוסלמית של איראן, בכל התחומים", נכתב בהודעה הקצרה של משרד החוץ. כלי התקשורת הממלכתיים באיראן דיווחו על ההתפתחות, אך לא מסרו פרטים נוספים.

שר החוץ של קטאר מוחמד אל ת'אני (AP Photo/Pavel Golovkin)
שר החוץ של קטאר מוחמד אל ת'אני (AP Photo/Pavel Golovkin)

למרות החזרת השגריר ב-2016, שמרו איראן וקטאר על קשרי המסחר ביניהן. שתי המדינות חולקות בעלות על שדה גז ימי, הקרוי שדה דרום פארס על ידי טהראן והשדה הצפוני על ידי דוחא.

עתודות הגז רחבות ההיקף שבשדה הפכו את קטאר למדינה בעלת ההכנסה לנפש הגבוהה בעולם, מימנו את הקמת רשת החדשות אל-ג'זירה וסייעו לקטאר לזכות באירוח אליפות העולם בכדוגל בשנת 2022.

מאז שהחל המשבר הדיפלומטי עם מדינות ערב, העבירה איראן משלוחי מזון לקטאר. השלטון השיעי באיראן אף הוסיף את המשבר לביקורת השוטפת אותה הוא מטיח בשלטון הסוני של ערב הסעודית, חלק מהמלחמה העקיפה שמנהלות ביניהן של המעצמות המוסלמיות.

המדינות המחרימות את קטאר לא הגיבו, עדיין, להודעה. אתמול, הודיעה המדינה המרכז-אפריקאית, צ'אד, כי תסגור את השגרירות שלה בדוחא, על רקע טענתה שקטאר מנסה לערער את יציבותה באמצעות כוחות מלוב השכנה.

המשבר הדיפלומטי החל ב-5 ביוני, כשערב הסעודית, בחריין, מצרים, איחוד האמירויות, מאוריטניה, האיים המלדיביים, קומורו, תימן ולוב הודיעו על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם קטאר, וזאת על רקע תמיכתה הכלכלית בארגוני טרור איסלמיים כגון אל-קאעידה ודאע"ש, תמיכתה הפוליטית והכלכלית בחמאס ובאחים המוסלמים, והסיוע שהיא מעניקה לארגונים שיעים בבחריין ולאיראן.

בהשפעת המדינות המחרימות את קטאר גם מאוריציוס, ירדן, ג'יבוטי, אריתריאה, סנגל, צ'אד וניג'ר החזירו את שגריריהן מדוחא בירת קטאר, והודיעו כי יצמצמו את יחסיהן הדיפלומטים עמה. מלבד החרם הדיפלומטי סגרו חמש מהמדינות אלו את משרדי רשת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'אזירה" וחסמו את שידורי הרשת בארצן תוך שהן מאשימות אותה ב"סיוע לגורמי טרור".

המדינות המחרימות אף הציבו לדוחא מסך ובו 13 דרישות, בכללן גם סגירת השגרירות הקטארית בטהראן. קטאר דחתה את הדרישות, מה שהביא את המשבר למבוי סתום. ניסיונות מצד כוויית, ארה"ב, ומדינות אחרות, להביא לפתרון הסכסוך עלו אף הם בתוהו.

שרי החוץ של סעודיה, איחוד האמירויות, מצרים ובחריין בפגישה במצרים. (צילום: Khaled Elfiqi, Pool, via AP).
שרי החוץ של סעודיה, איחוד האמירויות, מצרים ובחריין בפגישה במצרים. (צילום: Khaled Elfiqi, Pool, via AP).

עם זאת, בימים האחרונים, הודיעה ערב הסעודית כי תרשה לאזרחי קטאר לעלות לרגל למכה. כלי התקשורת הממלכתיים בסעודיה דיווחו כי ההחלטה התקבלה, בין היתר, בזכות התערבותו של שייח' עבדאללה אל-ת'אני, חבר משפחת המלוכה של קטאר, שנפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אאל סעוד, ומאוחר יותר עם המלך סלמאן הזמן שנפש במרוקו.

למרות דיווח זה, לשייח' עבדאללה אין כל תפקיד בממשלת קטאר, ובתפקידו הרשמי האחרון, לפני עשרות שנים, עמד בראשות פדרציית מירוצי הסוסים והגמלים במדינה. סבו, אביו ואחיו שלטו בנסיכות עד שהודחו בהפיכה ב-1972.

בעל טור בולט בריאד טען כי ייתכן שהשייח' עומד להקים ממשלה קטארית גולה. אך אולריכסן הזהיר מהשערות מרחיקות לכת עד כדי כך, ואמר כי מדובר בעקיצה, יותר מכל דבר אחר. "בגלל שהסלמה רשמית בסנקציות לא נמצאת כרגע על השולחן,אנחנו רואים עכשיו את הלחץ הלא-פורמלי הזה על קטאר…ניסיון לבחוש קצת בענייניה הפנימיים" אמר, "אני חושב שהלחץ הלא-פורמלי הזה מתגבר בגלל שאין להם אפשרויות ראליות להפעלת לחץ רשמי יותר על קטאר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!