דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משחקי הכס

משחקי הכס / אזהרת ספויילרים: סיכום הפרק השביעי בעונה 7 של "משחקי הכס"

כולם מקבלים הדגמה חיה של המתים המהלכים וחלק משתכנעים יותר מאחרים | סאנסה גוזרת את הדין | בראן וסאם נפגשים ומחברים את פיסות הפאזל | סופו של עידן בווסטרוז

בור הדרקונים (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
בור הדרקונים (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
מור הופרט
יאיר ויטמן
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

החומה נפלה! אומרים שנית – החומה נפלה! הדבר היחיד שהיה יציב בחיינו הווסטרוזיאים קרס ואיננו עוד. טוב, רק מקטע שלו אבל עדיין… בריתות קמו ונפלו, העונות (פעם בכמה שנים) התחלפו, זהותו של היושב על כס הברזל התחלפה אינספור פעמים ואפילו שם משפחתו והחומה, בת 8,000 לערך, ראתה את הכל ונותרה איתנה. היא הייתה שם כשהדרקונים הופיעו וגם כשהם נעלמו, היא הייתה שם ואיננה עוד. זה די דרמטי.

פרק הסיום המיוחל של העונה הגרנדיוזית ביותר עד כה של משחקי הכס מאחורינו וסוף כל סוף הדמויות על המסך מתחילות להבין את מה שאנחנו יודעים כבר זמן מה. מה הן בוחרות לעשות עם הידע הזה, זה כבר דבר שמשתנה ועוד ישתנה מדמות לדמות על-פי האינטרסים האמיתיים או המדומיינים שלה ולא להכל קיבלנו תשובה בפרק הזה או בכלל בעונה.

החומה נופלת (צילום באדיבות yes)
החומה נופלת (צילום באדיבות yes)

הצפון זוכר

נתחיל דווקא בווינטרפל שם נראה כי המתיחות בין סאנסה לאריה עמדה לגלוש לפסים מאד מכוערים של רצח בתוך המשפחה ולא ברור היה בדיוק מי תהרוג את מי תוך כדי שבייליש עושה מה שחשבנו שבייליש יודע לעשות הכי טוב – לזרוע כאוס. אך ברגע האמת, ממש כשנדמה היה לנו שזה הצליח לו, סאנסה חושפת את המשחק הארוך שהיא ואריה שיחקו כדי לעבוד עליו. כמה ארוך? ייתכן שכבר מאז שאריה חזרה לווינטרפל או לכל הפחות מאז ששלושת ילדיי סטארק התאחדו ליד העץ המשפחתי שלהם. מה פשר שני המפגשים הטעונים ביניהן בפרק הקודם? אולי זאת הייתה רק העמדת פנים כדי לנסוך באצבעוני ביטחון, על מנת שיחפור לעצמו בור עמוק יותר ולא יתפתה לברוח. דלת החדר בזמן שאריה כביכול מאיימת לחתוך לסאנסה את הפנים, למקרה שתהיתם, נותרה פתוחה אחרי שאריה נכנסה לחדר. לא מן הנמנע שזה היה כדי שהוא ישמע את הכל. האם בחירת המילים שלו "יש משחק שנהגתי לשחק" מרמזת שהוא אכן שמע את אריה אומר בדיוק את אותן המילים? בהחלט יכול להיות.

בכל מקרה, פיטר בייליש מוצא את סופו כמעט בדיוק באותו הפח שהוא טמן לנד סטארק אי-אז במעלה מלך. נד מלווה במשמר העיר הגיע כדי לעצור את סרסיי, ובייליש, שהיה אחראי על המשמר ולכאורה שיתף פעולה עם נד, מצמיד לו סכין לגרון ועוצר אותו באשמת בגידה במלך. בסופו של דבר, היה זה בראן שהביא למשפט את "ראיית הזהב", ציטוט של בייליש עצמו כשהצמיד את הפגיון שלו לצווארו של נד ואמר לו שהיה שוטה כשסמך עליו.

בחורף עלינו להגן על עצמנו. לדאוג זה לזה. כשהשלג נופל והרוחות הלבנות נושבות, הזאב הבודד מת, אבל הלהקה שורדת (משפ' סטארק לדורותיה)

האם האזנת סתר היא ראייה קבילה במשפט הצפון? מה זה משנה, בסופו של דבר גרונו של בייליש שוסף בצדק פואטי על-ידי אותו הלהב בדיוק, הפעם בידיה של אריה סטארק. לאחיות סטארק, שזוכרות שהזאב הבודד לא שורד אבל הלהקה מחזיקה מעמד, לא נותר אלא לעשות מה שסטארקים הכי אוהבים לעשות, לחכות לחורף. על הדרך, בטח הן גם ישמחו לפגוש בקרוב את גיסתן לעתיד, עכשיו שמתברר שאין להן באמת בעיה עם הנאמנות החדשה של ג'ון.

פיטר בייליש. עכשיו הוא כבר לא מחייך (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
פיטר בייליש. עכשיו הוא כבר לא מחייך (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

מפגש רעים

כוחותיה של דאינריז מתמקמים ליד מעלה מלך ואנחנו מקבלים עוד ניתוח מלומד מפי ברון על מה שבאמת מניע חיילים (מין). מכל עבר התכנסו במעלה מלך נציגי שלושת הכוחות הגדולים בווסטרוז כשהמיקום שנבחר לוועידה הוא בור הדרקונים בו נהגו בני משפחת טארגאריין, בשבתם על כס הברזל, להחזיק את דרקוניהם. בחירת המיקום על-ידי סרסיי נועדה להבהיר לטוענת לכתר מבית טארגאריין שגם אם היום יש לה דרקונים, הם בני חלוף. סרסיי גם מעלה בשלב מסויים בפני ג'יימי את האופטימיות שנסך בה היעדרו של אחד משלושת הדרקונים, היעדרות שסרסיי יחסה בצדק למצבו העגום. אבל עוד נחזור אל הדרקון האובד.

לא מדובר בחיים בהרמוניה, מדובר בחיים (ג'ון סנואו)

לקראת הוועידה זכינו לכמה איחודים מרגשים בין דמויות שדרכיהן הצטלבו בעבר: בריאן פוגשת שוב את ג'יימי לאחר שעמדה במשימה שהשביע אותה לבצע במקומו, הבטחת שלומן של הבנות לבית סטארק והחזרתן לווינטרפל ועוד היא נדהמת לראות את סאנדור קלגיין שבמפגשם האחרון השאירה אותו גוסס. קלגיין נראה אפילו קצת שמח לשמוע שאריה הגיע לווינטרפל בשלום ואף יותר מזה, שהיא גדלה להיות נערה קשוחה ועצמאית שיכולה לדאוג לעצמה. סאנדור גם פוגש את אחיו, אותו הוא שונא בכל נפשו מאז ש"ההר" דחף את פניו לאש בילדותם ובמפגש המתוח, שקהילת מעריצי הסדרה חיכתה לו מזה זמן רב עד כדי מתן השם "קלגיין-בול" (Clagane Bowl), סאנדור נשאר כשתאוותו בידו אך מספיק להבטיח לאחיו שהוא יהיה זה שיהרוג אותו. הפעם באופן סופי.

האחים קלגיין. עוד לא ה"קלגיין בול" המיוחל (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes)
האחים קלגיין. עוד לא ה"קלגיין בול" המיוחל (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes)

עוד במסגרת האיחודים המרגשים, טיריון פוגש את שני מלוויו הנאמנים (יחסית), ברון ופודריק, הפעם כשכל אחד מהם במחנה אחר מבין השלושה. בכל זאת, ניכר שזיכרונות העבר של גיבורי הקרב על מפרץ בלאקווטר מפיגים במעט את המתח באתנחתא קומית.

ועידת השלום

דאינריז מגיעה לועידת השלום באיחור אופנתי, אבל היא דופקת כניסה כשהיא נוחתת על גבי דרוגון באמצע בור הדרקונים. בוועידה יושבים שלושת המחנות, מעלה מלך, דרגונסטון והצפון, כל אחד בצלע משלו. נראה כי התועלת של המפגש לא עד הסוף ברורה לבאי המפגש, לפחות לא לאלה מהצד של סרסיי, המתקשים לדמיין דבר שיגרום להם לזנוח את משחקי הכס לטובת שיתוף פעולה. כך יורון גרייג'וי שחש צורך לפצות על העלמתו מהפרקים האחרונים עם הצקות לתיאון ובדיחות גמדים שגם אותן הוא מצליח להרוס ומתעלה על כולם סרסיי שכשהיא שומעת על הסכנה שתושבי מעלה מלך יהפכו לחיילים בצבא המתים מתלוצצת על-כך שבעבור רובם זה יהיה שיפור. מופת של אחריות ורגישות מצד השואפת להחזיק בכתר.

נראה היה שכולם ימשיכו להסתובב סחור סחור סביב יריבויות עבר, שנאות ונקמות עד שסאנדור קלגיין נכנס לבור הדרקונים כשהוא סוחב עמו ארגז עץ גדול. נשים רגע בצד את השאלות "למה הוא סוחב את הארגז לבד?" או "למה החמור שגרר את העגלה לא יכול היה להיכנס לתוך המתחם?" ובכלל "למה חמור?", ואחרי המתח בזמן שנראה כמו נצח וכבר כולנו חשבנו שמתוך הארגז יישפך רק אפר (שהרי למה אחרת היו צריכים להראות לנו שסאנדור ירד לבטן הספינה לוודא שהמת-החי עודו שם ועודו מת חי?) שישים את כל ההרפתקה המיותרת מהפרק הקודם באור מגוחך עוד יותר, יוצא מתוך הארגז המת המהלך שלכדה החבורה.

ג'ון סנואו וטיריון בוועידת השלום (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes)
ג'ון סנואו וטיריון בוועידת השלום (צילום: Macall B. Polay, באדיבות yes)

באופן נוח למדי בוחר המת-מהלך לרוץ, מכל באי הועידה, דווקא לעברה של סרסיי ואפילו אמנית הפוקר פייס לא מצליחה להשאיר את פניה חתומות ונראית מבוהלת כהוגן. באי הוועידה זוכים לתצוגת תכלית של המתים המהלכים והדרכים בהן ניתן להֹרגם וכמובן שקיבורן נראה מוקסם למדי מהקונספט של המתים המהלכים. יורון מתעשת ראשון ומתקפל עם הזנב בין הרגליים (לכאורה) תוך שהוא מכריז שמכיוון שצבא המתים לא מסוגל לעבור את המים, איי הברזל שלו מוגנים ומציע לדאינריז לנהוג כמותו. סרסיי מסכימה לשביתת הנשק בתנאי שהצפון לא יילחם לצד דאינריז לאחר שהמתים יובסו. ג'ון, שהשבועה שנתן לדאינריז בפרק הקודם מחייבת אותו, מכריז על נאמנותו לדאינריז ובכך מפוצץ את הוועידה, למורת רוחם של טיריון ודאינריז שקיוו שהוא ישקר קצת. ככה זה כשלא מכירים את בנו של נד סטארק. גם בריאן עוד מנסה לנצל את העובדה שג'יימי חב לה את חייו כדי לשכנע אותו לנסות להכניס קצת היגיון באחותו. ג'יימי נראה מיואש ומודע לכך שאין לו סיכוי.

לעזאזל נאמנות! זה מעבר לבתים, כבוד ונדרים (בריאן מטארט)

טיריון מסכן את חייו ומגיע לחדרה האישי של סרסיי המלווה על-ידי ההר במטרה לשכנע אותה בכל זאת להסכים לשביתת הנשק שתאפשר את המלחמה במתים. סרסיי נוטרת לו טינה על שהרג את אמם בלידה שלו ואת אביהם, ומאשימה אותו בחורבן של משפחתם ובעקיפין גם במוות של טומן ומירסלה. למרות שנאתה לטיריון, לא מצליחה סרסיי לצוות על ההר להרוג אותו. הצירוף של הוויתור על היין, הליטוף על הבטן והאופן בו סרסיי מתארת לו את תחושותיה ופחדיה כשהמת החי הסתער לכיוונה ואיך כל מה שעניין אותה באותו הרגע היה לדאוג לה וליקרים לה ואף להצדיק את יורון גרייג'וי הפחדן מביאים את טיריון להבין שהיא בהריון. כשהוא מציין את זה, זה יוצר מצב נדיר – סרסיי לא אומרת דבר.

כשהלחימה בצפון תיגמר מישהו יינצח. אם המתים ינצחו, הם יצעדו דרומה ויהרגו את כולנו. אם החיים ינצחו, ואנחנו נבגוד בהם, הם יצעדו דרומה ויהרגו את כולנו (ג'יימי לאניסטר)

בינתיים בבור הדרקונים ג'ון ודאינריז ממשיכים את ההתקרבות שלהם תוך כדי שיעור בהיסטוריה של בית טארגריאן וג'ון מערער על הנבואה שניתנה לדאינריז שעל-פיה היא עקרה. האם זה הפתרון התסריטאי להריון שלה מג'ון המתוכנן לעונה הבאה? כבר נעשו סאלטות וירטואוזיות שכאלה בתסריט בעונה האחרונה אז אין לדעת. בכל מקרה, המחשבה על דאינריז וסרסיי מעבירות את ההיריון ביחד ומחליפות חוויות היא משעשעת כשם שהיא מטרידה. טיריון חוזר לבור ולרגע נראה שזה בידיים ריקות אבל סרסיי, ג'יימי וקיבורן חוזרים אחריו וסרסיי מגדילה לעשות ומכריזה שלא רק שהיא מסכימה לשביתת הנשק אלא אפילו מוכנה לתרום את צבאה למלחמה בין החיים והמתים, אפילו ללא הבטחה ותמורה מצד דאינריז וג'ון. פה חשדנו.

האידיליה של שילוב כל צבאות ווסטרוז במלחמת החיים נגד המתים מתנפצת במהירות כאשר ג'יימי מכין את הצבא למסע לצפון וסרסיי קוטעת אותו. סרסיי חושפת בפניי ג'יימי את התכנית האמתית שלה וככה מתגלה לכולנו שבעצם יורון לא ברח לאיי הברזל אלא הפליג לאסוס כדי להשיט לווסטרוז את פלוגת הזהב אותם שכרה סרסיי בזהב שלוותה מבנק הברזל וזה ששדדה מבית טיירל. ג'יימי, כנראה מזועזע מאימת המתים המהלכים, מעיר לה על הכשלים בתכנית. "כשהלחימה בצפון תיגמר מישהו יינצח. אם המתים ינצחו, הם יצעדו דרומה ויהרגו את כולנו. אם החיים ינצחו, ואנחנו נבגוד בהם, הם יצעדו דרומה ויהרגו את כולנו". גם בסצנה הזאת מאיימת סרסיי להשתמש בהר כדי להרוג את ג'יימי אך גם הפעם יא לא מסוגלת להרוג את אחיה. ג'יימי שמכריז שבכוונתו לקיים את השבועה שלקח לצעוד צפונה ולהילחם כנגד המתים עוזב את מעלה מלך תוך כדי ששלג יורד בה לראשונה בסדרה ומראה לכולנו שהחורף הגיע כבר למעלה מלך.

ג'יימי לאניסטר וההר (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
ג'יימי לאניסטר וההר (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

הזאב והדרקון

בחזרה בווינטרפל סאם שמגיע לשם לאחר שעזב את המצודה באולדטאון פוגש את העורב בעל שלוש העיניים, שמגלה לנו שביכולתו לקבל מידע גם בהודעות מעורבים ולא רק בחיזיונות והוא מעדכן את סאם שג'ון בדרך עם דאינריז כדי להוביל את צבא החיים. בראן סוף סוף משתף מישהו בכך שהוא יודע את זהות הוריו האמתיים של ג'ון, ובשיתוף המידע שחשפה גילי, ומסתבר שסאם כן הקשיב לו, על ביטול הנישואים של ראיגר בדורן, מבינים שניהם ביחד שג'ון איננו באמת ממזר אלא בנם החוקי של ראיגר טארגאריין וליאנה סטארק שהתחתנו בטקס סודי בדורן לפני המרד של רוברט. העורב בעל שלושת העיניים מנצל את יכולת החיזיון שלו כדי לחזות בטקס חתונתם של ראיגר וליאנה. עבור קוראי הספרים היה רגע של התרגשות שכן הם קיבלו סוף סוף את דמותו של ראיגר בסדרה, דמות שבספרים מאוזכרת הרבה יותר והפכה די פופולארית גם מבלי ממש להופיע בעלילה המתהווה. כאן המקום לציין את האכזבה מהבחירה בליהוק של דמות שנראית דומה מדי לויסריז האח הקטן והמיותר של ראיגר. אמנם יש את "הלוק הטארגאריאני", אבל יכלו להשקיע קצת יותר.

טקס החתונה הסודי של ליאנה וראיגר (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)
טקס החתונה הסודי של ליאנה וראיגר (צילום: Helen Sloan, באדיבות yes)

בראן מבין שראיגר לא חטף את ליאנה ואנס אותה אלא שהם היו מאוהבים ושכל הסיפור, בין אם היה ידוע לו אז ובין אם לא, היה רק תירוץ עבור רוברט בארת'יון לצאת למרד שסיים את שלטון בית טארגאריין. בהמשך הסצנה אנחנו מגלים גם ששמו האמתי של ג'ון הוא אאיגון טארגאריין ולכן איננו ממזר אלא בעצם היורש החוקי לכס הברזל. תוך כדי שאנחנו מקבלים את המידע הזה מבראן בווייס-אובר, אנחנו רואים את ג'ון דופק על דלת חדרה של דאינריז ושניהם, להזכירכם דודה ואחיין, מתנים אהבים בעוד טיריון שעומד מוסתר מאחורי המדרגות מודאג ממה שבוודאי מתרחש בפנים. הוא כנראה מבין, גם אם לא היה שם, את מה שמייסטר איימון טארגאריין אמר לג'ון סנואו ולסאם טארלי על כך ש"האהבה היא מותה של החובה" וחושש מהרגע בו אהבתם תעמוד בדרכם למילוי חובתם במאבק נגד המתים או על כס הברזל.

ג'ון סנואו ודאינריז טארגאריין (צילום באדיבות yes)
ג'ון סנואו ודאינריז טארגאריין (צילום באדיבות yes)

לאור העובדה שבראן מתכנן לספר לג'ון את האמת על זהותו, כיצד דאינריז שמבססת את כל טענותיה לכתר הברזל על סמך היותה היורשת החוקית וביתו של אאריז המלך המטורף תתמודד עם זה שג'ון קודם לה בסדר הירושה? זאת נגלה כבר רק בעונה הבאה.

אימפריות נופלות

בסצנה הסוגרת את הפרק ואת העונה צבא המתים מגיע סוף סוף לחומה מול המוצב באיסטוואצ בו נמצאים עדיין טורמונד ובריק. כלל צבא המתים נעמד מול החומה ונעצר כאשר מלך הלילה מגיע רכוב על ויסריון היורק מעין אש כחולה/ קרח חם/ אש קרה (אשכרה?) שמצליחה למוטט חלקים מהחומה, מחריבה את איסטוואצ' ומאפשרת לצבא המתים לצעוד אל תוך ווסטרוז לראשונה מאז הלילה הארוך שבעקבותיו היא הוקמה, כאמור לפני כ-8,000 שנה. טירוף.

דבר נוסף שראוי לשים לב אליו הוא שבבור הדרקונים מציינת דאינריז בפני ג'ון ש"הדרקון אינו עבד" ולאחר מכן בסצנת הסיום אנחנו רואים את ויסריון שקם לתחייה מרכיב על גבו את מלך הלילה. האם ויסריון אכן לא עבד ומעוניין לבצע את פקודותיו של מלך הלילה? או שמא הניסיון להפוך את ויסריון לעבד יתנקם במלך הלילה בעונה הבאה? יותר סביר שיש כאן עוד סתירה בתסריט.

צבא המתים עובר את החומה (צילום באדיבות yes)
צבא המתים עובר את החומה (צילום באדיבות yes)

משחקי הכס או שיר של אש ושל קרח?

הפרק, כמו רוב העונה, עסק כפי שהזכרנו בביקורת הקודמות בהפרדה בין "משחקי הכס" שהם המאבק הריאלי והפוליטי על שררה וכוח בווסטרוז, אל מול "שיר של אש ושל קרח" שעוסק במלחמה האפית והקוטבית בין החיים והמתים. בפרק נראה כי כעת מרבית הדמויות מבינות שעליהן לחדול, גם אם זמנית מ"משחקי הכס" ולהתאחד כנגד המתים. גם ג'יימי מבין זאת עכשיו ונראה מחוייב למטרה ומותיר רק את סרסיי ויורון המנסים עדיין לשחק את "משחקי הכס". בייליש, לעומת זאת, שהיה חזק ב"משחקי הכס", מצא הפרק את מותו אחרי שלקח את זה קצת רחוק מדי והמשיך לעסוק בתככי הפוליטיקה גם כשהיו לו את כל הכלים להבין את הסכנה האורבת מצפון לחומה.

דקת דומייה:

הפרק נפרדנו בשעה טובה מפיטר בייליש אמן התחבולות שנראה העונה כמו חיה כלואה בכלוב שניסה כל הזמן לסכסך בין סאנסה ואריה. הפרק גם נפרדנו מהקפטן מאיי הברזל שנהרג על ידי תיאון המנסה לגרום לאנשיו לנסות להציל את יארה, אם כי נראה כי מהמוות הזה רק נרוויח שכן נוכל להפסיק להתבלבל בינו לבין יורון ג'רייגוי. אגב, לקפטן קראו האראג אם זה עניין מישהו. את דקת הדומיה שלנו נקדיש הפרק לאנשי משמר הלילה והאנשים החופשיים שהתנדבו לאייש את איסטוואצ' ולהגן על החומה ומצאו את מותם הטארגי כאשר מלך הלילה וויסיריון מוטטו אותה. נקווה שלא נגלה בתחילת העונה הבאה שטורמונד ובריק נמנים עם ההרוגים, דבר שלא סביר לאור היעדר ההתייחסות למותם וכל המונולוג של בריק בפרק הקודם על זה שאם החיו אותו כל-כך הרבה פעמים, בטח יש סיבה שלשמה הוא חי. כנראה שזה לא היה בשביל לחזות בקריסת החומה.

ויסיריון מפיל את החומה (צילום באדיבות yes)
ויסיריון מפיל את החומה (צילום באדיבות yes)

נתראה ב- 2019

העונה השביעית של משחקי הכס הייתה קצרה במיוחד ונגמרה כבר אחרי 7 פרקים, וכעת אנחנו מוטלים שוב אל הישימון הצחיח בין העונות, שעל פי הערכות אמור להסתיים איפשהו בין סוף 2018 לתחילת 2019. העונה הבאה צפויה גם היא להיות קצרה במיוחד ומתוכננים כרגע 6 פרקים בלבד. העונה הבאה תהיה העונה האחרונה בהחלט של משחקי הכס ונוכל סוף סוף להירגע ולקבל תשובות לשאול המציקות לנו כבר מאז העונה הראשונה. כמובן, אלה אם יצאו לפועל סדרות הבת שיש רחשים לגביהן ואז אולי חלק מהשאלות יישארו פתוחות גם בסוף עונה 8. אנחנו בכל אופן, נהיה כאן.


לסיקורים נוספים: לקראת העונה ה-7 | פרק 1 | פרק 2 | פרק 3 | פרק 4 | פרק 5 | פרק 6חידון "משחקי הכס" הגדול

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!