דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בדיקת 'דבר ראשון' / האם "הגדלת תקציב הנכים" שנתניהו הבטיח כבר קיימת בתקציב?

'דבר ראשון' בדק מהי תוספת התקציב לנכים שצפויה להתרחש ממילא, כ"טייס אוטומטי" תוך ארבע שנים, אל מול תוספת 4 מיליארד השקלים שנתניהו הבטיח באותו פרק זמן | התוצאה עשויה להפתיע אתכם | תגובת משרד רה"מ: "מסגרת ההוצאה תגדל"

אבי שמחון ובנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר / יונתן סינדל / פלאש 90).
אבי שמחון ובנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר / יונתן סינדל / פלאש 90).
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

קשה לנתח את תכנית ראש הממשלה לפתרון משבר קצבאות הנכות. יש מעט מדי מידע: המלצות ועדת שמחון, עליהן מתבססת כביכול התכנית, לא פורסמו וכל שיש הן אמירות שמגלות חלקים שונים של התכנית. אחת מהאמירות האלו נאמרה בישיבת הממשלה ביום ראשון האחרון והחלטנו לבדוק אותה לעומק.

נתניהו שב ואמר ביום ראשון כך: "תוך ארבע שנים יגדל התקציב לנכים ב-4 מיליארד שקלים, מסגרת תקציבית שקבע שר האוצר". זהו למעשה נתון חשוב ביותר שניתן ללמוד ולהסיק ממנו על כוונתו של ראש הממשלה. בעוד שקשה לדעת בדיוק כמה אנשים יקבלו העלאה בקצבת הנכות על פי הגדרות שמחון-נתניהו (הצמד הבטיח העלאה ל"נכים קשים" בלבד. מה משמעות הביטוי הזה כאשר למעלה מ-80% ממקבלי קצבת הנכות מוגדרים בדרגת אי-כושר עבודה מלא? ברור רק שהכוונה היא לחלק קטן מ-235,000 מקבלי הקצבה), הרי שהתקציב הכולל יכול ללמד אותנו רבות על כוונת הממשלה.

ועוד הוסיף נתניהו פרט קטן ושולי לכאורה, התקציב יגדל רק תוך 4 שנים. אמנם את המסגרת התקציבית, 4 מיליארד שקלים ייחס נתניהו לכחלון אך ככל הידוע, כחלון ו-ועדת זליכה סברו שיש להוסיף 4 מיליארד שקלים עכשיו, או למצער ב-2018, ולא בשנת 2021.

דחיית הגדלת התשלום, והתייחסות לגודל התקציב בעוד 4 שנים מעוררים שאלות. מעבר להיבט האנושי, כלומר העובדה שמצבם של הנכים דורש את התוספת ללא כל דיחוי, ומעבר להיבט הכלכלי, כלומר שמדובר בסכום זעום עבור מדינה כמו ישראל שיש לה כל כך הרבה כסף שהיא לא יודעת מה לעשות איתו, אמירתו של ראש הממשלה מעלה שאלה שמא תקציב הקצבאות יגדל בסכום קטן ושולי – אולי אפילו לא יגדל כלל.

הדיון והמחאה הציבורית מתמקדים, ובצדק, בגובה הקצבה אותה מקבלים נכים שנקבע כי אינם יכולים לעבוד למחייתם: 2,342 שקלים בחודש. אולם, הסכום שקובע את כללי המשחק הוא סכום ההוצאה הכוללת על ענף הנכות בביטוח לאומי. סכום זה כולל את כלל הקצבאות אותם מקבלים הזכאים (כל נכה לפי זכאותו אותה עליו להרוויח במבחנים קשים בביטוח הלאומי): קצבת נכות כללית, קצבה חודשית נוספת, קצבת ניידות, וקצבה למימון מטפל סיעודי (שר"מ). עד כמה יגדל סכום זה, הסכום הכולל, זהו נייר הלקמוס האמיתי ליחסה של מדינת ישראל לנכים.

על פי הערכות המוסד לביטוח לאומי ההוצאה של ענף הנכות ב-2017 תעמוד על כ-13.4 מיליארד שקלים. בשנת 2016 עמדה ההוצאה על ענף הנכות, על פי הדוחות הכספיים של המוסד, על 12.6 מיליארד שקלים, כלומר עליה של כ-6% בשנה. בעשר השנים האחרונות, גדלה ההוצאה הכוללת על ענף הנכות במוסד בממוצע ב-6% מדי שנה, כך לפי הדוחות הכספיים של המוסד לביטוח לאומי.

חשוב להבין את הנתונים המשפיעים על גדילת הסכום הכולל: מספר הזכאים נמצא בעליה עקבית בדומה לעליה בגודל האוכלוסייה, ישנו שיפור מסוים בכושר מיצוי הזכאות על ידי בעלי המוגבלות, ולבסוף הקצבאות צמודות למדד. מאחר והמדד אפסי בשנים האחרונות, הקצבאות למעשה נשחקות, אך הסכום הכולל עולה בהתמדה.

נתניהו הבטיח כי תוך 4 שנים יתווספו 4 מיליארד שקלים לתקציב הקצבאות. מכאן ניתן להסיק כי על פי התכנית ההוצאה הכוללת של ענף הנכות בביטוח הלאומי בשנת 2021 תהיה 17.4 מיליארד שקלים (13.4 מיליארד ההוצאה ב-2017 פלוס 4 מיליארד שקלים).

בואו ונבדוק מה צפוי היה להיות סכום ההוצאה הכוללת ב-2021  ללא שום "הגדלה" של התקציב, אלא רק בהתבסס על הגדילה הממוצעת השנתית של העשור האחרון – 6% בשנה: עליה שכזו תביא את ההוצאה ל-16.6 מיליארד שקלים. תוספת של 3.2 מיליארד שקלים לעומת ההוצאה השנה. ההפרש? לא 4 מיליארד, 800 מיליון שקלים בלבד, זהו הסכום אותו מתחייב נתניהו להוסיף לנכים בעוד 4 שנים. כאשר לוקחים בחשבון את טענות הנכים, על כך שמהקצבאות הנוכחיות לא ניתן להתקיים בכבוד, התוספת המוצעת היא כמעט חסרת משמעות.

פנינו למשרד ראש הממשלה לקבלת הבהרות בנושא, ותגובתם מאששת את הניתוח ואף מדאיגה עוד יותר.

"סך ההוצאה על נכים", אמרו לנו במשרד ראש הממשלה, "עומד על 22 מיליארד בשנה.
האמירה היא שזה יגדל ב-4 מיליארד. מעבר למה שהצהרנו ביחס לשנה הקרובה, טרם נקבעו הפרטים. אלה יסוכמו על ידי רה"מ, שר האוצר ושר הרווחה".

כאן מתבלטת החשיבות של העובדה שוועדת שמחון פועלת במחשכים, ולא פרסמה את חישוביה והמלצותיה. כיצד הגיעה הוועדה ומשרד ראש הממשלה ל"סך ההוצאה על נכים" של 22 מיליארד שקלים? זאת כאשר על פי המוסד לביטוח לאומי סך עלות הקצבאות אינה עולה על 13.4 מיליארד שקלים? אילו עוד הוצאות "סופר" פרופ' אבי שמחון לנכים? הנחות בארנונה? אולי חלקם בסלילת מדרכות נגישות? והאם ה"תוספת" שתינתן תוך 4 שנים תהיה לחלקים עלומים אלו של התקציב או שמא לחלק של התקציב שגם באמת מגיע לנכים על מנת שיוכלו להתקיים – לקצבאות?

יכול היה להראות אחרת

אם היו מוסיפים 4 מיליארד שקלים כבר בשנה הבאה, כפי שככל הנראה תוכנן על ידי ועדת זליכה, ובהנחה שהתקציב ממשיך היה לגדול באופן טבעי היינו מגיעים ל-21.7 מיליארד שקלים הוצאה של ענף הנכות במוסד לביטוח לאומי ב-2021. 4 מיליארד שקלים פער לעומת מה שמתוכנן, כנראה, על ידי ראש הממשלה. על כן, תכנית ההגדלה של נתניהו היא בעצם תכנית לקיצוץ.

מדוע הם עושים זאת, נתניהו ושמחון? את הדחיה בהעלאת הקצבאות לא ניתן להצדיק במניעים כלכליים, ארגוניים ובטח שלא אנושיים. תוספת של 4 מיליארד שקלים היא מלכתחילה נמוכה מדי ביחס למצב הקצבאות, וגם ביחס למצבה המצוין של קופת המדינה. פריסת התוספת על גבי 4 שנים, מקוממת, לא אנושית וחסרת סיבה עניינית. במידה ולא יפורסמו מספרים ברורים לגבי גובה התקציב של ענף הנכות בביטוח הלאומי, ובמידה ומספרים אלה לא יתייחסו לגדילה השנתית הטבעית בגודל הקצבה, מדובר בתרמית, גניבת הדעת, שערורייה. אז ניתן יהיה לומר בוודאות שמטרתה של ועדת שמחון היא לשמור על הקצבאות נמוכות ככל הניתן, ניסיון למוסס את המחאה הציבורית ולעקוף את המצפון האנושי הבסיסי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!