דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / קוריאה הצפונית: המטרה הסופית היא השגת שוויון כוחות עם ארה"ב

המנהיג קים ג'ונג און טען כי היעד הסופי של פיונגיאנג הוא השגת "שוויון כוחות אמיתי" מול וושינגטון, כדי שזו "לא תעז אפילו לדבר על אופציה צבאית מולנו" | מועצת הביטחון של או"ם גינתה את השיגור אתמול

שליט צפון קוריאה קים ג'ונג-און (צילום: סוכנות AP)
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג-און (צילום: סוכנות AP)

מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, אמר כי ארצו מתקרבת להשגת היעד של "שיווי משקל" בין כוחה הצבאי לזה של ארה"ב, זאת על רקע הגינוי החריף שפרסמה מועצת הביטחון לשיגור "הפרובוקטיבי" ביום שישי, של טיל בליסטי מעל יפן. דבריו של קים דווחו על ידי סוכנות הידיעות המרכזית של קוריאה הצפונית – יום אחרי שצבאות ארה"ב וקוריאה הדרומית איתרו את שיגור הטיל עצמו מבירת המדינה פיונגיאנג.

הטיל עצnו עף למרחק של 3,700 ק"מ, וחלף מעל האי היפני הוקאידו לפני שנחת בצפון האוקיינוס השקט. היה זה הניסוי הבליסטי בעל טווח הטיסה הארוך ביותר שהצפון שיגר אי פעם. פיונגיאנג אישרה כי מדבר היה בטיל מדגם הוואסונג-12, אותו דגם ששוגר מעל יפן ב-29 באוגוסט.

אדם בסיאול צופה בשיגור הטיל של קוריאה הצפונית (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon)
אדם בסיאול צופה בשיגור הטיל של קוריאה הצפונית (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon)

תחת שלטונו של קים, שמרה קוראיה הצפונית על קצב מהיר של ניסויי נשק, כולל הניסוי הגרעיני העצמתי ביותר שלה עד היום, ב-3 בספטמבר, ושני ניסויי טילים בליסטיים בין-יבשתיים, שיוכלו בשלב מאוחר יותר לפגוע בשטח ארה"ב, במהלך יולי.

הקצב המתגבר של ניסויי הטילים, כמו גם העוצמה ההולכת וגדלה של הטילים עצמם, עוררו את החשש שהצפון קרוב מאי פעם לבניית ארסנל צבאי שיוכל לאיים על מטרות של ארה"ב ובנות בריתה באסיה. הניסויים נתפסים כניסיון של של קוריאה הצפונית לזכות במידה גבוהה יותר של חופש צבאי באזור ולהעלות בסיאול וטוקיו את הספק באשר לאפשרות שוושינגטון תסכן הרס של עיר אמריקאית כדי להגן עליהן.

על פי הודעת סוכנות הידיעות של הצפון, קים הביע סיפוק מהשיגור אתמול, שלדבריו אישש את "היעילות והמהימנות" של הטיל ואת הצלחת המאמצים להגדיל את כוחו.

למרות שנוסח ההודעה באנגלית היה פחות ישיר, הנוסח בקוריאנית ציטט את קים מתאר את הטיל כמוכן מבצעית. הוא התחייב להשלים את תכנית הנשק הגרעיני של המדינה לאור התחזקות הסנקציות הבינלאומיות נגדה, כך על פי ההודעה.

מועצת הביטחון של האו"ם האשימה את קוריאה הצפונית בחתירה תחת השלום והביטחון  באזור על ידי שיגור הטיל אתמול, ואמרה כי הניסויים הגרעיניים של המדינה "יצרו חששות ביטחוניים כבדים בכל רחבי העולם" ומהווים איום על כל 138 המדינות החברות באו"ם.

קים, מצידו, אמר כי המדינה כמעט והשלימה את בניית המערך הגרעיני שלה, למרות סנקציות בינלאומיות "חסרות גבול". עוד קרא למאמץ "של כל המדינה" להשיג את המטרה ולהחזיק ב"יכולת לשגר מתקפת תגמול גרעינית שארה"ב לא תדע להתמודד עימה".

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).

"כפי שהוכר על ידי כל העולם, הגענו לכל ההישגים הללו למרות הסנקציות של האו"ם, שנמשכות כבר כמה עשורים", צוטט קים בהודעת סוכנות הידיעות. עוד אמר קים כי המטרה הסופית של  המדינה היא "להגיע לשיווי משקל של כוח אמיתי עם ארה"ב, ולגרום לשליטי ארה"ב לא להעז לדבר על אופציה צבאית מול הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה (שמה הרשמי של קוריאה הצפונית, ד.ר.)".

הוא אף רמז כי צפויים ניסויי טילים נוספים, ואמר כי כל על הניסויים העתידיים להיות "משמעותיים ומעשיים בהגדלה הכוח הצבאי של הנשק הגרעיני" על מנת ליצור סדר בשימוש בראשי נפץ גרעיניים בזמן "מלחמה של ממש".

לשיגורים מעל יפן קדמו איומים מצד הצפון לשיגור מטח טילי הוואסונג-12 לעבר גואם, הטריטוריה האמריקאית באוקיינוס השקט, בו נוכחות כבדה של ארה"ב, אותו כינתה קוריאה הצפונית "בסיס קדמי לקראת פלישה".

בהודעה שפרסמה אחרי דיון בדלתיים סגורות, הדגישה מועצת הביטחון כי על כל המדינות ליישם את הסנקציות שהטיל האו"ם "באופן מלא, מקיף, ומיידי".

שגריר יפן באו"ם, קורו באשו, קרא לשיגור הטיל "אקט שערורייתי" שמהווה לא רק איום על ביטחון יפן אלא איום על העולם כולו. באשו – יחד עם השגרירים של צרפת, בריטניה ושוודיה – דרשו שכל הסנקציות ייושמו.

השגריר הבריטי, מת'יו רייקרופט, כינה את השיגור האחרון "צעד איום, שערורייתי, לא חוקי, פרובוקטיבי ופזיז". הוא הוסיף כי על שותפות הסחר הגדולות של קוריאה הצפונית – רמז ברור לסין – חייבות "להראות שהן עושות כל שביכולתן על מנת ליישם את הסנקציות שהטילה מועצת הביטחון ולעודד את קוריאה הצפונית לשנות כיוון".

משרד החוץ של צרפת פרסם הצהרה לפיה המדינה תהיה מוכנה לעבוד על גיבוש צעדים קשוחים יותר של האיחוד האירופי וארה"ב שישכנעו את פיונגיאנג שאין לה אינטרס להסלים את המצב ולהביא את הצפון לשולחן המשא ומתן.

נשיא ארה"ב טראמפ וראשי ממשלות יפן וקוריאה הדרומית בפגישה לקראת ועידת ה G-20 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה"ב טראמפ וראשי ממשלות יפן וקוריאה הדרומית בפגישה לקראת ועידת ה G-20 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה-אין, שקרא בתחילה לקיום שיחות עם קוריאה הצפונית, אמר כי השיגורים האחרונים הופכים את האפשרות של  דו שיח ל"בלתי אפשרית".

"אם קוריאה הצפונית תתגרה בבנות בריתנו או בנו, יש לנו את הכוח למחוץ את הניסיון כבר בשלב מוקדם ולהסב מידה של נזק שבלתי אפשרי יהיה להתאושש ממנו", אמר מון, שהורה לצבאו לקיים ניסוי טילים בליסטי באש חיה בתגובה לשיגור של הצפון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!