דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

הלחימה בסוריה / סוריה: צבא אסד והכורדים נלחמים על השליטה ביום שאחרי דאע"ש

צבא סוריה והכוחות הדמוקרטיים בהנהגת הכורדים קרובים להבסת דאע"ש בדיר א-זור ובמחוז חמת | טורקיה קרובה לסיום מבצע "מגן הפרת" לשחרור א-ראקה - בירת דאע"ש בסוריה | יומן מלחמה

כוחות סורים נאמני אסד בפאתי העיר דיר א זור. 4 בספטמבר (צילום: SANA via AP)
כוחות סורים נאמני אסד בפאתי העיר דיר א זור. 4 בספטמבר (צילום: SANA via AP)
אוריאל לוי

לצד ההפצצה המיוחסת לישראל בסוריה בשישי האחרון, המתח בין הכורדים לצבא סוריה מתגבר. צבא סוריה, הנשלט ע"י אסד, והכוחות הסוריים הדמוקרטיים בהנהגת הכורדים ממשיכים להתקדם בגזרות השונות במאבקם בדאע"ש – תוך שהם נאבקים ביניהם על שליטה בנקודות אסטרטגיות. במקביל לכך נכנס צבא טורקיה למחוז אדליב שבצפון מערב סוריה, בהתאם להסכמות שהושגו באסטנה, וחילות האוויר הסורי והרוסי הפגיזו באינטנסיביות מעוזי מורדים במחוזות אדליב וחמת.

יחסי הגומלין בין הכוחות הלוחמים בסוריה (גרפיקה: אידאה).
יחסי הגומלין בין הכוחות הלוחמים בסוריה (גרפיקה: אידאה).

דיר א-זור

צבא סוריה ממשיך בכיבוש המהיר של העיר דיר א-זור והכפרים ממזרח וממערב לה, ואף הצליח לכבוש כמה כפרים מצפון לעיר לאחר שחצה לפני שבוע את נהר הפרת. דובר צבא סוריה מסר כי יחידות הצבא כבשו שטחים מידי דאע"ש בצידה המזרחי של העיר, ובמיוחד בכפרי חלבייה, זלבייה ואל-קסבי, בנוסף לאתרי הארכיאולוגיה שבקרבת מקום. כוחות הקומנדו המכונים "כוחות הנמר" (צבא שכירי חרב הלוחמים לצד צבא סוריה) וחיזבאללה הצליחו לכבוש מידי דאע"ש גם את הערים א-טיבני ומעדן היושבות על גדת הפרת. בערים אלו הקים דאע"ש מפקדות שהופצצו בידי האמריקאים והרוסים מספר פעמים בשנתיים האחרונות. סוכנות הידיעות עמאק, המזוהה עם דאע"ש, פרסמה סרטון בו נראה כלי טיס בלתי-מאויש של הארגון הג'יהאדיסטי פוגע בכוחות צבא סוריה החוצים את נהר הפרת צפונה, ולמעשה מגן בכך על ההסכמה הרוסית-אמריקאית לפיה אסד לא יחצה את הפרת צפונה והכורדים לא יחצו דרומה.

https://twitter.com/todayinsyria/status/911559524603097088

https://twitter.com/todayinsyria/status/910759739067453441

בתוך כך, ממשיך צבא סוריה הדמוקרטי (ה-SDF) להתקדם במהירות באזור הצפוני לנהר הפרת במחוז דיר א-זור. ה-SDF הצליחו לכבוש מידי דאע"ש שני שדות נפט גדולים במהלך סוף השבוע, והם מתקדמים מזרחה ומערבה מצפון לנהר הפרת.

https://twitter.com/todayinsyria/status/911201960476409857

https://twitter.com/todayinsyria/status/911239277174018048

א-רקה

ההגנה של דאע"ש בתוך העיר א-רקה קרסה כמעט כליל ביום חמישי האחרון, מה שהביא את הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) בהנהגת הכורדים לכבוש שטח נרחב בצפון העיר. הנפילה המהירה של דאע"ש עוררה גל שמועות שהעיר כולה נפלה. רוסיה ומשטר אסד ניצלו את המצב ופרסמו ידיעות כוזבות אודות הסכם שנחתם בין הכורדים לבין דאע"ש, לפיו המחבלים יורשו לעבור בבטחה לאזור דיר א-זור. הפנטגון והנהגת ה-SDF הכחישו את השמועות, וטענו כי יידרשו עוד מספר ימים ואולי אפילו כמה שבועות לסיום מבצע "מגן הפרת" בו תשוחרר בירת דאע"ש מידיו. דובר ה-SDF, טלאל שילו, העריך כי ב-20% משטח א-רקה הצדדים עדיין נלחמים. גם הארגון הסורי לזכויות אדם, המזוהה עם האופוזיציה, דיווח בשישי כי דאע"ש נסוג מהעיר א-רקה. לפי הודעת הארגון, לוחמי דאע"ש שנותרו בא-רקה מסתתרים בצפון-מזרח העיר, וה-SDF שנלחמו בהם מנקים את העיר ממוקשים.

https://twitter.com/todayinsyria/status/911520011059187713

מחוז חמת

אתר אל-מסדר, המזוהה עם משטר אסד, פרסם ידיעה לפיה הושג הסכם בין הצבא הסורי לדעא"ש על פינוי לוחמי דאע"ש ומשפחותיהם מהמובלעת באזור חמת שבמרכז סוריה לדיר א-זור שבמזרח. הסכמים מסוג זה בין משטר אסד לדאע"ש הפכו נפוצים בחודשים האחרונים, מאז שדאע"ש החל להתמוטט. המובלעת של דאע"ש במחוז חמת הייתה האחרונה מבין כמה מובלעות של הארגון במרכז סוריה, וכעת מלבד מובלעת קטנה בדרום מערב הגולן הסורי (סמוך לגבול ישראל) נותרה נוכחותו של דאעש אך ורק במדבר שבמזרח סוריה.

מחוז אדליב

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מדינתו תשלח כוחות למחוז אדליב שבצפון סוריה, במסגרת הסכם ליצירת "אזור בטוח" שתווך על ידי רוסיה בחודש שעבר.

בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס אמר ארדואן כי "האזורים הבטוחים", שעליהם סוכם בין טורקיה, רוסיה ואיראן, יידונו במשא ומתן עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, במהלך ביקורו באנקרה בשבוע הבא. לדבריו, "ההסכם על אזור בטוח היה רעיון מבטיח, שבמסגרתו ישמרו הרוסים על הביטחון מחוץ לאדליב וטורקיה תשמור על הביטחון בתוך אדליב".

לאחר מספר חודשים של רגיעה צבאית, חזרו סוריה ורוסיה להפציץ באינטנסיביות יעדים של ארגונים ג'יהאדיסטים במחוז אדליב ובצפון מחוז חמת. ההפצצות החלו ביום חמישי, שעה שטורקיה החלה להזרים כוחות צבא לתוך מחוז אדליב – כפי שהוסכם שתעשה בוועידת אסטנה בשבוע שעבר. המתח בין משטר אסד לטורקיה הגיע לכדי חיכוך ביום חמישי, כאשר טורקיה האשימה את אסד שהפגיז בארטילריה כפרים טורקים במחוז חטאי בדרום טורקיה. מאז נרגעו הרוחות, ונראה כי ההפצצות הרבות מהאוויר ומהים שמבצעות רוסיה וסוריה באדליב מתואמות עם הטורקים. רוסיה גם הודיעה כי צוללות שלה שיגרו טילים מהים התיכון לעבר מטרות צבאיות במחוז אדליב.

https://twitter.com/todayinsyria/status/911152254606086144

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!