דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק הלאום

בכנסת / דיון נוסף על 'חוק הלאום' לקראת קריאה ראשונה בכנסת עורר סערה

הצעת "חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי" עלתה אתמול (ג') לדיון בכנסת וגררה גל של תגובות מתנגדות לצד תומכות | ח"כ לשעבר שכיב שנאן: "אסור שהכנסת תוציא חוק שלא מבטיח את שוויונם של כלל האזרחים"

ועדת חוק הלאום (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת).
ועדת חוק הלאום (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת).
שי ניר

הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת החוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) קיימה אתמול (שלישי) דיון נוסף להכנת הצעת "חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי" לקריאה ראשונה. לב המחלוקת בדיון הוא החשש כי בחקיקת מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואופיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית והשפה העברית כשפה רשמית העדיפה על פני השפה הערבית המוכרת כיום כשפה רשמית בישראל, יש בה כדי לפגוע בעיקרון השוויון של אזרחי ישראל הערבים המהווים כ-20% מאוכלוסיית המדינה. חשוב לציין כי דיון טעון זה התקיים על רקע פיגוע הירי בישוב הר אדר אתמול במהלכו נפתחה אש על שוטר מגב ושני מאבטחים שנפלו בעת מילוי תפקידם והביא לפציעתו של רבש"צ הישוב.

"חלק מהנרצחים היום הם אנשי מג"ב, שם משרתים לוחמים ולוחמות יהודים ולא יהודים", אמר אוחנה בדיון וטען כי אין בחוק הלאום להפלות את אזרחי ישראל הלא יהודים. "על רקע החוק הזה אנחנו זוכרים את כל אזרחי ישראל ואני מתחייב שהחוק שארים עליו את ידי ידגיש שזכויות אדם מלאות תהיינה לכולם אך זכויות לאומיות הן רק לעם ישראל".

רס"מ האיל סתאוי ורס״מ כמיל שנאן, שוטרי משטרת ישראל אשר נרצחו בפיגוע הטרור שאירע הבוקר (תמונות באדיבות דוברות המשטרה).
רס"מ האיל סתאוי ורס״מ כמיל שנאן, שוטרי משטרת ישראל אשר נרצחו בפיגוע הטרור שאירע הבוקר (תמונות באדיבות דוברות המשטרה).

ח"כ לשעבר שכיב שנאן ששכל את בנו, רב-סמל כמיל שנאן, בפיגוע בהר הבית בחודש יולי האחרון, הוזמן להשתתף בדיון ואמר כי אלה שנהרגו בפיגוע אמש ובנו כמיל שווים בהיותם אזרחי ישראל. "אסור שהכנסת תוציא חוק שלא מבטיח את שוויונם של כלל האזרחים", ייצג שאנן בדבריו את ציבור הלא יהודים "שנולדו לתוכה, חיים בה ולא מתכוונים לוותר על אזרחותם. כולנו אוהבים את המדינה, נתנּו ונמשיך לתת לה" והוסיף, "אל תקברו אותנו מחוץ לבית הקברות, אל תתנו לנו להרגיש לא שייכים, אנחנו רוצים שותפות וקיום משותף, רוצים ואוהבים לחיות אתכם. תדאגו שהמילה שוויון תעוגן באופן ברור".

השר לשעבר דן מרידור ביקר בדבריו את ההשמטה של עיקרון השוויון מנוסח החוק. "אני גאה לומר שתמכתי כשר משפטים בחקיקת חוקי יסוד זכויות האדם. כיהודי זה פוגע בי שהיהודים המופלים ונפגעי הרדיפות לא מצליחים להעביר שוויון כי יש התנגדות בכנסת. בושה שהכנסת לא עשתה זו והמשך חקיקה כזו יהיה כישלון", אמר מרידור. "אם צריך משהו לתקן הוא לעשות מה שבימ"ש עשה- הוא קבע בפרשנותו את השוויון כעקרון יסודי חוקתי. ניצחנו בהקמת המדינה והערבים הפסידו. צריך לנהוג באורח יהודי אנושי וחכם ולזכור שגם כיבוד מלא של חוקה לא יהיה אם תהיה הדרה", הוסיף. ביחס לסעיף בהצעת החוק הקובע כי במקום בו בית המשפט לא ימצא תשובה בחקיקה קיימת או תקדימים משפטיים מורשת המשפט העברי היא שתכריע אמר מרידור, "זו מורשת אדירה אבל ההלכה לא יכולה להיות מקור מחייב לפסיקה בישראל אלא מקור השראה".

חבר הכנסת לשעבר שכיב שנאן (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת).
חבר הכנסת לשעבר שכיב שנאן (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת).

ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), מיוזמי הצעת החוק, אמר ביחס לנושא השוויון כי, "זו צביעות שקולם של המתעקשים כאן לא נשמע בחוק יסוד כבוד האדם, להתנות את חקיקתו בכך. הגיעה העת שנגדיר עצמנו בצורה ברורה בספר החוקים ואני מקווה שביום העצמאות ה-70 יתווסף החוק הזה כחוק יסוד לארון החוקים של מדינת ישראל".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), הדגיש בדבריו כי מדינת ישראל אינה מדינת כל אזרחיה לערבים, "הוויכוח מתמצה בשאלה האם מדינת ישראל היא מדינה לכל אזרחיה או שיש בה שוויון לכל אזרחיה. אין חולק על הצורך בשוויון מלא אבל המדינה אינה לכל אזרחיה- היא מדינה יהודית. יש להסכים לכך שיהיה שוויון מלא ומצד שני כשיש התנגשות עם נושא שהוא לאומי יגבר הלאומי על השוויון, זה יבוא לביטוי בחוק השבות ואולי בעוד שניים שלושה נושאים".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה כי יש לקיים דיון ערכי שלאחריו ניתן יהיה לנסח את החקיקה המתאימה, "צריך להסכים על הערכים ואז להחליט באיזה חוק לעגנם. אני דורשת שהדיון לא יהיה רק בחוק הזה אלא בארבע הצעות החוק שהקואליציה מתנגדת לדון בהן. אף אחת מהמפלגות הציוניות לא מתנגדת לעיגון זכויות העם היהודי במדינתו אבל נתנגד למחוק את עקרון השוויון שמוזכר במגילת העצמאות".

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) הדגיש כי ביטול עיקרון השוויון מהווה סתירה ביחס למגילת העצמאות וכי "כל ההוראות שמעגנות את עליונות האזרחים היהודיים אומרות שאין אזרחות שוויונית לכלל האזרחים ולכן קובעות סיווג אזרחות על בסיס אתני- אזרחות סוג א' ליהודים ואזרחות סוג ב' לכל מי שאינו יהודי. בכך מכשירה ההצעה מדיניות מפלה כלפי האזרחים הערבים וסותרת את הכרזת העצמאות".

ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה בדבריה כי עיקרון השוויון אינו מפלה רק בין יהודים לבין ערבים אלא גם בתוך היהודים עצמם, "הצעת החוק מתייחסת למורשתו התרבותית וההיסטורית של העם היהודי והדת היהודית, אבל מה היא ביחס לנשים וביחס לזכאי עלייה על פי חוק השבות שאינם יהודים על פי ההלכה? מה מעמדה של קהילת הלהט"ב? כל עוד אין את ערך השוויון בתוך החוק, נמצא עצמנו בדיונים אינסופיים בבג"ץ. זו סכנה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחוק יסוד שגובר על כל החוקים".

חה"כ שרן השכל (הליכוד) אמרה כי עיקרון השוויון מקומו יהיה בתיקון חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ואין מקומו בחוק הלאום. "השוויון היה צריך להיכלל בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ולא להביאו בדלת האחורית, כפי שנצטרך כעת לערוך תיקון ולהכלילו בחוק יסוד כבוד האדם. אנחנו לא קונים את תרחישי האימה שהחוק יוביל למדינת אפרטהייד. כמו כן, חשוב לנסח נכון את נושא המשפט העברי באופן מאוזן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!