דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שכר מינימום

עבודה עולמית / שכר המינימום בענקית הקמעונאות האמריקאית יעלה ל-$15 לשעה

השכר השעתי המינימלי לעובדות ועובדי 'טארגט' יעלה במיידית ל-11 דולרים, ועד שנת 2020 ל-15 דולרים | בתנועת 'נאבקים על ה-15' בירכו על המהלך והבהירו שאם 'טארגט' יכולה, גם מקדונלדס יכולה

חנות Target (צילום: AP Photo/Nati Harnik).
חנות Target (צילום: AP Photo/Nati Harnik).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

רשת חנויות הנוחות 'טארגט' בארה"ב, הרשת השניה בגודלה אחרי 'וולמרט', הודיעה בתחילת השבוע שתעלה את השכר השעתי של עובדיה ל-11 דולרים. 'טרגט' אף התחייבה לעלות את שכר המינימום ל-15 דולרים עד סוף 2020. עלית השכר המיידית ל-$11 תשפיע על יותר מ-100,000 עובדות ועובדים שהרשת מעסיקה בחגים, והעליה הצפויה ב 2020 תשפיע על 323,000 עובדים.

'טרגט' העלתה את השכר ל-$9 בשעה בשנת 2009, בעקבות 'וולמרט', ובשנה שעברה ל-$10 לשעה. על פי טרגט, שכר המינימום של $11 יהיה גבוה יותר משכר המינימום ב-48 מדינות בארה"ב, והוא תואם לשכר במסטטוצ'ס, וושינגטון.

הפגנות בארה"ב בלייבור דיי (תמנות באדיבות ארגון Fight for 15)
הפגנות בארה"ב בלייבור דיי (תמנות באדיבות ארגון Fight for 15)

תנועת 'נאבקים למען ה-15' בארה"ב, שדורשת את העלאת שכר המינימום הפדרלי (שמחייב את כלל המדינות בארה"ב) שעומד על $7.25  ל-$15 לשעה, פרסמה בהתרגשות את ההודעה של רשת הקמעונאות. התנועה סימנה את עליית שכר המינימום כניצחון משמעותי במאבק להעלאת שכר המינימום, לכזה שניתן להתקיים ממנו בכבוד. התנועה מסרה כי אם רשת ענקית ועשירה כמו 'טארגט' יכולה לקבל את ההחלטה על עליית שכר מינימום, אז גם מקדונלדס יכולה.

ישפיע על המתחרות?

ההשפעה של 'טארגט' על השוק האמריקאי היא אדירה. ל'טארגט' 1,806 חנויות ברחבי ארה"ב, רשת מבוססת המעסיקה מאות אלפי עובדים בארה"ב ובעולם. עליית השכר לעובדיה, עשויה לגרום לכמה מתחרים בשוק לבצע מהלך דומה, על מנת לשמור על תחרותיות. "אנו רואים זאת לא רק כהשקעה בצוות שלנו, אלא השקעה בהעצמת החוויה עבור הלקוחות שלנו והקהילות שאנו משרתים", אמר בריאן קורנל, מנכ"ל 'טארגט'.

האמת צריכה להאמר כי לא רק דאגה לרווחת העובדים הניעה את עליית השכר הנוכחית. במקביל למחאה לטובת העלאת שכר המינימום, התחרות על העובדים בין רשתות הקמעונאות מתחממת. הרשתות מודאגות מהאיום המתפתח מכיוון המסחר האלקטרוני, והמיומנות הנדרשת עבור העובדים בעולם החדש והמופלא הזה. הקמעונאים היום מחפשים צוות מכירות מיומן יותר בשירות לקוחות ובשימוש בטכנולוגיה כמו אייפד, לבדיקת מלאי. עם שיעור האבטלה הקרוב לשפל של 16 שנה, עובדי הקמעונאות מרגישים בטוחים יותר לקפוץ ממקום עבודה אחד לשני. נראה שלעת עתה, הכוח שהעובדים צברו, לצד הצורך של המעיסקים – השפיע על קבלת ההחלטה העסקית של 'טרגט' להעלאת השכר.

על פי הפדרציה הארצית לקמעונאות 32% מכלל העבודות הראשונות של העובדים בארה"ב הן בקמעונאות. השכר השעתי עבור כלל העובדים בארה"ב עלה ב-2.5% בשנה האחרונה, כאשר במסעדות ובמלונות הוא עלה ב-3.5%, ולעובדי תחבורה וחברות איכסון – היכן שהמסחר האלקטורוני בעלייה, השכר עלה ב 2.7%. השכר בעולם הקמעונאות, לעומת זאת, עלה רק ב 1.8% בשנה הקודמת. לפי סקר של Hay Group's, שבחן 140 קמעונאים עם מכירות בגובה של לפחות 500 מליון דולר, השכר הממוצע של עובדים אלו עומד כיום על $10.14.

לחיות בכבוד

לפני 5 שנים, כש-200 עובדי מזון מהיר בעיר ניו-יורק נטשו את מקום עבודתם במחאה על גובה שכרם, וקראו לשכר של $15 לשעה, אף אחד לא האמין שהדרישה הזו, שנתמכה על ידי 'האיגוד המקצועי של נותני השירותים בארהב' SEIU, תצליח להפוך לתנועה חברתית החובקת את כל ארה"ב. אחד מההישגים העיקריים של המאבק הזה הוא שינוי אופן המחשבה של עובדי שכר מינימום. רבות ורבים מהם מוכנים כיום לעמוד על זכותם להשתכר ברמה שתאפשר להם להתקיים בכבוד.

הפגנה להעלאת שכר המינימום ל15 דולר בשיקגו (צילום: AP Photo/M. Spencer Green).
הפגנה להעלאת שכר המינימום ל15 דולר בשיקגו (צילום: AP Photo/M. Spencer Green).
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!