דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רעית אדמה

אור לעולם / "הפנים האמיתיות של מדינת ישראל" - משלחות הסיוע שבו מטקסס ומקסיקו

משלחת הסיוע של צה"ל שהוקפצה בערב ראש השנה במטרה לסייע לאחר רעידת האדמה במקסיקו שבה אמש (ה') ארצה | משלחת מד"א לטקסס, שסייעה לתושבים לאחר הוריקן 'הארווי' חזרה גם היא | "אתם הזרוע האנושית הארוכה של ישראל" בירך ראש הממשלה נתניהו

נתניהו וחברי משלחת הסיוע למקסיקו (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
נתניהו וחברי משלחת הסיוע למקסיקו (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
שי ניר

משלחת החילוץ הישראלית למקסיקו חזרה אתמול (חמישי) לישראל. המשלחת המריאה בערב ראש השנה, במטרה לסייע למאמצי החילוץ במקסיקו סיטי לאחר שרעש האדמה  שפגע בדרום המדינה גרם מאות הרוגים לאלפים שאיבדו את בתיהם ונזק רב. במקביל, שבה משלחת של מד"א מיוסטון טקסס, לשם המריאה לפני כשלושה שבועות, במטרה לסייע לרווחתם של התושבים שנפגעו בהוריקן הארווי. 

"הפנים האמתיות של מדינת ישראל"

"אתם הזרוע האנושית הארוכה של ישראל שמגיעה לכל חלקי העולם, למרחק של אלפי קילומטרים, ואתם מראים את הפנים האמיתיות של מדינת ישראל", אמר נתניהו בטקס קבלת הפנים שנערך למשלחת צה"ל בנמל התעופה בן גוריון. בטקס השתתפו סגן הרמטכ"ל אלוף אביב כוכבי, שגריר ישראל במקסיקו פבלו מסדו ומפקד פיקוד העורף אלוף תמיר ידעי.

משלחת החילוץ הישראלית במקסיקו (צילום: דוברות משרד החוץ).
משלחת החילוץ הישראלית במקסיקו (צילום: דוברות משרד החוץ).

בראש משלחת הסיוע של צה"ל עמד אל"מ במילואים דודי מזרחי והיא מנתה כ-70 חיילים וקצינים מפיקוד העורף ומחיל האוויר, וכללה מומחים הנדסיים אשר נתנו סיוע הנדסי באזורים שנפגעו ברעידת האדמה, ואנשי חילוץ והצלה אשר הקדישו את מאמציהם לחילוץ מתוך ההריסות. מבין משלחות החילוץ ששלחו מדינות העולם, המשלחת הישראלית הייתה הגדולה ביותר, הקדימה להגיע ועזבה אחרונה. המשלחת פעלה בכ-5 אתרים, חילצה 4 גופות נספים וסקרה כ-25 בנינים. טרם חזרתה לארץ, השתתפה המשלחת הישראלית בטקס למשלחות הבינלאומיות שסייעו לאחר רעידת האדמה.

"אני אומר בשם כל אזרחי ישראל שמילאתם אותנו בגאווה גדולה. עבדתם במסירות, במקצועיות, ביצירתיות, ללא הפוגה, יום ולילה. בין ההריסות רואים מלאכים בכחול לבן, עם דגל ישראל, הרבה גאווה והרבה אמת" הודה נתניהו למחלצים והוסיף, "אתם עשיתם את השבוע האחרון, כולל את ראש השנה, במקסיקו סיטי, במרחק גדול מהמשפחות שלכם, מהמדינה שלנו. האדמה רעדה ואתם הושטתם יד יציבה ובוטחת לאזרחי מקסיקו. אני חייב להגיד לכם שהעדויות על מה שעשיתם למענם קודם כל הדהדו, וראינו את התגובות של הציבור במקסיקו ומעבר למקסיקו."

משלחת החילוץ הישראלית במקסיקו (צילום: דוברות משרד החוץ).
משלחת החילוץ הישראלית במקסיקו (צילום: דוברות משרד החוץ).

שיתוף פעולה עם הצלב האדום – לטובת האנושות

עוד לפני משלחת צה"ל, יצאה ליוסטון טקסס משלחת של מד"א, בכדי לסייע בידי התושבים להתמודד עם נזקי הסופה 'הארווי'. מדובר בפעם הראשונה בה יוצאת משלחת מד"א לסיוע בארה"ב, ובתור הזרוע של הצלב האדום בישראל חברה אל הארגון האמריקאי והצטרפה אל מאמצי הסיוע בחלוקת מזון, ביקורות הומניטריות, סיוע נפשי ופיזי לנפגעים והעברת מחסות חירום.

במד"א מדגישים כי למרות המחשבה שלאחר אסון טבע, החיים חוזרים למסלולם – המצב ביוסטון בכי רע – אזורים מוצפים, בשכונות רבות קרסה מערכת הביוב ואלפי בתי אב לא ראויים למגורים. התושבים מצאו פתרונות למגורים חלופיים, כמו בתשע מחסות של הצלב האדום, 16 מרכזי האכלה קבועים ותשעה מטבחים המכינים אוכל עבור 44 רכבי חלוקה. פתרונות אלו מספקים מענה ל- 30,000 מנות אוכל ליום ומספר זה צפוי להעלות ל- 60,000 מנות, ככל שיותר אנשים יחזרו לאזור וירצו לטפל בביתם ורכושם.

חברי משלחת מד"א ליוסטון (צילום: דוברות מד"א)
חברי משלחת מד"א ליוסטון (צילום: דוברות מד"א)

בנוסף לסיוע לקהילה הכללית, ביקרו חברי המשלחת אצל הקהילות היהודיות על מנת לעזור להם, החובשים הבכירים במד"א חיים דגן ואיציק מור סיפרו: "כשהסתובבנו בקהילות היהודיות ראינו בתי כנסת ומוסדות שספגו נזק אדיר, בית הכנסת, בו יש גם גני ילדים ובתי ספר הוצפו כמעט כליל. מחוץ למבנים היו מכולות עם ערימות של ספרי קודש, תפילין וסידורים שניזוקו מהמים ויועדו לגניזה".

הפאראמדיקים פליקס לוטן ואסף חן ששהו בראש השנה הרחק מהמשפחות שלהם, כאשר הם מעניקים סיוע לאוכלוסייה שנפגעה בעקבות ההוריקן והוסיפו "בחלקים מהעיר יוסטון עצמה המצב נראה כרגיל, חזרו לשגרה, אך כאשר יוצאים מהעיר נחשפים למראות קשים ואנשים שאיבדו את כל רכושם. לפני כמה ימים נתקלנו בשני מורים שיצאו לפנסיה, ואיבדו את ביתם ואת כל חסכונותיהם, הם בכו בפנינו שאין להם כסף לאוכל".

ראש המשלחת, פאראמדיק מד"א תומר קפלן מעיד כי מלבד לעזור לאוכלוסייה, הסיוע היה גם חוויה לימודית: "אנחנו צריכים להיות מוכנים לתרחיש אימים שכזה גם בישראל, ולראות וללמוד בעצמנו איך מדינה מפותחת מתמודדת עם אסון בקנה מידה גדול זה דבר חשוב מאוד שניתן ללמוד ממנו הרבה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!