דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

פריצת דרך במאבק / ראש הממשלה בירך על מתווה קצבאות הנכות: "הסכם היסטורי"

"יביא לשיפור דרמטי במצבם של בעלי המוגבלויות בישראל" אמר נתניהו | הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע, עליה סוכם ערב החג, היא ביטול הקפאת הקצבאות שהוביל נתניהו כשר אוצר לפני 15 שנה | ברכות במערכת הפוליטית, ביקורת בקרב חלק מארגוני הנכים

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אמיל סלמאן / לע״מ).
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אמיל סלמאן / לע״מ).

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא הודעה עם צאת יום הכיפורים (שבת) בה הוא מברך על ההסכמות עם ארגוני הנכים שהושגו בערב החג. "זהו הסכם היסטורי", אמר נתניהו, שיביא לשיפור דרמטי במצבם של בעלי המוגבלויות בישראל. זו העלאה משמעותית שתחל בחודש ינואר הקרוב ותגיע ל-4.2 מיליארד ש"ח", אמר נתניהו והודה למעורבים במשא ומתן ביניהם שר האוצר כחלון (כולנו), ליו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ליו״ר הקואליציה ח״כ ביטן (ליכוד), לח״כ גילאון (מרצ).

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן נפגש עם נציגי ארגוני הנכים בישראל, 5/9/2017 (נדב קרלינסקי, דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן נפגש עם נציגי ארגוני הנכים בישראל, 5/9/2017 (נדב קרלינסקי, דוברות ההסתדרות)

בישיבת הממשלה שתתקיים הבוקר (ראשון) ישמעו השרים סקירה מפי פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, ששימש נציגו של ראש הממשלה במשא ומתן מול ההסתדרות וארגוני הנכים. שמחון צפוי להביא לידיעת השרים את פרטי המתווה המוסכם, אך מזכירות הממשלה לא פרסמה פרטים נוספים לגבי המידע שיימסר.

"ההסכם", אמר נתניהו הערב, "מבטא את העקרונות ששר האוצר משה כחלון ואנוכי התווינו מתחילת הדרך". אלא שהשוואה בין הפרטים שראש הממשלה מסר בפתח ישיבת הממשלה ב-3 בספטמבר, רק לפני ארבעה שבועות, לבין הפרטים שנודעו על המתווה המוסכם מראה כי בפרק הזמן שעבר הושגו מספר הישגים משמעותיים לטובת הנכים.

בפתח ישיבת הממשלה ב-3 ספטמבר אמר נתניהו כי "הכנסתם של נכים שהוכרו כמי שאינם מסוגלים לעבוד לא תפחת מ-3,200 שקלים לחודש". הניסוח המעורפל של נתניהו התחלף בהסכמה כי קצבת הנכות למי שהוכרו כבעלי אי כושר עבודה מלא (כלומר 80% עד 100% אי כושר עבודה) יקבלו 3,800 ש"ח עד 4,050 ש"ח בחודש, כלומר 600 עד 850 ש"ח יותר ממה שנתניהו דיבר עליו רק בתחילת החודש.

נתניהו הזכיר באותה ישיבת ממשלה את הכוונה להעלות את הקצבה ל"נכים קשים" ל-4,000 ש"ח. במתווה המוסכם מדובר על העלאת הקצבה למי שזכאים לקצבת "שירותים מיוחדים", כלומר נכים במצב סיעודי, ל-4,550 ש"ח בחודש, 550 ש"ח בחודש מעל לסכום בו נקב ראש הממשלה.

המלצות הוועדות השונות על פיהן התכוונה הממשלה לקדם את הרפורמה בקצבאות הנכות, בעיקר המלצות "וועדת שמחון", נותרו עלומות ונסתרות מעין הציבור. לכן קשה לדעת אילו צעדים בדיוק התכוונה הממשלה לנקוט, ועד כמה הצליחו הנכים במאבקם, ועד כמה הכריעה ההסתדרות בהצטרפותה למאבק את הכף. אולם, מעבר להישגים הכספיים המשמעותיים שצוינו מעלה, יתכן שהדבר המשמעותי ביותר הוא במאבק שהתחולל מאחורי הקלעים והוא שיטת ההצמדה של הקצבאות.

הפגנת הנכים בת"א, ח"כ אילן גילאון: "אנו כאן היום בשם כל מי שממשלת ישראל דופקת" (תמונה: דובר ח"כ אילן גילאון)
הפגנת הנכים בת"א, ח"כ אילן גילאון: "אנו כאן היום בשם כל מי שממשלת ישראל דופקת" (תמונה: דובר ח"כ אילן גילאון)

פרופ' שמחון תמך בהצמדת קצבאות הנכות למדד, וכנראה שזו הייתה גם עמדת ראש הממשלה נתניהו. פרופ' זליכה ושר האוצר, כך נודע ל"דבר ראשון", תמכו בהצמדה לשכר הממוצע, הצמדה שמבטיחה עלייה עקבית בקצבאות בהתאם לעליית רמת החיים במשק באופן כללי. נראה שהצטרפותה של ההסתדרות למאבק ולמשא ומתן היטתה את הכף לטובת הצמדה לשכר הממוצע. זהו אגב תיקון משמעותי למהלך שהתרחש בשנת 2003, אז שינה שר האוצר (דאז) נתניהו את שיטת ההצמדה: מהשכר הממוצע למדד, מה שהביא להקפאה בפועל של הקצבאות מזה כמעט 15 שנים.

תגובות נוספות

גם ח"כ נאוה בוקר (ליכוד), בירכה במוצאי שבת על המתווה שהושג. "מדובר במאבק חברתי מהחשובים ביותר שיעודו לאפשר לנכים בישראל לחיות בכבוד" אמרה בוקר והזכירה את פועלה בנושא כאשר הגישה הצעת חוק להשוואת הקצבאות לשכר המינימום (הצעתה של בוקר שונה מזו של ח"כ גילאון ממרצ כיוון שכללה קיזוז של כספים שהנכים מקבלים מביטוחים פרטיים). "אני שמחה על השיפור המשמעותי בתנאיהם של הנכים, אולם", אמרה בוקר, "גם היום אני אומרת – זה הוא הישג חשוב אך ראשוני, אמשיך לפעול עד אשר קצבאות הנכים בישראל יועלו לשכר המינימום״.

חברת הכנסת נאוה בוקר (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
חברת הכנסת נאוה בוקר (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

במקביל לברכות במערכת הפוליטית, בקרב אירגוני הנכים נמשך שיח מעורב על ההישג, לרבות ביקורת על מובילי ההסכם. בין היתר הודיע ד"ר עמיחי תמיר, שהשתתף במשא ומתן כנציג "ארגון ה-נכים" ואף הצטלם בסיום המשא ומתן בתמונה המשותפת עם חתימת ההסכם, כי הוא מתנגד למתווה שסוכם.

לעומתו הוציאו מובילי שניים מהאירגונים הבולטים שהשתתפו בתהליך, נעמי מורביה ממטה מאבק הנכים ואלכס פרידמן מ"נכה, לא חצי בן אדם" הודעות מפורטות המבהירות את פרטי ההסכם וההישגים. "אם מישהו חושב שניתן להשיג הסכם יותר טוב מזה, שיקום" אמרה מורביה בסרטון שפרסמה לפני כניסת החג.

ערב טוב וחתימה טובה ????בימים האחרונים אנו מקבלים מאות פניות בנוגע להסכם שהושג ולצערנו לא עומדים בקצב לענות לכולם. זאת גם…

Posted by ‎נכה, לא חצי בן אדם‎ on Saturday, September 30, 2017

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!