דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עוזרים משפטיים

מערכת המשפט / בצעד חריג, העוזרות המשפטיות מנסות למנוע מינוי שופט

מנהל בתי המשפט, השופט שפיצר, מועמד לתפקיד שופט בבית הדין לעבודה | "תחת ניהולו של כב' השופט שפיצר חווינו הרעות תנאים והתעמרות של ממש" כתבו העוזרות המשפטיות לשופטים, במכתב חריף שנשלח לוועדה למינוי שופטים

הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 והשופט מיכאל ספיצר  (צילום: דבר ראשון ודוברות רשות בתי המשפט).
הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 והשופט מיכאל ספיצר (צילום: דבר ראשון ודוברות רשות בתי המשפט).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

במכתב ששלח אתמול (ראשון) הוועד הארצי של העוזרות המשפטיות לשופטים לוועדה לבחירת שופטים הביעו התנגדות למינויו של מנהל בתי המשפט בישראל השופט מיכאל שפיצר לשופט בבית הדין הארצי לעבודה. "בתקופת כהונתו של כב' השופט שפיצר התמודדנו עם הנהלה כוחנית ואגרסיבית שאילצה אותנו לפנות ולחזור ולפנות לערכאות המשפטיות כדי לקבל סעדים ולהגן על זכויותינו". שפיצר הוא מועמד יחיד לתפקיד.

בכל פעם שבתי הדין לעבודה לא קיבלו את עמדת הנהלת בתי המשפט, והיא הפסידה בערכאות, כב' השופט שפיצר נקט באופן מיידי במהלכים 'עוקפי פסק דין'" טענו העוזרות המשפטיות וכינו את התנהלותו 'התעמרות קיבוצית' כלפיהן

על אף שהעוזרות המשפטיות התאגדו בהסתדרות כבר לפני כעשור, סירבה הנהלת בתי המשפט בראשותו של שפיצר להיכנס עימם למשא ומתן, בניגוד לחוק המחייב לשאת ולתת עם ארגון עובדים יציג. המו"מ החל רק לאחר הליך משפטי בו פתחו בבית הדין האזורי לעבודה. "הפרת חוק היא דבר חמור לגבי כל מעסיק" הדגישו במכתבם, "אבל כשמדובר במערכת שאמונה על שלטון החוק – הדברים חמורים שבעתיים".

לאחר שכבר החל המו"מ בחסות בית הדין לעבודה, הפך שפיצר באופן חד צדדי החלטה של קודמו בתפקיד – אשר הקפיא את פיטוריהן של העוזרות המשפטיות הוותיקות. באותה עת נושא מגבלת השנים החלה על התפקיד (עוזרות משפטיות לשופטים נשכרות לתקופה של שבע שנים ואז הן מפוטרות) עמדה במרכז המו"מ בין הצדדים. בכך חשף למעשה את מרביתן של העוזרות המשפטיות לפיטורים המוניים. גם בנושא זה עתר ועד העובדים לבית הדין לעבודה אשר מנע את פיטוריהן של כ-300 מתוך 650 העוזרות המשפטיות – דבר שלטענת העובדות היה מוביל לנזק לא רק להן – אלא למערכת המשפטית כולה.

"בכל פעם שבתי הדין לעבודה לא קיבלו את עמדת הנהלת בתי המשפט, והיא הפסידה בערכאות, כב' השופט שפיצר נקט באופן מיידי במהלכים 'עוקפי פסק דין'" טענו העוזרות המשפטיות וכינו את ההתנהלות 'התעמרות קיבוצית' כלפיהן. כך, לאחר פסק הדין אשר מנע הפיטורים ההמוניים, הקפיא השופט שפיצר את את כלל התקנים, לא אפשר קליטת עוזרות משפטיות חדשות ומנע מהעוזרות המשפטיות הקיימות את האפשרות לעבור לתפקיד אצל שופטים אחרים מאלו שאתם עבדו, כשהוא מנסה להחליף את העוזרות אשר פרשו מהמערכת במתמחים. גם מהלך זה הגיע לפתחו של בית הדין לעבודה ובוטל.

הליך משפטי נוסף שנאלצו העוזרות המשפטיות לנהל מול הנהלת בתי המשפט בניהולו של שפיצר נגע לסוגיית התשלום בגין שעות נוספות – זכות המוגדרת כקוגנטית בחוק – כלומר ככזו שלא ניתן להתנות, ושמעסיק אינו רשאי להעסיק בניגוד לה. בעקבות פסיקת בית הדין לטובתן הורה שפיצר, לטענת ועד העובדים, כי לא יתאפשר יותר לעוזרות המשפטיות לבצע שעות נוספות – זאת על אף שלא חל כל שינוי בפועל בסדרי העבודה – ותוך העלמת עין מכך שבפועל חלקן נאלצות לבצע שעות נוספות. עוד הורה שפיצר חד צדדית לעוזרות המשפטיות לחתום על חוזים חדשים הכוללים הרעת תנאים משמעותית – כשהוא מבהיר שמי שלא יחתום יפוטר באותה השנה.

גם שביתה ממושכת, שבסופה פסיקה של בית המשפט העליון הקובעת כי הנהלת בתי המשפט מחויבת לנהל מו"מ קיבוצי עם הועד, תוך שהיא מבטלת את ההחלטה להגביל את משך העסקתן – לא מנעה מהנהלת בתי המשפט בראשותו של השופט שפיצר להחליט במהלך המשא ומתן באופן חד צדדי על ייסוד דור ב' של עוזרות משפטיות שיקלטו להעסקה בתנאים פחותים – החלטה אשר הובילה לשביתת אזהרה נוספת של ועד העובדות.

"תחת ניהולו של כב' השופט שפיצר חווינו על בשרנו הרעות תנאים השכם והערב והתעמרות של ממש" נכתב בסיכום המכתב החתום על ידי עו"ד שרית טוביס, יו"ר הועד הארצי בשם מועצת העובדים הכללית, "אנו סבורים כי בתקופה שבה מכהן כב' השופט שפיצר כמנהל בתי המשפט נחצו קווים אדומים ביחסי עבודה, בדיני עבודה ובתחום המשפט המנהלי. אנו סבורים שמי שמפגין שיקול דעת לקוי כל כך כמנהל וכמעסיק, מי שמחליט החלטות ללא התחשבות בתוצאות ובנזקים שלהן, מי שאינו מכבד את החוק או החלטות של ערכאות שיפוטיות, מי שגורם להתדיינות משפטית מיותרת, לא ראוי שיכהן כשופט בבית הדין הארצי לעבודה ולא ראוי שידון בעניינים שבין מעסיקים לעובדים".

בבתי המשפט ברחבי הארץ מועסקים כ-650 עוזרות משפטיות לשופטים, (כ-90% מנושאי התפקיד הן נשים) המסייעות לשופטים בניסוח החלטות ופסקי דין, בניהול התיקים ובחוות דעת מקצועיות. העוזרות מועסקות  כיום בחוזים אישיים המתחדשים מידי שנה – ומטרת ועד העובדים להביא להעסקתן באמצעות חוזה קיבוצי מסודר.

השופט מיכאל שפיצר (63) למד משפטים באוניברסיטת בר אילן והוסמך כעו"ד ב-1981. בשנת 2000 מונה לשופט בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, ב-2005 מונה לנשיא בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, ובשנת 2010 עבר לכהן כנשיא בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. במרץ 2012 מונה על ידי שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון לתפקידו הנוכחי כמנהל בתי המשפט, תפקיד אותו הוא אמור לסיים במרץ 2018. שפיצר פורסם כמועמד יחיד לכהונת שופט בבית הדין הארצי לעבודה, בוועדה לבחירת שופטים הצפויה להתכנס ב-24 באוקטובר.

מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה כי "הפניה הוגשה לוועדה לבחירת שופטים וזו תדון בה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!