דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / הקהילה הבינ"ל לא עשתה די לעצירת הטיהור האתני בסודאן הדרומית

כך עולה מתחקיר רחב היקף של סוכנות הידיעות איי.פי, המבוסס על עשרות מסמכים פנימיים וראיונות עם אנשי ממשל בארה"ב | ראש כוח שמירת השלום של האו"ם במדינה: המדינה מדרדרת לכאוס ואין סימן שהצדדים מעוניינים בשלום

פליטי מדרום סודאן במחנה מעבר באוגנדה (צילום: AP Photo/Jerome Delay)
פליטי מדרום סודאן במחנה מעבר באוגנדה (צילום: AP Photo/Jerome Delay)
אוריאל לוי

עד קיץ 2016, היה מחוז יאי בדרום סודאן נווה מדבר של שלום בליבה של מלחמת האזרחים המדממת. אך כשהסכם הפסקת האש האחרון קרס, וחיילי המשטר פלשו למחוז, שליחי ארה"ב והאו"ם במדינה התחננו בפני הממונים עליהם שיעשו משהו. האו"ם מוכרח לשלוח חיילים מכוח שמירת השלום למחוז יאי, על מנת להגן על אזרחים מפני כוחותיו של הנשיא סילבה קייר – ששורפים כפרים וטובחים בגברים, נשים וילדים – טענו נציגי האו"ם ופעילי זכויות אדם, ארה"ב מוכרחה לשנות את יחסה למשבר לפני שהוא ידרדר לרצח עם.

תחנוניהם של הגורמים הרשמיים, פעילי זכויות האדם והאזרחים נפלו על אזניים ערלות. האו"ם לא שלח חיילים למחוז וארה"ב המשיכה לתמוך בצבא סודאן הדרומית, תוך הפרה של החוק האמריקאי, כך התגלה בתחקיר של סוכנות הידיעות איי. פי. התחקיר מבוסס על יותר משלושים מסמכים פנימיים או סודיים של האו"ם, הבית הלבן ומחלקת המדינה, ועשרות ראיונות עם פקידים מכהנים, פקידים שסיימו את תפקידם ואזרחים.

מספר שבועות אחרי קריסת הסכם הפסקת האש בקיץ 2016, מחוז יאי הפך למרכזו של מבצע טיהור אתני שמבצע צבא דרום סודאן בכל המדינה. האו"ם הגדיר זאת כ"טיהור האתני שהוביל לעקירה הגדולה ביותר של אוכלוסיה אזרחית באפריקה מאז רצח העם ברואנדה 1994". יותר ממיליון בני אדם נמלטו לשכנה אוגנדה, מרביתם ממחוז יאי. תמונות לוויין של האו"ם הראו כי יותר מ-18,000 בתים במחוז יאי הוחרבו.

בתוך כך, ז'אן פייר לקרואה, העומד בראש כוח שמירת השלום של האו"ם בדרום סודאן פרסם שלשום (שלישי) אזהרה על המצב בדרום סודאן ואמר כי המדינה הצעירה בעולם מדרדרת לכאוס, ואין סימן שהצדדים מעוניינים בשלום. בדוח שנשלח למועצת הביטחון, קרא המפקד לקרואה למנהיגי הכוחות הלוחמים "להחזיר את המדינה מן התהום אליו הידרדרה". לקרואה ציין כי תגובתו של נשיא דרום סודאן למאמצים הדיפלומטים להחזרת הסכם השלום "הייתה צוננת" וכי גם יריביו הפוליטיים לא התחייבו לדבר.

כוחות שמירת השלום של האו"ם בדרום סודאן, יולי 2017. (צילום: AP Photo/Sam Mednick)
כוחות שמירת השלום של האו"ם בדרום סודאן, יולי 2017. (צילום: AP Photo/Sam Mednick)

לדבריו, הביטחון במדינה מתערער ויש עלייה בעימותים אלימים, הרג, מעצרים שרירותיים,  והפרות אחרות של  זכויות אדם, זאת למרות ש-17 אלף אנשי כוחות השלום נמצאים בדרום סודאן. במסמכים שחשפה סוכנות איי. פי נחשף כי גורמים רשמיים בארה"ב הודיעו לממונים עליהם כי נדרשים 40 אלף חיילים בכוח השלום על מנת למנוע את הזוועות במדינה ולהפחית את הלחימה בה.

הדוח של לקרואה מתפרסם שבוע לפני הביקור המתוכנן של שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי במדינה, כחלק ממסע שהיא צפויה לערוך באפריקה. היילי היא הדמות הבכירה ביותר בממשל טראמפ שתבקר בסודאן הדרומית, והיא צפויה להציע הסכם הפסקת אש למדינות השכנות המעורבות במלחמה, לנשיא קייר ולמנהיג המורדים ריק מצ'אר. היילי אמרה בחודש שעבר כי המאמצים הדיפלומטיים הם "ההזדמנות האחרונה להציל את הסכם השלום בדרום סודאן". היא כתבה בטוויטר כי היא מצפה להעביר מסר לאזרחים: "לא ויתרנו עליהם ואנחנו לא שוכחים אותם".

סודאן הדרומית, המדינה הצעירה ביותר בעולם, נמצאת במלחמת אזרחים עקובה מדם מזה שלוש וחצי שנים. המלחמה פרצה בדצמבר 2013 אחרי שריק מאצ'ר, סגן הנשיא ומנהיג שבט הנואר, פרש מהממשלה והורה לכוחותיו למרוד בה. צבא סודאן הדרומית התפצל לשניים על בסיס זהות אתנית: אנשי שבט הדינקה נותרו נאמנים לנשיא סאלווה קיר, בעוד אנשי שבט הנואר החלו במרד בהנהגת ריק מאצ'ר. מומחים ופעילים בשטח טענו לפני כשנה כי לפחות 300 אלף קרבנות נהרגו בסודן הדרומית מאז פרוץ המלחמה. בנוסף לכמות הנפגעים הגדולה, למעלה משני מיליון בני אדם נמלטו מהמדינה ושני מיליון נוספים נעקרו מביתם ונותרו במדינה. כ-6 מיליון מצויים בסכנת רעב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!