דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קסניה סבטלובה

עודפי גבייה / ח"כ סבטלובה במכתב לכחלון: עודפי הגבייה יכולים לדון לחיים מאות אלפים

בזמן ששר האוצר רוצה להוריד מסים והנגידה מדברת על סגירת חובות, כתבה ח"כ סבטלובה במכתב: "זוהי הזדמנות לטפל בקצבאות הנכים ובפרנסתם של רבבות קשישים שלא יכלו לחסוך לפנסיה" | עודפי הגבייה השנה צפויים להסתכם בכ-16 מיליארד שקלים

קסניה סבטלובה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
קסניה סבטלובה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות הפרסומים על היקפם הגדול של עודפי הגביה שנאספו לקופת המדינה במהלך 2017 פנתה ביום שלישי האחרון ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) לשר האוצר בבקריאה שינצל את עודפי הגביה לטובת טיפול במצבם של הנכים והקשישים. מלשכת שר האוצר לא נמסרה תגובה.

עודפי הגביה הגדולים שנרשמו בחודש אוקטובר (5 מיליארד שקלים) ומתחילת השנה (13 מיליארד שקלים) מעוררים בתקופה האחרונה דיון ציבורי חשוב. בעוד שעמדת ראש והממשלה ושר האוצר נוטות לכיוון הורדת מיסים, נגידת בנק ישראל טענה כי מאחר ומדובר בעודפים הנשענים על אירועים חד פעמיים מוטב שלא לבצע הפחתת מיסים ולהפנות את הכסף דווקא להקטנת יחס החוב תוצר.

עודפי הגביה מתחילת 2017 אכן חריגים בהיקפם, אך האמת היא ש-2017 היא השנה החמישית ברציפות המסתיימת עם עודפי גביה של מיליארדי שקלים. במקביל צרכים בסיסיים בחברה הישראלית לא מקבלים מענה בטיעון שאין עבורם כסף. הסמיכות של ההודעה על עודפי הגביה למאבק הנכים, הזוכה לתמיכה רחבה בציבור ולמשיכת רגליים מצד הממשלה הממשלה בפתרונו, הפכה את הדינמיקה הזו לצורמת במיוחד. מצב זה הביא את חברת הכנסת קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) לפנות במכתב לשר האוצר בו היא כותבת "אני קוראת לך, אדוני שר האוצר, להשתמש בכסף זה (עודפי הגביה ע.כ.) הפעם לא לשם אתנן פופוליסטי לציבור כפי שקרה בשנים האחרונות. זוהי הזדמנות לטפל בקצבאות הנכים ובפרנסתם של רבבות קשישים שלא יכלו לחסוך לפנסיה. סכומים אלו יכולים לשנות מציאות ולדון לחיים מאות אלפי ישראלים. אנא השתמש בהם לשם כך".

לעומת הדיון השמרני שנע בין ההצעות לקיצוץ מיסים ולהקטנת החוב שייטיבו עם השכבות החזקות, הצעתה של סבטלובה מכוונת להגדלת התקציב ולניצול מקסימלי של המסים לטובת השכבות החלשות ולטובת יצירת צמיחה. עד למועד כתיבת שורות אלו פנייתה של חברת הכנסת סבטלובה לא נענתה.

יש לציין כי הפניית עודפי הגביה לטיפול בבעיות יסודיות של החברה בישראל היא ראויה, אך הדרך לכך עוברת דרך שינוי חוק מגבלת ההוצאה. צעד המנוגד לתפיסות האידיאולוגיות הרווחות גם במשרד האוצר וגם בלשכת ראש הממשלה. במשרד האוצר מתייחסים למגבלת ההוצאה שנקבעה על ידי הממשלה עם אישור התקציב כאילו ניתנו הכללים הפיסקליים למשה בהר סיני. זאת בזמן שתכנון התקציב וההצבעה עליו בכנסת נשענו על הערכות החסר לגביית מיסים שהציג משרד האוצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!