דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

המזרח התיכון / הממשלה הכורדית בעיראק הציעה הפסקת אש, בגדד צפויה לסרב

על פי ההצעה אמש (ד'), יסכימו הכורדים להשהות את תוצאות משאל העם שערכו ויכנס למו"מ | אך בגדד הודיעה כבר כי היא דורשת ביטול מוחלט של התוצאות, ולא צפויה להסכים להשהייתן בלבד | טורקיה: נעניק "סיוע נדיב" לממשלת עיראק

כוחות עיראקים מתקדמים למחוז כירכוכ באוטונומיה הכורדית בעיראק (צילום: APTN via AP).
כוחות עיראקים מתקדמים למחוז כירכוכ באוטונומיה הכורדית בעיראק (צילום: APTN via AP).
אוריאל לוי

ממשלתו של מסעוד ברזאני, העומדת בראש החבל הכורדי האוטונומי בעיראק קראה אמש (רביעי) להפסקת אש במערכה נגד צבא עיראק והמיליציות השיעיות. בהודעה שפרסמה הממשלה הכורדית, שמקום מושבה בארביל, נאמר כי היא מוכנה להשהות את תוצאות משאל העם על עצמאות החבל שנערך לפני חודש, ולקיים משא ומתן המתבסס על חוקת עיראק – זאת בתמורה להפסקת אש ולעצירת הלחימה עם כוחות צבא עיראק. ממשלת עיראק צפויה לסרב להצעה הכורדית ונציגיה הודיעו כי הם דורשים את ביטולו של משאל העם, ולא יסתפקו בהשהייתו.

הפגזות צבא עיראק ברחובות כירכוכ, בוקר יום ראשון 16.11.2017 (צילום: ג׳נאן מוסה).
הפגזות צבא עיראק ברחובות כירכוכ, בוקר יום ראשון 16.11.2017 (צילום: ג׳נאן מוסה).

ביום שלישי האחרון, הודיע הפרלמנט הכורדי בארביל על דחיית הבחירות לבית הנבחרים ולנשיאות שהיו אמורות להיערך בשבוע הבא, ה-1 בנובמבר. מועד הבחירות החדש הוא ה-1 ביולי 2018. מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, שהגיע שלשום לביקור פתע בבגדד, קרא לכורדים ולממשלת עיראק לפתור את המשבר ביניהן באמצעות משא ומתן.

בשבוע שעבר כבש צבא עיראק, בסיוע מיליציות שיעיות, את חלקו של מחוז כירכוכ העשיר בנפט שהיה בשליטת כוחות הכורדים, כולל העיר כירכוכ שכונתה בעבר "ירושלים של הכורדים". הצבא העיראקי הוסיף והשתלט על שטחים נוספים מהחבל הכורדי השנויים במחלוקת בין ארביל ובגדד, ביניהם הערים תוז חורמטו, מחמור, והעיירה סינג'אר בה התרחש רצח העם היזידי לפני שלוש שנים. זאת, לאחר משאל העם לעצמאות שנערך בחבל הכורדי ובאזורים השנויים במחלוקת, ובגדד סירבה להכיר בתוצאותיו.

 

על אף שרוב מוחלט של המשתתפים במשאל (90%) הצביעו בעד עצמאות כורדית, תוצאותיו לא זכו להכרה מצד אף מדינה. סוריה, איראן וטורקיה נחלצו לצדה של עיראק ונגד הכורדים ופעלו לסגירת מעברי הגבול הקרקעיים והמרחב האווירי מעל המחוז האוטונומי.

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן הודיע אתמול כי ארצו מוכנה לסייע לממשלת עיראק באמצעות צינורות נפט שיעקפו את החבל הכורדי. לדברי ארדואן, אנקרה "תעניק סיוע נדיב" לממשלת עיראק בתיקון קו נפט שנפגע במלחמה ועובר מדרום עיראק לטורקיה, דרך מוסול. הנשיא הטורקי אמר את הדברים בפגישה עם ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי, אתמול באנקרה.

 

המבצע בו פתח צבא עיראק נועד, לדברי ראש הממשלה העיראקי, על מנת להשיב את הסדר והביטחון למדינה אחרי משאל העם. בהודעת הצבא לאחר ההשתלטות על כירכוכ, נמסר כי בגדד וארביל הסכימו כי לוחמי הפשמרגה הכורדיים ייסגו לקווי יוני 2014 – בטרם החלו בכיבוש שטחים מידי דאע"ש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!