דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

תעשייה ישראלית / ועדת הכספים: לתעדף פעילות מיחזור ישראלית בחקיקה

דיון שערכה אתמול (ד') הוועדה,העלה כי האוצר מונע סיוע מהמפעל היחיד בארץ למיחזור בקבוקי פלסטיק, הנמצא בסכנת סגירה | ח"כ גפני: "נראה שיש מדיניות של האוצר להעביר את פעילות המיחזור לחו"ל, על חשבון מפעלים כחול-לבן"

פועלים במפעל מיחזור. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)
פועלים במפעל מיחזור. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חברי ועדת הכספים, מכלל הסיעות, יקדמו הצעת חוק שתחייב העדפת פעילות מיחזור הנעשית בישראל, כך הודיע אתמול (רביעי) יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה). בכך מבקשת הוועדה למנוע את הוצאת פעילות המיחזור מישראל לחו"ל, בעיקר לטורקיה, המעמידה מפעלים ישראלים בסכנת סגירה.

במהלך הדיון אתמול, קיבלו חברי הכנסת את הרושם כי המשרד להגנת הסביבה המופקד על נושא המחזור, הוא לא זה שמתווה בפועל את המדיניות הממשלתית בנושא – אלא דווקא משרדי האוצר והכלכלה. הדבר מתבטא בין היתר בקושי להעביר כספים מקרן הניקיון, שהכנסותיה מיועדות לחיזוק פעילות אקולוגית בישראל, לסיוע למפעל אביב תעשיות ברמת חובב שבנגב (מפעל מחזור בקבוקי הפלסטיק היחיד שנותר בישראל), בשל התנגדות נציגי האוצר בדירקטריון הקרן. גפני הבהיר כי יש  לחזק את המשרד להגנת הסביבה, שהוא המשרד שפועל באופן ענייני בתחומים אלו ולא רק משיקולי תקציב ושמירה על מקורות.

ח״כ משה גפני צילום:הדס פרוש / פלאש 90.
ח״כ משה גפני צילום:הדס פרוש / פלאש 90.

גפני הביע תרעומת קשה כנגד האוצר ומשרד הכלכלה שאמורים, לדבריו, לסייע למפעלים במצוקה. "המשרד להגנת הסביבה הוא משרד חלש וקרן הניקיון לא יכולה להוציא כסף איך שהיא רוצה, זה הכל משרד האוצר", טען. לדבריו בכוונתו לקדם חוק שמטרתו לחייב העדפת פעילות מחזור הנעשית בישראל, וכך, "לא נותיר ברירה לאוצר אלא להעביר כספים מקרן הניקיון או למצוא פתרון שיאפשר את המשך פעילותם של המפעלים בישראל". עוד מתח ביקורת קשה על היעדרותו מהדיון של נציג אגף התקציבים באוצר.

"המדינה חייבת להתערב ולסייע למפעל" אמר ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), "כרגע הבעלים הוא היחיד שמזרים כסף ומפעיל את המפעל שלושה ימים בשבוע על מנת להישאר באיזון ולא להיכנס להפסדים ועל מנת לאפשר את המשך העסקת העובדים ולא לשלוח אותם הביתה".

ח"כ מיקי לוי. צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90
ח"כ מיקי לוי. צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90

לוי הוסיף כי "יש כאן השתלטות עוינת של השוק הטורקי על כל חלקה טובה במדינת ישראל ואני כבר רואה איך אנחנו אוספים את כל בקבוקי הפלסטיק ומעבירים אותם לטורקיה והם יחזירו לנו אותם במחיר גבוה, אחרי שחיסלו את המפעל הזה ואת כל האחרים וגם אפשרנו פיטורי עובדים בארץ. זה מה שקורה בענפים רבים, כגון בתחום הנחושת, שבו הטורקים מציעים מחיר נמוך ממחיר השוק כל עוד יש תחרות כאן, כי הממשלה הטורקית מסבסדת את זה ואחר כך כשתעשייה בענף בארץ תצטמצם או תיעלם, כי מפעלים ייסגרו – הם יעלו את המחיר. אותו דבר בענף הזכוכית. הטורקים הורידו את מחיר הזכוכית לתחתית עד שייאלצו למכור להם את מפעל פיניציה ואז יעלו את מחירי הזכוכית. במקרה של 'אביב תעשיות', הבעלים מתחייב להזרים כספים לשנה וחצי-שנתיים ויש כאן הזדמנות, אז שהמדינה תיתן גם היא מצידה".

בסיכום הישיבה הודיע גפני כי "יזמן ישיבה בנוגע למפעל 'אביב תעשיות' ומפעלים אחרים אליה יזמן את מנכ"לי משרדי האוצר והכלכלה, במטרה לבלום את מעבר תעשיית המחזור לחו"ל".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!