דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרשת אזריה

פרשת אזריה / ליברמן לנשיא: הענק חנינה לאלאור אזריה

שר הביטחון פנה הבוקר (א') לנשיא ראובן ריבלין בבקשה שיחון את החייל "ששילם מחיר אישי ומשפחתי כבד" | עוד הוסיף כי על הנשיא לשקול את הצורך ב"איחוי הקרעים בחברה ואת השפעת המשפט על אזרחי המדינה ועל חיילי צה"ל"

שר הביטחון ליברמן ואלאור אזריה (צילום: פלאש 90)
שר הביטחון ליברמן ואלאור אזריה (צילום: פלאש 90)
שי ניר

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, פנה היום (ראשון) לנשיא המדינה בהמלצה להעניק חנינה לאלאור אזריה.  "יש לשים קץ לפרשה שטלטלה את החברה הישראלית ולנהוג בעת הזו עם החייל במידת החסד והרחמים", כתב ליברמן. מבית הנשיא נמסר בתגובה כי הדברים ידונו עם גורמי המקצוע כמקובל.

"מעטות הן הפרשות בהן עניינו של אדם בודד הופכת להיות מראה של החברה הישראלית כולה,  כמו הפרשה שלפנינו" כתב ליברמן לנשיא ראובן ריבלין, בו הציג את המלצתו לגבי בקשת החנינה שהגיש אזריה, "החברה הישראלית עמדה בפרשה זו למבחן אשר המחיש, אפשר שיותר מכל אירוע בשנים האחרונות, את השסעים והמחלוקות בקרבה".

אלאור אזריה בדיון בבית המשפט הצבאי היום. (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).
אלאור אזריה בדיון בבית המשפט הצבאי היום. (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).

עוד ציין במכתבו כי היה מאלה שסברו כי "אין מקום להעמיד לדין פלילי את החייל" וכי "מדובר בחייל מצטיין ובמחבל שבא להרוג". יחד עם זאת, הדגיש שר הביטחון כי מרגע שהוחלט להעמידו למשפט הוא עמד "לצידה של מערכת המשפט הצבאית ועל אף ביקורת חריפה שהוטחה בי, הצהרתי כי במדינת חוק אנו חיים ויש לכבד את פסיקות בית הדין הצבאי". חשוב לציין כי ההיפוך בעמדתו של ליברמן היה גם על רקע מינויו לתפקיד שר הביטחון במסגרת ההסכמים הקואליציוניים להצטרפות סיעת ישראל ביתנו לממשלה בחודש מאי 2016.

לדברי ליברמן הנסיבות לחנינת אזריה צריכות לעמוד ביחס למשפחתו ששילמו מחיר "אישי ומשפחתי כבד" ואף "מחיר בריאותי", והאינטרס הציבורי הכולל "צורך באיחוי הקרעים" וההשפעה, לטענתו, "על אזרחי המדינה ועל חיילי צה"ל נוכח פני האויב."

מבית הנשיא נמסר בתגובה כי "נשיא המדינה, העושה את דרכו בשעות אלה אל ביקור ממלכתי בספרד, קיבל את חוות הדעת הרלוונטיות להמשך בחינת בקשת החנינה של החייל אלאור אזריה." והוסיפו כי הנשיא, "עתיד לבחון את חוות הדעת שהוגשו לו, לצד כל החומרים המצויים בתיק, עם שובו מחו"ל אז ידון בדברים יחד עם גורמי המקצוע כמקובל".

בהקשר זה, נזכיר כי בסוף חודש אוגוסט ולרגל "חודש הסליחות" פנה נשיא המדינה לבעלי רישום פלילי למחיקה. בהודעה נאמר כי "בבית הנשיא מבקשים להדגיש כי לכל אדם ובפרט לחיילים לאחר שירות משמעותי, עומדת האפשרות להגשת בקשת חנינה למחיקת רישום פלילי. נשיא המדינה שוקל כל בקשה בכובד ראש ומעניק תשומת לב יתרה לצעירים בתחילת דרכם על מנת לאפשר להם לצאת לדרך חדשה ללא משקעי עבר."

אזריה החל לרצות עונש מאסר של 18 חודשים באוגוסט השנה, בגין הריגת מחבל שהיה שכוב על הכביש לאחר ניסיון פיגוע בחברון. עם כניסתו לכלא שלח לרמטכ"ל גדי איזנקוט מכתב ובו בקשה לבטל את מאסרו, ובסוף חודש ספטמבר הודיע לו הרמטכ"ל כי יקצר את עונשו ל-14 חודשי מאסר בפועל. אייזנקוט ציין בזמנו שאי הבעת החרטה מצד אזריה השפיעה על החלטתו וכי כשלים רבים נפלו במעשיו של אזריה ומהווים סטייה מערכי צה"ל כפי שבא לידי ביטוי בפסקי הדין. יחד עם זאת החליט הרמטכ"ל על קיצור העונש כיוון ש"מצא לנכון לשקול שיקולי חסד ורחמים". כעת מבקש אזריה חנינה מנשיא המדינה למלוא עונשו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!