דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקיקה

חקיקה / למרות מחאת האופוזיציה: חוק ההמלצות יועבר לדיון בוועדת הפנים

מליאת הכנסת אישרה אתמול (ד') להעביר את הדיון מוועדת החוקה לוועדה שבראשות יוזם החוק, ח"כ דוד אמסלם | ח"כ הרצוג: "התנהגות פסולה ובזויה של חברי הקואליציה" | ח"כ אמסלם: "ברגע שמדובר בנתניהו, כללי המשחק נעצרים"

דוד אמסלם יו"ר וועדת הפנים, אוקטובר 2017 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
דוד אמסלם יו"ר וועדת הפנים, אוקטובר 2017 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה אתמול (רביעי) את העברת הדיון בחוק ההמלצות מוועדת חוק, חוקה ומשפט בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), לוועדת הפנים בראשות ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), שגם יזם את החוק. המעבר אושר לאחר הצבעה שמית, 33 תמכו בצעד, ו-27 התנגדו. באופוזיציה טענו כי המהלך נעשה בניגוד לתקנון הכנסת ובניגוד לעמדת הייעוץ המשפטי.

במהלך הדיון במליאה, עלו לדוכן הנואמים, בזה אחר זה, חברי אופוזיציה שהביעו את התנגדותם להעברת הדיון לוועדת הפנים. חלקם טענו כי המהלך יוצא לפועל לאחר "דיל" בין הליכוד לבין הבית היהודי, ודרשו לחשוף את פרטיו. כאמור, למרות המחאות הרבות, אושרה הבקשה למעבר, אותה העלתה ועדת הכנסת.

ח"כ רועי פולקמן: החוק לא יהיה פרסונלי ולא רטרואקטיבי. לא תופרים אותו לאף אחד ולא משנה איזה קמפיין יעשה חבר כנסת כזה או אחר"

הצעת החוק של ח"כ אמסלם אוסרת על המשטרה להגיש המלצות כשהיא מעבירה חומרי חקירה לפרקליטות. לפי ההצעה, בעת העברת חומר חקירה על ידי המשטרה או רשות חוקרת אחרת לפרקליטות, לא תצורף לחומר החקירה חוות דעת או המלצה מטעמה בשאלה האם הראיות מספיקות לאישום. העברת המלצה או חוות דעת על ידי רשות חוקרת תהיה בלתי חוקית, ודינה יהיה שנת מאסר.

ההצעה זכתה לביקורת רבה מצד מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, כמו גם מצד היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. אלשיך טען כי גם כיום המשטרה לא מגישה המלצות, אלא מעבירה סיכום תיק המבהיר האם מתקיימת בתיק תשתית ראייתית או לא. ההצעה הוגשה לפני מספר שבועות, ואושר בקריאה טרומית ביום רביעי שעבר.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), אמרה אתמול במליאה כי "מתעלמים לחלוטין מכך שכל תיקוני החקיקה לסדר הדין הפלילי מאז כינונה של הכנסת היו רק בוועדת החוקה, ומכך שהיועצת המשפטית אמרה במפורש שמקום ההצעה הזו הוא רק בוועדת חוקה".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) הוסיף כי "הוועדות שהוקמו בכנסת הם ועדות מוגדרות וברורות. לא ייתכן להוציא את החוק הזה מוועדת חוקה. יו"ר הכנסת בפתח המושב ביקש מחברי הכנסת להפסיק ללכת לבג"ץ, אבל הוא שוכח שמה שמביא את העתירות זו ההתנהגות הפסולה והבזויה של חברי הקואליציה שמסכימים למהלכים כאלה. שאף אחד לא יתפלא אם תבוא עתירה לבג"ץ כשהכללים מופרים ברגל גסה".

גם ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני), הביעה התנגדות למהלך. "חברי הקואליציה כבר שנתיים וחצי מנסים לעוות כל דבר שהמדינה הזו מכירה מיום הקמתה" טענה, "מאז שהחלו חקירות ראש הממשלה אין לזה אח ורע. אתם העליתם מוטציות משפטיות שהאוזן אינה יכולה לשמוע והדעת אינה סובלת. אתם רוצים לשנות הליכים שמתרחשים פה שנים. זה חטא על פשע כי לא רק שזה לא יהיה בוועדה הנכונה, זה יהיה בוועדה של יוזם החוק וזו כבר שחיתות."

ח"כ רועי פולקמן (כולנו), הגיב לדברים, ואמר כי "אף חוק לא נכנס לוועדה כמו שהוא יוצא ממנו, החוק ישונה בהתאם למה שצריך. החוק לא יהיה פרסונלי ולא רטרואקטיבי. לא תופרים אותו לאף אחד ולא משנה איזה קמפיין יעשה חבר כנסת כזה או אחר".

ח"כ יצחק הרצוג: "יו"ר הכנסת בפתח המושב ביקש מחברי הכנסת להפסיק ללכת לבג"ץ, אבל הוא שוכח שמה שמביא את העתירות זו ההתנהגות הפסולה והבזויה של חברי הקואליציה שמסכימים למהלכים כאלה"

ח"כ דוד אמסלם סיכם את הדיון בשם הקואליציה, ואמר כי "יש 15,000 מקרים בשנה, שעליהם אני בא להגן. אבל אתכם זה לא מעניין, כי בין ה-15,000 האלה יש אחד שקוראים לו נתניהו. החוק הזה נועד להגן על אזרחי מדינת ישראל. פתאום אין זכויות אדם, אין כבוד האדם וחירותו יש רק נתניהו. יש כאן צביעות והתחסדות, ברגע שמדובר בנתניהו כללי המשחק נעצרים. אני מצפה ממכם לקצת הגינות בסיסית. יש שמונה מיליון אזרחים שאנחנו צריכים לדאוג להם ולא לפוליטיקה הקטנה שלכם כדי להפיל את ראש הממשלה. כל עוד זה מפיל את נתניהו אצלכם הכל כשר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!