דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הביטחון

צבא וחברה / אושרה הצעת ליברמן לשינוי חוק פיקדון החיילים המשוחררים

ההצעה אושרה למרות שבסוף השבוע הביע האוצר את התנגדות למהלך, בטענה כי מדובר בשינוי משמעותי בתקציב המדינה וכי יש צורך למצוא לעניין מקור תקציבי מיידי | על פי ההצעה, יותר מימוש מיידי, ולכל מטרה של כספי הפיקדון

חיילים בבקו"ם (צילום ארכיון: יוסי זליגר  פלאש 90)
חיילים בבקו"ם (צילום ארכיון: יוסי זליגר פלאש 90)
שי ניר

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של שר הביטחון אביגדור ליברמן לביטול המגבלות על מימוש כספי הפיקדון לחיילים משוחררים. על פי ההצעה, כל חייל יוכל למשוך את הכסף לכל מטרה ללא כל מגבלה. אישור ההצעה מגיעה על רקע התנגדות משרד האוצר, וכעת משרדי הביטחון והאוצר יפעלו יחד למציאת מקור תקציבי למימונו.

על פי ההצעה, תתאפשר משיכה של כספי הפיקדון הכספי, להם זכאים המשתחררים מצה"ל, באופן מיידי ולכל מטרה שהיא. כיום, קובע החוק כי חייל משוחרר רשאי לנצל את כספי הפיקדון שנצברו לזכותו במשך שנות שירותו לשש מטרות ספציפיות בלבד – לימודים, הכשרה מקצועית, הקמת עסק, רכישת דירה, נישואין ולימודי נהיגה. עוד נקבע בחוק, כי מי שלא מימש את כספי הפיקדון שלו בחמש השנים שאחרי שחרורו, יהיה זכאי לקבל את כספו במזומן וללא תנאי.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, מצולם עם חיילים בסוכת שר הביטחון (צילום: דנה שרגא \ משרד הביטחון)
שר הביטחון, אביגדור ליברמן, מצולם עם חיילים בסוכת שר הביטחון (צילום: דנה שרגא \ משרד הביטחון)

על פי דברי ההסבר להצעה, הנתונים מצביעים על כך שחיילים משוחררים רבים מעדיפים להמתין חמש שנים עד אשר יוכלו לקבל את כספי פיקדונם, לכל מטרה. כך, בהתאם לנתוני משיכת הפיקדון לשנת 2016 עולה כי כ-37% מכלל המשוחררים מעדיפים להמתין חמש שנים ולא לפדות את כספי פיקדונם עד שיוכלו לקבלם לשימוש לכל מטרה. "ביטול הפיקדון והפיכתו למענק מוגדל" נכתב בהצעה, "יאפשר לחייל המשוחרר להתחיל את חייו האזרחיים עם סכום כסף משמעותי, מיד לאחר תום שירותו".

לקראת פרסום תזכיר החוק, בתחילת החודש, אמר ליברמן, כי  "חיילי וחיילות צה"ל המשוחררים ראויים להוקרת תודה של המדינה על שירותם, והפיקדון הוא רק דוגמה לכך. אין שום סיבה שהמדינה תערים קשיים, ותכריח אותם לנצל בחמש השנים הראשונות את הכספים למטרות מסוימות בלבד".

סיבוב נוסף בעימות בין ליברמן לאוצר

במשרד האוצר התנגדו בתוקף לתיקון החוק מסיבות פרוצדורליות. בסוף השבוע הגיע מכתב ההתנגדות לידי משרד הביטחון בו נכתב הנימוק ש"אמנם אין בהצעת החוק עלות חדשה, אך שינוי תזרימי של 4 מיליארד ש"ח הינו שינוי משמעותי ביותר בתקציב המדינה ויש למצוא לו מקור תקציבי לשנים הקרובות".

ליברמן: "לא מדובר בתוספת תקציב אלא בכסף שכל כולו שייך לחיילים, על-פי חוק. עם זה אי אפשר לשחק. בעודפים הקיימים לא אמורה להיות בעיית תזרים"

ליברמן הגיב בהפתעה ובביקורת להודעת האוצר ובמוצאי שבת מסר בתגובה כי "לא מדובר בתוספת תקציב אלא בכסף שכל כולו שייך לחיילים, על-פי חוק. עם זה אי אפשר לשחק. בעודפים הקיימים לא אמורה להיות בעיית תזרים". ליברמן קרא לשר האוצר משה כחלון להנחות "את פקידי משרדו לתמוך מחר בהצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה".

חשוב לומר כי בשבועיים האחרונים מגביר ליברמן את הביקורת על התנהלות האוצר כאשר ברקע הדברים נעשות הכנות לקראת דיונים על תקציב המדינה. לנושא פיקדונות החיילים קדמו התייחסויות בהקשר להתנהלות האוצר ביחס לתכנית מיגון ישובי הצפון והצורך להגדיל את תקציב הביטחון. נראה כי ליברמן מנסה להציב "קוים אדומים" מול משרד האוצר ובשל כך מגביר את הביקורת כלפי התנהלותו בנושאים שונים.

"צה"ל יתמודד עם כל אתגר בכל תנאי. אני לא מתנה שאם לא יהיה תקציב נפסיק להילחם, אבל חשוב שכולם יהיו ערים למצב הרגיש. חייבים להוסיף תקציבים על מנת לשמור על בטחון אזרחי ישראל" אמר ליברמן בתדריך כתבים בשבוע שעבר ודרש תוספת של 4.8 מיליארד שקלים, לתקציב מערכת הביטחון במסגרת התוכנית הרב שנתית 'גדעון'.

לפני כשבועיים נפגש ליברמן עם ראשי הרשויות הגדולות באזור הצפון. בפגישה שהתקיימה בעיריית חיפה, באירוח ראש העיר יונה יהב ובהשתתפות נציגי פיקוד העורף, רח"ל, משרד הביטחון, משרד הפנים ועוד, האשים השר את משרד האוצר כי הוא "מטרפד" את החלטת הממשלה למיגונם של ישובי הצפון. במשרד האוצר הגיבו לדברים ומסרו כי "שר הביטחון לא מדייק בפירוש החלטות הממשלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!