דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שכר השוטרים

שכר השוטרים / ארדן דורש: הכירו בזכויות השכר של השוטרים לפני דיוני התקציב

הדיונים על תוספת השכר המגיעה כחוק לשוטרים ולסוהרים יפתחו במסגרת דיוני תקציב 2019, אך נראה כי כלל ההוצאה ימנע את תשלום הסכום הדרוש לפיצוי, וזאת למרות עודפי הגבייה הגדולים | מנכ"ל משרד רוה"מ האחראי לפתור את סוגיית השכר נמנע מלהתחייב מפורשות לשינוי המצב

השר לביטחון פנים גלעד ארדן והפגנת ארגון נשות השוטרים והסוהרים מול הכנסת (צילום: פלאש 90)
השר לביטחון פנים גלעד ארדן והפגנת ארגון נשות השוטרים והסוהרים מול הכנסת (צילום: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המדינה לא תמשוך את ערעורה כנגד החלטת ביה"ד האזורי לעבודה לפיה יש להעלות את שכרם של השוטרים והסוהרים  ולפצות אותם על היעדר תוספת שהם זכאים לה משנת 2006 – כך הודיע מנכ"ל משרד רה"מ אלי גרונר לשר לבטחון פנים גלעד ארדן. גרונר כתב כי משיכת הערעור "אינה עומדת על הפרק". בתגובה האשים השר ארדן את גרונר בחוסר נכונות למלא אחר החלטת בית הדין ולהעלות את שכר השוטרים, ודרש כי ההעלאה תעוגן בתקציב 2019.

בספטמבר האחרון ביקשה המדינה מביה"ד הארצי לעבודה לדחות את הדיון בערעור, עקב הקמת צוות בין משרדי שיבחן את העלאת שכר השוטרים בראשות מנכ"ל משרד רה"מ גרונר. אך במכתב חריף של ארדן לגרונר האשים השר לבטחון פנים את משרד ראש הממשלה ב"ניסיון מתמשך להתכחש לחובה לקיים החלטות, לעתים במסווה של ניסוחים מעורפלים מצד גורמים שונים". ארדן מוסיף כי מאז הקמת הצוות בראשות גרונר, אנשי המשרד לבטחון פנים הוזמנו אליו רק פעם אחת: "הוצע על ידי ועל ידי גורמי משרדי יותר מפעם, להתדיין בתום לב במטרה להגיע להבנות. לצערי הצעות אלו נדחו פעם אחר פעם. יתרה מכך, הצוות שהוקם לפני כמה חודשים בראשותך להתדיינות בנושא, התכנס, לעת עתה, לישיבה אחת בלבד בהשתתפות נציגי משרדי".

לדברי גרונר, ביקש משרד ראש הממשלה לבחון דרכים אחרות, מלבד המישור המשפטי, לדון בסוגיית התוספות לשוטרים ולסוהרים, וקיווה לעשות זאת במסגרת דיוני תקציב 2019 הצפויים להתחיל בעוד כחודשיים – זאת בין היתר בשל המשמעויות התקציביות הכבדות של הסוגיה ומגבלות כללי ההוצאה והנומרטור.

אולם נראה כי ההצעה דביקש גרונר לקדם מנוסחת באופן מעורפל ביותר: "לאור טענות המשרד לביטחון פנים בדבר הצרכים לפתחם של המשטרה ושב"ס בהיבטי שכר השוטרים והסוהרים, להנחות את הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, את הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ואת נציגי השר לביטחון הפנים לדון בבקשות אלו, ולהטיל על הגורמים האמורים לעדכן את הממשלה במסקנותיהם בתוך 45 יום ולשלבן במסגרת דיוניה על תקציב 2019".

במכתב ששלח ארדן לגרונר בתחילת השבוע שעבר הבהיר כי ניסוח זה אינו כולל כל הכרה בעצם זכאותם העקרונית של השוטרים, הסוהרים והגמלאים לתשלום התוספות שניתנו לחיילי הקבע בצה"ל – אלא מבקשת להעניק תוספת שכר רק על בסיס 'טענות משרדו'. "בהצעה אין אפילו גילוי של רצון טוב כלשהו לתחילת תשלום התוספת בשוטף ודיון על אופן תשלום הפרשי העבר והתעלמות מוחלטת ממצוקת הגמלאים המזדקנים בכל שנה וכה זקוקים לתוספת שנמנעת מהם ביחס למשרתי הקבע", ציין, והוסיף כי ההצעה להעלות את שכר השוטרים באופן זה מקעקעת למעשה את זכאותם של הגמלאים לתוספת – משום ששכרם אינו מוצמד לשכר המשרתים הפעילים אלא למדד המחירים לצרכן.

היקף החוב כלפי השוטרים, הסוהרים והגמלאים נאמד בכשבעה מיליארד ש"ח. ייתכן והדיון בנושא במסגרת דיוני תקציב 2019 מבקש לממן לפחות חלק מחוב זה באמצעות קיצוץ רוחבי מתקציבי המשרדים – זאת על אף שבקופת המדינה 18 מליארד ש"ח עודפי גביה ממסים כבר השנה, שאינם יכולים להיות מנוצלים לתכלית זו אך ורק בשל כללי ההוצאה המגבילים את ההוצאה הציבורית, בלא קשר להיקף ההכנסות.

מנכ״לית הארגון הארצי לקידום מעמד השוטר והסוהר (נשות השוטרים והסוהרים) אביגיל שררה בירכה על מכתביו של השר ומסרה "אנו שבים ומודים לשר ארדן על כל מאמציו והתגייסותו למען החלת תוספת אי הביטחון התעסוקתי על השוטרים, הסוהרים והגמלאים. השר נלחם את מלחמות השוטרים, הסוהרים והגמלאים ולא מרפה – ועל כך שלוחה לו תודתנו הגדולה! אנו מחזקים את ידיו ובטוחים כי מאמציו יביאו לסיום העוול שנעשה לשוטרים, הסוהרים והגמלאים".

לפני כשבועיים נפגשו אנשי עמותת הוועד של השוטרים, הסוהרים והגמלאים לראשונה עם שר האוצר משה כחלון. לדבריהם, באותה פגישה הבהיר כחלון כי הוא נכון להקצות כשני מיליארד ש"ח לטובת העניין בתקציב 2019, אולם בשל גודל יתרת החוב שנידרש להסדיר – ראש הממשלה יצטרך להחליט על המקורות התקציביים למימונו. "כולנו מבינים שאת הכסף יקבלו בפעימות או בתשלומים. ניסינו לבנות לכך מנגנון עם המפכ"ל בדימוס קראדי, ניצב בדימוס רמי חן, השר כחלון והגורמים הנוספים. כחלון אמר שמגיע לנו הכסף, אבל לשם כך צריך להגיע להסכמה כוללת, ומדובר בשבעה מיליארד שקלים חוב, ועוד 500 מיליון ש"ח בבסיס התקציב כל שנה. באוצר יש הבנה ורוצים לשלם את הכסף, אבל צריך למצוא לשם כך את המנגנון. זה סכום שמשרד האוצר לא יכול להחליט עליו לבד – ומי שעוצר את המהלכים זה ביבי כי הוא רוצה קרדיט. אם עד לפני שבועיים הפנינו את כל החצים שלנו כלפי האוצר – לאט לאט אנחנו רואים תמונה אחרת".

גם אושרה אסף, ממובילות עמותת הוועד של השוטרים והסוהרים, סבורה כי התעוררותו של השר לביטחון פנים להפעיל לחץ לפתרון הסוגיה נובעת מפגישתם עם כחלון. עוד הוסיפה, "בגלל חקירותיו של ראש הממשלה הוא לא משחרר את גרונר ולא מאפשר לו לתת את מה שמגיע לנו על פי חוק".

עמותת הוועד של השוטרים, הסוהרים והגמלאים הוקמה על ידי גמלאי משטרה ובני משפחות במטרה לקדם את זכויותיהם, ומבקשת בין היתר לקדם שינוי בחוק האוסר על על השוטרים והסוהרים הפעילים להתאגד.

קבוצת פעילות ופעילים נוספת, פורום משפחות השוטרים והסוהרים, צפויה לקיים הפגנה מול בית ראש הממשלה ביום רביעי בשבוע הבא במחאה על אי יישום פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה שקבע כי יש לשלם לשוטרים ולסוהרים את התוספות שניתנו בצה"ל לאורך השנים מאז שנת 2007.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!