דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / הודאתו של פלין כי שיקר ל-FBI היא "עשן" אך עוד לא "אקדח מעשן"

שלשום (ו') הודה מייקל פלין, מי שהיה יועצו הבכיר של טראמפ לביטחון לאומי ומהמקורבים אליו ביותר, כי שיקר ל-FBI בנושא קשריו עם בכיר רוסי | כיצד ה"עריקה" הזאת תשפיע על החקירה וכיצד ישראל וההתנחלויות קשורות לכל זה?

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בוועידת ה-G20. ארכיון. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בוועידת ה-G20. ארכיון. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

הודאת האשמה של מייקל פלין אתמול חשפה שכבה נוספת של שקרים שהתגלו בחקירה המעמיקה אל תוך הקשרים בין הנשיא טראמפ לבין רוסיה. ההודאה ממקדת את תשומת הלב סביב חותנו של הנשיא, ג'ארד קושנר. אך הודאתו של פלין, וכל תיקי החקירה שנפתחו עד כה, לא ענו על השאלה המרכזית שהחוקר המיוחד רוברט מולר מבקש להשיב עליה: האם מטה הבחירות של טראמפ קשר ביחד עם רוסיה להביא לנצחונו של טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב?

טראמפ עצמו היה נחוש ליישב את התהיות לגבי הנושא כשהגיב לראשונה על הודאתו של פלין באומרו "מה שהוכח אינו קשירת קשר, שום קשירת קשר, לא הייתה קשירת קשר כלל".

אך מולר לא מותיר ספק כי הוא צבר בחקירותיו ידע רב אודות הקשרים בין שותפיו של טראמפ לבין הרוסים וכי הוא מקווה להשיג עוד מידע מחקירתו של פלין, שכעת משהוא משתף פעולה, הופך לשחקן מפתח בחקירה.

באלצו את פלין לשתף פעולה, מולר השיג גישה למישהו שיכול "למקם אותו" בחדר עם טראמפ ויועציו הקרובים ביותר: בעת מסע הבחירות, בתקופת המעבר ובימים הראשונים של טראמפ בבית הלבן, זמנים בהם ייתכן שיועציו של טראמפ הודו בקשרים עם אנשים הקשורים לממשלת רוסיה.

ג'ארד קושנר, יועץ בכיר בבית הלבן וחתנו של טראמפ (AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, File)
ג'ארד קושנר, יועץ בכיר בבית הלבן וחתנו של טראמפ (AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, File)

בשעות שחלפו מאז הודאתו של פלין כי שיקר לגבי קשריו עם גורם רשמי בממשלת רוסיה, שני שמות עלו כשחקנים מרכזיים בפעולותיו האסורות.

קושנר זוהה כאישיות "מאד בכירה" בצוות 'תקופת המעבר' (בין ממשלו של הנשיא אובמה לממשלו של הנשיא טראמפ) שהורה לפלין ליצור קשר עם ממשלות זרות, כולל רוסיה, בנוגע להחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם מדצמבר 2016. קיי.טי מק'פרלנד, ששימש כסגנו של פלין במועצה לביטחון לאומי, הוא האישיות "הבכירה" (להבדיל מקושנר שמוגדר כמאוד בכיר) בצוות 'תקופת המעבר' שהיה מעורב בשיחות עם פלין לגבי התגובה לסרגיי קיסליאק, אז שגריר רוסיה בארה"ב, בנושא ההתנהלות של ממשל טראמפ בנוגע לסנקציות על רוסיה שהוטלו על-ידי ממשל אובמה.

שמם של קושנר ומק'פרלנד לא עלה במסמכי בית הדין, אך מעורבותו של מק'פרלנד אושרה בידי שני בעלי תפקידים רשמיים בצוות תקופת המעבר שדיברו בעילום שם משום שנאסר עליהם לדון בנושא בפומבי. אחד מהם אף אישר את מעורבותו של קושנר.

פלין הפך לאדם הרביעי שמואשם בהקשר לחקירותיו של התובע המיוחד מולר בנושא מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות ארה"ב. לפני כחודש הוגשו כתבי אישום נגד מנהל מסע הבחירות של טראמפ, פול מנפורט ונגד שותפו העסקי ריק גייטס. בנוסף אליהם הגיעו משרדו של מולר גם להסדר עם היועץ לשעבר ליחסי חוץ של טראמפ, ג'ורג' פאפאדופולוס.

במקרה של פאפאדופולוס, כמו במקרה של פלין, החוקרים השתמשו באסטרטגיה זהה, "לקוחה מהספר", במסגרתה הסכימו להודאה בסעיף אשמה מופחת בתמורה לשיתוף הפעולה של השניים עם החקירה, כששניהם בעצם הודו ששיקרו ל-FBI אך מבלי שנדרשו להודות במעשים שבגינם בחרו לשקר.

פול מנפורט מסגיר את עצמו לידי הרשויות הפדרליות בוושינגטון 30 באוקטובר (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
פול מנפורט מסגיר את עצמו לידי הרשויות הפדרליות בוושינגטון 30 באוקטובר (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

ובכל זאת, הודאתו של פלין הפכה אותו לאדם הראשון, עד כה, מהצוות של טראמפ בתקופה שלאחר כניסתו לבית הלבן שהודה באשמה כלשהי במסגרת חקירתו של מולר. עד לעת הזו, מהמסמכים המשפטיים עולה כי אמנם גורמים רשמיים מהצוות של טראמפ היו מודעים לניסיונות ליצור קשר עם הרוסים, אולם רק מהתקופה שלפני כניסתו לבית הלבן.

גילוי זה הניע את חקירת מעורבות רוסיה, שגם ככה העיבה על סדר יומו של טראמפ בשנה שחלפה, עמוק יותר אל תוך הבית הלבן והעלתה שאלות אודות טענות הממשל כי פלין הטעה את סגן הנשיא פנס ובכירים נוספים בנושא קשריו עם קיסליאק.

העובדה שעל אף שהחוקרים בחנו גם את שתדלנותו של פלין לטובת ממשלת טורקיה, הוא הודה רק בסעיף אחד, סעיף שגם עליו הוא עשוי למצוא את עצמו בכלא לתקופה של עד 6 חודשים, מעידה כי החוקרים רואים בו מודיע יקר ערך ומוכנים לנקוט בגישה מקלה בתמורה למה שהוא יודע.

פלין (58) קצין בכיר בדימוס בדרגת לוטננט ג'נרל (מקביל לרב-אלוף), קיבל אחריות למעשיו בהצהרה כתובה: "הודאתי באשמה והסכמתי לשתף פעולה עם החוקרים משקפים החלטה שקיבלתי מתוך דאגה למשפחתי ומדינתנו". מייד לאחר ההצהרה מיהר טיי קוב, עורך הדין של הבית הלבן, להכחיש קשר בין טראמפ לבין יועצו לשעבר באומרו כי "דבר ההודאה באשמה הוא בהאשמות נגדו לא מעיד כנגד אף אדם מלבד מר פלין עצמו".

מייקל פלין, היועץ לשעבר לביטחון לאומי בארה"ב (צילום: Erin A. Kirk-Cuomo)
מייקל פלין, היועץ לשעבר לביטחון לאומי בארה"ב (צילום: Erin A. Kirk-Cuomo)

טראמפ מצידו, התעלם משאלות הכתבים שהוטחו בו בשעה שקיבל בבית הלבן את פניו של ראש ממשלת לוב ועוזריו ביטלו את השתתפות כלי התקשורת בפגישה בין השניים. טראמפ הגיח לאירוע לרגל תקופת החגים שנערך בבית הלבן, ברך את המוזמנים ועזב מבלי להתייחס לנושא.

טראמפ התקרב לפלין במהלך מסע הבחירות כשהגנרל נתפס כתומך נלהב וקולני ונודע בשלהוב הקהל בקריאות "תנעלו אותה בכלא" (Lock her up) שכוונו למתמודדת הדמוקרטית הילרי קלינטון סביב פרשיית השימוש שלה בשרת דוא"ל פרטי. לאחר ניצחונו בבחירות, קידם טראמפ את פלין לתפקיד יועצו הבכיר לביטחון לאומי.

אך ימיו של פלין בבית הלבן היו קצרים והוא אולץ להתפטר כבר בפברואר לאחר שדווח בתקשורת כי גורמים רשמיים בממשל אובמה עדכנו בכירים בממשל טראמפ, לאחר שזה כבר נכנס לבית הלבן, כי פלין היה בקשרים אסורים עם השגריר הרוסי, זאת בניגוד לטענות של סגן הנשיא פנס. אנשיו של אובמה הזהירו את אנשיו של טראמפ כי הסתירה בין שני הסיפורים הללו חושפת את ממשל טראמפ לסחטנות מצד הרוסים.

לאחר התפטרותו של פלין הלכה וגברה מעורבותו של טראמפ בעניינו וג'יימס קומי, מנהל ה-FBI שטראמפ פיטר מאוחר יותר (פיטורים שבכלל הולידו את חקירתו המיוחדת של מולר) העיד כי טראמפ ביקש ממנו בשיחה פרטית לשקול להפסיק את החקירה בעניינו של פלין. קומי העיד כי מצא את הבקשה כה מזעזעת עד שבתגובה הכין דו"ח פנימי מיוחד.

חקירת ה-FBI היוותה את הבסיס לתיק הראיות שהלך והצטבר כנגד פלין והתמקד בסדרה של שיחות בין פלין לקיסליאק (השגריר הרוסי) בזמן תקופת המעבר שבין הבחירות בנובמבר להשבעת טראמפ בינואר. החוקרים טוענים כי פלין שוחח עם מי שבדיעבד התגלה כמק'פרלנד, בסוף דצמבר, לגבי מה יש לומר לרוסים, אם בכלל, בנושא הסנקציות החדשות של ממשל אובמה על רוסיה בגין החשד להתערבותה בבחירות. באותו הזמן, מק'פרלנד שהה יחד עם טראמפ ובכירים נוספים בכוורת שלו באחוזתו של טראמפ בפלורידה.

לאחר השיחה עם מק'פרלנד, פלין התקשר לשגריר הרוסי וביקש שרוסיה "לא תחריף את המצב" ותגיב "באופן מידתי". החוקרים טוענים כי פלין דיווח על השיחה לאנשי צוות המעבר רק כמה ימים לאחר מכן. פוטין אכן בחר שלא להגיב.

שיחה נוספת עם קסליאק התקיימה שבוע לפני כן לאחר שדמות "בכירה מאד" בצוות המעבר, שכיום יודעים כי מדובר בקושנר, הנחה את פלין ליצור קשר עם ממשלות זרות, כולל רוסיה, אודות החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם שהתקבלה בתחילת אותו החודש ועסקה בישראל וההתנחלויות.

בניגוד גמור למדיניות הממשל האמריקני בעבר, נמנע ממשל אובמה מהטלת וטו על גינוי הרחבת ההתנחלויות ובחר במקום זאת להימנע בהצבעה. יתר המדינות החברות במועצת הביטחון, לרבות רוסיה, הצביעו פה אחד בעד החלטת הגינוי. באותו הזמן ישראל פעלה בנחישות לטרפד את הצעת ההחלטה ונראה כי ממשל טראמפ, שעוד לא נכנס לבית הלבן, ניסה לפעול מאחורי הקלעים במטרה למנוע מההחלטה לעבור. גורמים רשמיים אמריקניים ודיפלומטים זרים אמרו כי קושנר היה זה שהוביל את מאמצי צוות המעבר למנוע את קבלת ההחלטה באו"ם.

מועצת הביטחון של האו"ם בהצבעה (צילום ארכיון AP).
מועצת הביטחון של האו"ם בהצבעה (צילום ארכיון AP).

במהלך שיחותיו עם קיסליאק, כך לטענת החוקרים, פלין ביקש כי רוסיה תתנגד להצעה או שתבקש לדחות אותה, אך הודה כי שיקר מאוחר יותר ל-FBI באומרו כי לא העלה בקשה כזאת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!