דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שורט

כלכלה עולמית / ממשיכים ההימורים: מתי תתפוצץ בועת הביטקוין?

פוזיציות שורט, חוזים עתידיים ואינדיקציות כי אזרחים רגילים שאינם משקיעים מקצועיים פועלים בשוק הביטקוין, מגבירים את החשש להתפוצצות בועת הביטקוין באופן כזה שיפגע בכלכלה הריאלית | ומה בישראל?

בועת הביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
בועת הביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
יונתן קירשנבאום

האם אנחנו רואים את תחילת הסוף לבועת הביטקוין? חברת הברוקרז' (חברות המספקות שירותי סיוע לביצוע מסחר בין קונה ומוכר בנגזרים וכלים פיננסים) הגדולה ביותר בשוק הביטקוין הודיעה אתמול כי תאפשר למשקיעים לתפוס פוזיציות 'שורט' על המטבע הוירטואלי- שהם למעשה הימור על כך שערכו עתיד לרדת. אמנם, בשלב זה הימור מסוג זה נשאר יקר ומסוכן, אך ההודעה על המסחר בו, שיתחיל מסוף השבוע הקרוב, עשוי לסמן את העובדה כי שחקנים בשוק ההון חשים כי בועת הביטקוין עתידה להגיע לסיומה בקרוב.

חברת Interactive Brokers, שפועלת בבורסת העתידיים בשיקגו בו החלו השבוע הנפקת חוזים עתידיים על המטבע, סירבה עד עכשיו לאפשר ללקוחותיה לרכוש חוזי שורט. זוהי חברת הברוקרז' הגדולה ביותר הפועלת בשוק הנגזרים על הביטקוין, והיא ניהלה כ-53% מהמסחר בו עד כה.

ביטקוין ומסחר בבורסה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ביטקוין ומסחר בבורסה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

פוזיציית שורט היא חוזה עתידי בו מתחייב הלקוח למכור את נכס הבסיס במחיר נמוך ממחיר השוק הנוכחי שלו. משמעות הדבר היא שביום פקיעת החוזה יאלץ הלקוח למכור את הנכס במחיר הנקוב, בין אם התרחשה בפועל עליה או ירידה בערך הנכס. חוזה מסוג זה יניב רווחים במידה וערך הנכס יצנח, ויהיה ביום פקיעת החוזה נמוך עוד יותר מהמחיר לו התחייב. במקרה כזה, יזכה הלקוח למכור את הנכס במחיר גבוה ממחיר השוק שלו.

דובר מטעם החברה הצהיר כי החברה מעריכה כי הביטקוין מוערך מעל שוויו האמיתי, כאשר משמעות הדבר היא שהחברה מעריכה כי מחיר הביטקוין הוא ביטוי להתנפחות בועה שתתפוצץ בעתיד הקרוב. לפיכך, מסר הדובר כי "אנחנו מבינים שיש אפשרות לבצע על הביטקוין שורט".

עם זאת, בשלב זה פוזיציות השורט נותרות יקרות בהרבה מפוזיציות בהן מהמר הלקוח כי ערך הביטקוין יעלה. זאת מכיוון שחברת הברוקרים דורשת תשלום נוסף בגובה פי חמש ממחיר העסקה, בכדי לבטח מפני הפסד בהימור. כך, ניתן להבין כי החברה מניחה שערך הביטקוין ימשיך לעלות לפחות למשך תקופת החוזים העתידיים שיונפקו – כחודש.

פתיחת האפשרות להימור על ירידה בערך הביטקוין עשויה להגביר עוד יותר את התנודתיות במחירו, היות והיא מאפשרת למשקיעים לבחון את מידת האמון שיש לשאר ציבור המשקיעים בהמשך התנפחות הבועה. עליה במספר פוזיציות השורט על הביטקוין עשויה להעיד על תחושה גוברת בכך שערך הביטקוין יצנח בעתיד הקרוב, ותחזק את מגמת היציאה מהשוק בדמות מכירת המטבע, או את מגמת ההימור על קריסת השוק כולו. כך או כך, הדבר עשוי להוביל לתנועות חדות הנובעות משינויים ברמת אמון המשקיעים בהמשך עליית ערך הביטקוין.

ערכו של הביטקוין עלה ב-1,700% מאז תחילת השנה, וזינק בשבועות האחרונים, מאז הודיעו הבורסות האמריקאיות על תחילת המסחר בחוזים העתידיים עליו. הביטקוין נמצא כרגע בשלב ה'מאניה' של התנפחות בועה – משקיעים רבים מאמינים כי עליית המחירים תימשך עוד זמן מספיק כדי להצליח להיכנס ולצאת מהשוק בזמן, לפני הקריסה הגדולה. בשלב זה כולם רוצים להיות חלק מהחגיגה, ואנשים מסוימים מוכנים לקחת הלוואות גדולות כדי למנף את השקעתם בביטקוין, תוך אמונה כי יוכלו להחזירה באמצעות הרווחים שיעשו.

כך, דווח אתמול כי ישנה מגמה הולכת וגוברת של השקעה מתוך הלוואות מצד אמריקאים שאינם משקיעים מקצועיים. "ראינו אנשים שלוקחים משכנתאות כדי לקנות ביטקויין. אנשים משתמשים בכרטיסי אשראי, בהלוואות" אמר ג'וזף בורג, נשיא האגודה האמריקאית לניהול נכסים פיננסיים לרשת CNBC. בורג הביע חשש כי אמריקאים רבים ייטלו הלוואות לצורך מינוף ההשקעה, אותם לא יצליחו להחזיר אחרי פיצוץ הבועה וקריסת ערך הביטקוין. למעשה, מי שיוציא משכנתא כדי לממן השקעה בביטקוין ולא ישכיל 'לצאת' בזמן ולמכור את השקעתו ברווח, ימצא את עצמו עם הלוואות אותן יידרש להחזיר, וללא מקור הכנסה נוסף מתוכו ניתן יהיה לממן את ההחזר.

המגמה הזו, אם תימשך, עשויה אפילו לסכן את יציבת הכלכלה הריאלית. ההשקעה הפרועה בביטקוין 'ניזונה' מסביבת הריבית הנמוכה המונהגת כיום בארה"ב ובעולם כולו, המאפשרת נטילת הלוואות זולות לצורך השקעה במטבע. עם זאת, בדוגמת המשכנתא, עשויים אנשים אלו לאבד את בתיהם, אשר מהווים את הבטוחות להלוואה, ואלו יעברו לידי הבנק. "זה לא משהו שנכון להשקיע בו אם אתה מרוויח 100,000 דולר בשנה, ויש לך משכנתא ושני ילדים" אמר בורג.

בישראל, אמנם, לא נראים סימנים של השקעה מאסיבית מסוג זה בביטקוין, אך נראה שניסיונותיו של יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, לפוצץ באופן מבוקר את הבועה שהחלה להתפתח בבורסה הישראלית, לא צלחו עד כה. לאחר קיצוץ של 40% במחיר מניית חברת 'משאבי טבע' אתמול בעקבות הצהרתו של האוזר כי לא יאפשר למניית החברה להיכנס למדדי הבורסה, זינק חזרה היום בבוקר ערך המניה. מאז תחילת המסחר בבורסה עלה מחיר מניית משאבי טבע בכ-25%. נראה כי האוזר יאלץ לעשות יותר כדי למנוע השקעה ספקולטיבית בחברה, אשר עוסקת בכריית ביטקוין, ורכישת מנייתה מאפשרת למשקיעים ישראליים להשקיע באופן עקיף בבועת הביטקוין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!