דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / חוק ההסדרים 2019: להעביר את האחריות מהמדינה לשוק החופשי

צמרת משרד האוצר התכנסה אתמול (ד') להציג את עיקרי החוק, שיוצמד לתקציב הבא | מלבד בשורה אמיתית שעשויה להחיות את תחום ההכשרה המקצועית, נראה שאנשי המשרד הגיעו למסקנה שהגיע הזמן להפריט את הקשר בין המדינה לאזרחיה

תקציב המדינה (צילומים: פלאש90. עיצוב: אידאה).
תקציב המדינה (צילומים: פלאש90. עיצוב: אידאה).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר משה כחלון, מנכ"ל המשרד שי באב"ד, ובכירי אגף התקציבים הציגו אתמול את עיקרי התוכנית הכלכלית, הצמודה לתקציב 2019 ומוכרת יותר בשם חוק ההסדרים.

מה נכלל בעיקרי התוכנית? שורה של רפורמות בתחומים שונים (לרוב רעיונות ממוחזרים של רפורמות שדוברו כבר בעבר ולא הבשילו), הבטחות להפחתת רגולציה, הקלה ב"יכולת לעשות עסקים", פחות ביורוקרטיה. קו אחד מאחד את התפיסה השלטונית שעומדת מאחורי כל הרפורמות שהציגו אנשי האוצר – האחריות עוברת מהמדינה למגזר העסקי, לצרכנים וליזמים.

שר האוצר כחלון מנכ"ל המשרד באב"ד והממונה על התקציבים באוצר מרידור בתדרוך כתבים על התכנית הכלכלית ל-2019 (צילום: עמר כהן)
שר האוצר כחלון מנכ"ל המשרד באב"ד והממונה על התקציבים באוצר מרידור בתדרוך כתבים על התכנית הכלכלית ל-2019 (צילום: עמר כהן)

כבר קשה למצוא מה עוד נשאר להפריט בישראל (כמובן שבאוצר בטוחים שהפעם הרפורמה בחברת החשמל תעבור), אז אם לא חברות ממשלתיות ושירותים חברתיים, אפשר כנראה, להפריט את האחריות.

כך למשל הרפורמה בתחום רישוי העסקים, הופכת את ההיגיון הקיים היום – הרשויות מאסדרות, מפקחות ומרשות – ומעבירות את האחריות ליזם, בעל העסק. הפיקוח יעבור משלב מחייב לאישור פתיחת העסק, לפיקוח מדגמי או על בסיס דיווחים.

כך יקרה גם בתחום הייבוא האישי והעסקי. במקום פיקוח של מכון התקנים על מוצרי חשמל מיובאים, יסתפקו בהצהרת היבואן בלבד.

בתחום ה-Wi-Fi מנסים באוצר לתפוס את המהפכה עוד בראשיתה. היום, כל מכשיר שמשדר בWi-Fi צריך לקבל אישור מהרגולטור. באוצר מבינים כי בקרוב כל מכשיר חשמלי יחובר לאינטרנט – מהמקרר, דרך מכונת הכביסה ועד לתריסים החשמליים. באוצר מציעים להוריד את הפיקוח הזה, למעט לקבוצת מכשירים קטנה שתפוקח מטעמים ביטחוניים. מהי יקרה כשבמקום להפעיל את המזגן, נפתח בטעות את דלתות הבית של השכנים? את הבעיה הזו תפתור היד הנעלמה.

בתחום התחבורה הבינו באוצר כי במקום לשפר את איכות התחבורה הציבורית, אפשר להפוך את הנסיעה ברכב ליקרה במיוחד. במשרד האוצר רוצים להנהיג ביטוח דיפרנציאלי. מוכן לוותר על כיסוי ביטוחי בתחום גוש דן? תקבל הנחה. אתה רוצה כיסוי גם בין 6:00 ל-9:00? תשלם יותר. מעניין שגם את הנושא הזה במשרד האוצר לא רוצה לקבוע ולהסדיר, אלא רק לתמרץ את חברות הביטוח באמצעים שונים או משונים.

קשישים מחכים לאוטובוס (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
קשישים מחכים לאוטובוס (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).

בשורה חשובה שכן קיימת בתוכנית האוצר קשורה לאישור ההפקעה הנדרשת באזור פארק לילי שרון, שתאפשר את הקטנת התעלה של נחל איילון לטובת הקמת המסילה הרביעית באיילון.

ככלל כשמדובר בענף העסקי, באוצר מדברים במושגים של תמריצים, עידודים והקלות. כשמדובר בתפקידים, סמכויות ואחריות שנמצאת כרגע בידי השלטון המושגים הם אחרים. לדוגמא, באוצר מציעים להגביל את סמכויות ועדות התכנון המקומיות בכל הקשור לאישור תוכניות של הותמ"ל והוועדה הארצית. בנוסף, באוצר מציעים לקנוס רשויות שלא יאשרו תוכניות בנייה תוך פרק זמן קצר. לעומת זאת, ליזמים יינתן מסלול מקוצר להקלות בניה וסטייה מתוכניות.

בתחום הבנייה יש בשורה מפוקפקת נוספת. באוצר מציעים לאפשר עירוב שימושים, כך שניתן יהיה לבנות מעונות יום או דיור להשכרה על קרקע המיועדת לעסקים. במבט ראשון זה נשמע אולי רעיון טוב, פתרון למצוקה הקיימת בשטח. במחשבה שנייה, כבר היום יש עירוב שימושים הפוך, כשעשרות אלפי דירות באזור המרכז משמשות למשרדים או לדירות airbnb. העלמת העין של הרשויות מעירוב השימושים הזה הוא אחד הגורמים לעליית מחירי הדירות. במקום שלרשויות תהיה יכולת לתכנן איפה יהיה מגורים ואיפה עסקים, באוצר מציעים לעשות סלט.

כמו בכל שנה, גם בחוק ההסדרים הנוכחי מאמינים פקידי האוצר, שהפעם בשלו התנאים לסיים את פרשית חברת החשמל. החברה הממשלתית הגדולה, שעובדיה מאוגדים ומשתכרים בכבוד, וכוחם מהווה משקל נגד לטובת העבודה המאורגנת, היא סדין אדום עבור פקידי האוצר. העובדה שרמת אספקת החשמל בישראל היא מהטובות בעולם, לא מבלבלת את מי שמאמין שצריך להפריט את כל מה שאפשר. באוצר מתכננים להכניס לחוק ההסדרים את הרפורמה במשק החשמל, שתוביל להוצאתה של חברת חשמל מתחום הייצור ותגביל אותה לתחומי ההולכה והאספקה בלבד. בדרך, מתכוונים באוצר לשלוח הביתה מאות מעובדי החברה, "בתנאים מכובדים" להגדרתם.

בכל התוכנית של משרד האוצר יש נקודת אור אחת חשובה. באוצר מכירים במחסור הגדול שקיים במשק הישראלי בעובדים מוכשרים בתחומים הטכניים והטכנולוגיים. מהנדסים, הנדסאים, רתכים, חשמלאים, מפעילי CNC וכו'. באוצר החליטו שכדי להתמודד עם המחסור הזה צריך לחזק את ההכשרה המקצועית וכדי לעשות זאת יש להקים למערך ההכשרה המקצועית ועדה מקבילה לות"ת (הועדה לתכנון ולתקצוב האחראית על תכנון הלימודים האקדמאיים בישראל). התוכנית לעשות סדר בתחום, תוך כדי הכפלת התקצוב של המכללות להכשרה מקצועית מהווה שינוי תפיסה שיכולה לחולל מהפכה חשובה במשק הישראלי.  

חוק ההסדרים, שנולד במשבר הכלכלי של שנות השמונים, הפך לפרקטיקה המרכזית של המהפכה הניאו-ליברלית במשק הישראלי. כמיטב המסורת, גם חוק ההסדרים המתוכנן לתקציב 2019 ממשיך את הקו.

למעט התוכנית לחיזוק ההכשרה המקצועית, קשה למצוא סעיף בתוכנית, שמאחוריו לא עומד הרצון להעביר אחריות מהמדינה לשוק החופשי. בחסות מילים כמו "הפחתת רגולציה", או "יוקר המחיה", באוצר מגדירים מחדש, באופן זוחל, את הקשר שבין המדינה לאזרחים.

כחלון, אגב, משוכנע כי הממשלה תשרוד את החודשים הקרובים, ותקציב 2019 ואיתו חוק ההסדרים, אכן יאושרו במרץ 2018.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!