דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / עובדי חסות הנוער נבוכים, פגועים ומתוסכלים. והנערים והנערות? קולם לא נשמע

ריבוי השחקנים בבית הדין, בהליך הנוגע לעתידם של עובדי חסות הנוער מבלבל | מי פה נגד מי? מי צד להליך, מי טוען שהוא לא? ומי אחראי על הפארסה הזאת?

הפגנה של עובדי חסות הנוער 2011, ארכיון. צילום: קובי גדעון, פלאש 90.
הפגנה של עובדי חסות הנוער 2011, ארכיון. צילום: קובי גדעון, פלאש 90.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

את הבקשה לצו המניעה כנגד שביתת העובדים, הגישה עמותת ענ"ב – עמותה שהוקמה לפני 22 שנים על ידי משרד העבודה והרווחה, במטרה להפעיל את המעונות הנעולים של תכנית חסות הנוער – ואכן עשתה כך בשני העשורים האחרונים ובסוף החודש תעביר את המפתחות לזכיינים החדשים. אלא שעד אז, שביתה ממושכת עשויה להביא לכך שהעמותה תפר את התחייבויותיה במסגרת חוזה ההתקשרות הקיים שלה עם המדינה. לכן, עליה ליצור לכל הפחות מראית עין שהיא עושה ככל יכולתה כדי להימנע מכך. בפועל ספק אם באמת אכפת לה אם העובדים ישבתו או לא, שהרי הם נאבקים על עתידם התעסוקתי, עתיד שהיא איננה חלק ממנו היות שהפסידה במכרז. כך שלמעשה השביתה היא כנגד משרד העבודה והרווחה שהוא זה שפרסם מכרז שאינו מתייחס כלל לסוגיית קליטת העובדים הקיימים והבטחת זכויותיהם.

גם ערן מרדכי, סמנכ"ל משאבי האנוש של חברת כוח האדם "דנאל", לא לגמרי מבין איך הוא נקלע לסיטואציה. הוא בפירוש אינו צד לסכסוך הקיבוצי – וגם השופטת מודה בכך בפה מלא. מרדכי מדגיש שהחברה פנתה מראש למשרד העבודה והרווחה על מנת לברר האם תנאי המכרז דורשים את קליטת העובדים הקיימים, או מחוייבות ל'תנאי העסקה עוטפים' מסויימים כגון זכויות סוציאליות ייחודיות וכו' – ונענתה בשלילה. בטח שהוא מוכן לפגוש עובדים. האמת היא שהם כבר נפגשים עם עובדים. אה. את נציגות העובדים דווקא… שיהיה – גם את נציגות העובדים הוא מוכן לפגוש אם זה מה שהשופטת מבקשת. אבל כבר מעכשיו הוא מבהיר – מה שיש לו להציע זה את התנאים שהוא מחוייב להם במכרז, ומהם אין לו כוונה לזוז מילימטר… אז הוא תוהה כמה פוריה תהיה הפגישה.

הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה (צילום: אלברט סופר)
הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה (צילום: אלברט סופר)

מה השופטת קרן כהן מאמינה שפגישה כזו תוליד באמת? לא ברור. לנציגות העובדים היא מבהירה שלהיכנס למאבק מול הזכיין החדש – זה רעיון רע שכנראה יפגע בסוף בעובדים. מנגד, היא משדרת למדינה מסר שספק אם נקלט – מדובר במאבק כלכלי, ולעובדים ככל הנראה תעמוד זכות השביתה במידה ולא ימצא פתרון. אבל קודם לכן, היא מבהירה, עליה למצות את כל האפשרויות שאינן להתיר את השביתה, ובכלל זה את המו"מ בין "כוח לעובדים" וחברת דנאל. ואם זה לא יועיל – זה לכל הפחות לא יזיק.

המדינה כמובן – מתחפשת לשטיח כל הזמן הזה. את כוח לעובדים מאשימים שהתעוררו מאוחר מדי: מדוע לא פנו בזמן כנגד המכרז לבית הדין לעניינים מינהליים? אבל איך יצא מלכתחילה למשרד האמון על יחסי העבודה במשק מכרז שאינו מבטיח את שמירת זכויות העובדים? השאלה הזו אינה נשאלת. כמו במקרה של ראש הממשלה נתניהו שביקש מהשר שולץ יפה שלא לפטר עובדים – כך ביקש יפה גם מנכ"ל המשרד קפלן מחברת דנאל לקלוט את העובדים הקיימים. אבל אי אפשר כמובן להכריח.

נער חסר בית (אילוסטרציה: shutterstock)
נער חסר בית (אילוסטרציה: shutterstock)

העובדים נבוכים, פגועים ומתוסכלים. והנערים והנערות החוסים במסגרות חסות הנוער? שהמדריכים שלהם, העובדות הסוציאליות, אמהות-הבית ויתר הצוותים הטיפוליים עשויים להתחלף בעוד חודש. שהמסגרות שלהם עשויות לשבות בשבועות הקרובים – קולם בכלל לא נשמע באולם.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!