דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תעשייה ישראלית

מצב המשק / עוד שנה רעה לתעשייה הישראלית: יצוא הסחורות הצטמק להיקפו ב-2010

כמות הסחורות המיוצאות ירדה ב-5.5% בשנת 2017 | פגיעה בתעשייה הישראלית מסכנת את 350,000 עובדיה ועובדים רבים נוספים המספקים לה שירותים | התאחדות התעשיינים: "הפגיעה במנוע הצמיחה האמתי תפגע ברמת החיים של כולנו"

צילום כללי של אזור התעשייה רמת חובב בנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר/ לע"מ).
צילום כללי של אזור התעשייה רמת חובב בנגב. ארכיון (צילום: משה מילנר/ לע"מ).
יונתן קירשנבאום

יום לאחר הדיון בתחרותיות התעשייה הישראלית בוועדת הכספים בכנסת, התפרסם אתמול (חמישי) דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנוגע לנתוני הסחר של ישראל עם העולם. מהדו"ח עולה כי נמשכת המגמה של של צמצום בהיקף ייצוא הסחורות לחוץ לארץ, מגמה שהחלה בשנים האחרונות. לאחר שגם בשנת 2017 חלה ירידה בהיקף יצוא הסחורות מישראל לעולם, הוא עומד כיום על השיעור הנמוך ביותר מאז שנת 2010.

כמות הסחורות המיוצאות ירד ב-5.5% לעומת השנה שעברה, בדומה לשיעור הירידה בהיקף היצוא בין 2015-2016. ירידה זו בהיקף הייצוא הישראלי, אשר מתרחשת מזה שנים והואצה מאז שנת 2015, מתרגמת לירידה משמעותית בהכנסותיה של התעשייה הישראלית. בעוד שבין השנים 2005-2012 נהנה הייצוא התעשייתי בישראלי מצמיחה שנתית ממוצעת של 7%, בחמש השנים האחרונות ירד קצב זה לממוצע של-0.3% בלבד. גם נפח התעשייה המקומית קטן בשנים אלו, כאשר בשנים 2004-2007 היווה יצוא הסחורות והשירותים כ-43% מצמיחת המשק הישראלי, ואילו כיום מהווה הייצוא 16% בלבד, זאת על-פי מחקר של התאחדות התעשיינים.

נושא השמירה על רווחיותה של התעשייה הישראלית נמצא בכותרות בימים האחרונים, מאז החל הקמפיין של התאחדות התעשיינים הקורא להתערבות הממשלה בנושא שער הדולר. השקל התחזק מול הדולר בשנת 2017 בכ-10%, דבר אשר פוגע ברווחיות הייצור והייצוא מישראל. התעשיינים הגישו לאחרונה הצעה להתמודדות עם משבר ייסוף השקל, הכולל הטלת מס על רכישה ספקולטיבית של שקלים, והתערבות רחבה יותר של בנק ישראל בשוק המט"ח.

בעוד שייצוא הסחורות לארה"ב ירד השנה ב-8.5%, ולמדינות אסיה ב-18.5%, דווקא במסחר עם האיחוד האירופאי התרחשה עליה של 8.5%. השקל נחלש מול היורו לאורך מרבית 2017, לאחר התחזקות קלה בתחילתה. ירידה בערך השקל מול היורו הובילה לעלייה ברווחיות המסחר עם מדינות האיחוד האירופי, היות וניתן היה לתרגם את ההכנסות באירו למספר גדול יותר של שקלים בישראל.

אמנם השנה חלה ירידה קלה של 1.6% בהיקף ייבוא המוצרים לישראל, אך זהו נתון שלא משקף את המגמה של השנים האחרונות. בשנים האחרונות, ובייחוד מאז 2015, הולך ועולה היקף יבוא המוצרים לישראל. תופעה זו, לצד הצמצום האמור בייצוא הביאה לגידול בגרעון המסחרי של ישראל, הפער בין הסחורות המיוצאות למיובאות, שעלה ב-8.8% השנה.

ירידה בהיקף הייצוא הישראלי מבטאת ירידה ברווחיותה של התעשייה הישראלית, המכוונת בעיקר לייצוא לחו"ל. כיום, התעשייה הישראלית מעסיקה כ-350,000 עובדים, ועסקים רבים נוספים מספקים לה שירותים ובכך מסתמכים על קיומה. פגיעה מתמשכת בתעשייה הישראלית כבר הביאה בחודשים האחרונים לסגירתם של מספר מפעלים בישראל, ולאחרונה דווח על מספר מפעלים אשר מבצעים הרחבה של פעילותם בחוץ לארץ.

בתגובה לירידה ביצוא נמסר היום מהתאחדות התעשיינים- "החולשה במנוע הצמיחה העיקרי והאמתי של המשק אמורה להדאיג את מערכת קבלת ההחלטות הכלכלית, שכן הנסיגות ביצוא יביאו בסופו של יום להאטה בצמיחה וברמת החיים של כולנו.

"חשוב להדגיש, הנסיגה הנמשכת בדולר אינה מאפשרת לחברות התעשייה הישראלית להתחרות בעולם, וגורמת להם לוותר על עסקאות ועל לקוחות. אנו קוראים לממשלה ולבנק ישראל להתעורר ולנקוט בשורה של צעדים כדי לייצר בישראל באופן מיידי שער חליפין שפוי וריאלי".

עוד נמסר מהתאחדות התעשיינים כי ביום ראשון הקרוב ייערך מפגש חירום בנושא חולשת הדולר והשפעתה המסוכנת על התעשייה והמלונאות בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!