דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת העבודה והרווחה

עבודה ורווחה / דיון סוער בכנסת על קצבאות הנכות: באוצר הבהירו שלא ניתן להבטיח את כל התוספות

יו"ר ועדת העבודה והרווחה: "4.2 מיליארד שקלים הם לא סכום קדוש" | השר כץ הציע לאחד את שתי הפעימות הראשונות | מורביה: "לדבוק בהצמדת הקצבאות לשכר הממוצע"

דיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת על הצעת החוק הממשלתית להעלאת קצבאות הנכות. (קרדיט: דוברות הכנסת)
דיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת על הצעת החוק הממשלתית להעלאת קצבאות הנכות. (קרדיט: דוברות הכנסת)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר לא יסכים להקצות סכומי כסף נוספים מעבר לאלו שסוכמו ליישום חוק העלאת קצבאות הנכות, כך אמר היום (חמישי) נציג המשרד בדיון של ועדת העבודה והרווחה בכנסת, המכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית. מנגד, אמר יו"ר הוועדה אל אלאלוף כי הסכום שנקבע, 4.2 מיליארד שקלים, איננו קדוש, ברומזו כי אם יידרשו סכומי כסף נוספים ליישום ההסכם יש להגדיל סכום זה. החוק להעלאת קצבאות הנכות עבר אתמול בקריאה ראשונה אתמול במליאת הכנסת, והדיונים בוועדת העבודה והרווחה לקראת קריאות שנייה ושלישית. הדיון הבא בוועדה יתקיים ביום שני הקרוב, במטרה להסכים על כל הסעיפים על מנת שהחוק יוכל לעלות להצבעה כבר בשבוע הבא.

בדיון סוער שהתקיים היום בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת על הצעת החוק הממשלתית להעלאת קצבאות הנכות התגלעו חילוקי דעות על מרבית סעיפי הצעת החוק. שני סעיפים אושרו: נכה שהעלאת קצבת הנכות תגרום לו להפסיק לקבל גמלת הבטחת הכנסה ימשיך בכל זאת לקבל הטבות הנלוות לגמלה זו, וכן לא ינוכו מנכים המאושפזים במוסדות חלקים מתוספת הקצבה שתתקבל. חברי כנסת ונציגי ארגוני הנכים הביעו התנגדויות לשאר הסעיפים, והדיון בהם יימשך בשבוע הבא.

בתחילת הדיון פנה יו"ר הוועדה אלי אלאלוף (כולנו) לפעילים מארגוני הנכים וביקש מהם שבמהלך הדיונים עד לחקיקת החוק לא ישבתו ולא יפגינו. סגן ראש אגף התקציבים לענייני רווחה במשרד האוצר, אלון מסר, ביקש להדגיש כי במידה והשינויים המבוקשים ידרשו את העלאת התקציב שהוקצה למימוש הצעת החוק, יש לחזור ולדון על כך בממשלה. לדבריו: "לא תהיה תוספת מעבר ל-4.2 מיליארד".

במהלך הדיון אמר אלאלוף: "4.2 מיליארד שקלים שהוקצבו להעלאת קצבאות הנכות הם לא סכום קדוש". גם שר הרווחה חיים כץ רמז במהלך הדיון כי ייתכנו שינויים בהצעת החוק שיכללו תוספת תקציבית; הוא ביקש לדחות את הדיון בהגדלת ה"דיסריגארד" (סכום שאינו מובא בחשבון בחישוב הכנסת הנכה, על מנת לזכותו בקצבה) וכן הודיע כי משרד הרווחה מסתייג מהסעיף לפיו חלק מתקציב הצעת החוק יופנה להעלאת קח"ן ("קצבה חודשית נוספת"), שמקבלים רק נכים קשים בכיסא גלגלים, במקום להעלאת קצבת הנכות הכללית.

מגילאון נמסר: "האוצר מנסה להתכחש להתחייבויות ולא נאפשר את זה. הגשנו הסתייגויות על הסעיפים השונים בחוק ונמשיך להיאבק עד למימוש הסכם הפשרה – או שנחזור לקדם את ההשוואה לשכר המינימום".

שר הרווחה חיים כץ ביקש מהאוצר לבחון אפשרות לאחד את שתי הפעימות המתוכננת להתבצע בשנה הקרובה ולהעלות את הקצבה לסכום המקסימלי כבר במרץ 2018. כץ סבור כי העלות למהלך המוצע על ידו הינה אפסית. בתגובה האוצר השיב כי יבחן את העלויות של בקשתו. 

במהלך הדיון על הסעיף השנוי במחלוקת של הקמת ועדה ציבורית לבחינת הפעימות השלישית והרביעית, ביקשו חברי הכנסת אלהרר וגילאון שבמקום הוועדה יכניסו לחוק הנוכחי את הפעימות, מהסיבה שאין לדעת מה יקרה בשנים 2020-2021, יתכן ותהיה כנסת אחרת ורוצים לקבע את כל מה שניתן כבר בחוק הנוכחי.

סעיף נוסף שגרר הסתייגויות הוא הדיסריגארד. על פי החוק הנוכחי הדיסריגארד יעלה ביולי הקרוב ל-3,500 ש"ח. ארגוני הנכים טענו בדיון שעל פי המתווה שהוסכם בספטמבר הדיסריגארד יעלה מעל 4,000 ש"ח ובסוף הפעימות יעלה ל-5,300 ש"ח. לטענת השר כץ הניסיון שלו לאחד את הפעימות הראשונות יחסוך כסף שבעזרתו יהיה אפשר להעלות את הדיסריגארד.

מיו"ר מטה מאבק הנכים נעמי מורביה נמסר: "קרן האור בדיוני וועדת העבודה והרווחה היום בחוק הנכים שעבר אמש ברוב מוחץ של 90 ח"כ בעד, היה שר העבודה והרווחה חיים כץ. השר עומד כחומה בצורה עבורנו האנשים עם מוגבלות, ונלחם על כל שקל ושקל ולא מוותר לאוצר על אגורה, והצהיר קבל עם ועדה כי הקצבאות צריכות להיות בגובה שכר המינימום והסכום של 4.2 מיליארד שקלים איננו מקודש".

"מטה מאבק הנכים בראשותי ממשיך לדבוק בעקרונות של הצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק החל מינואר 2018, כיבוד בג"צ שושנה לוי משנת 2009 הפוסק כי נכה העובר עם קצבת הנכות שלו לזיקנה – כל העלאה שתחול על הקצבאות – תוחל גם עליו, הגדלת הדיסראגרד לגובה שכר מינימום, צמצום הפעימות לשתיים ועיגונן בחוק ללא הקמת וועדות מיותרות".

מאלכס פרידמן יו"ר ארגון נכה לא חצי בן-אדם נמסר: "אנו מברכים את השר חיים כץ שנענה לבקשתי לבחון את הקדמת הפעימה השנייה, המצוקה הקשה של ציבור הנכים דורשת צעד חיוני זה, יחד עם זאת לא מוכנים שזה יבוא על חשבון חודשי ינואר ופברואר כפי שעלה בדיון. מקווים שבסיום הוועדות הצעת החוק הסופי תטיב באופן משמעותי ובהתאם לציפיותינו בתחילת המאבק לפני שלוש שנים, על מנת שציבור הנכים יוכל להתחיל ולחיות בכבוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!