דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועד עובדי נמל אשדוד

פרשנות / המתח עולה בנמל אשדוד: הסיבה למריבות היא מבוי סתום בשיחות על ההפרטה

אם ההנהלה בנמל אשדוד רוצה לקדם פריקה מהירה של המטענים - היא פועלת בשיטה לא נכונה | מבוי סתום במגעים על 'תכנית ההתייעלות שתאפשר את ההפרטה הם הפיל שבחדר

נמל אשדוד.  ארכיון (צילום: פלאש 90)
נמל אשדוד. ארכיון (צילום: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע ידון היום בתלונה שהגישה הנהלת נמל אשדוד כנגד ועד העובדים בנמל בטענה שהם פתחו ב"שביתת הקפדה" המאיטה את קצב העבודה בנמל. כבר ביום רביעי שעבר התלוננה ההנהלה כנגד ועד העובדים אך משכה את תלונתה על רקע "חזרה לקצב עבודה תקין". הרקע לעיצומים, לטענת ההנהלה, הוא בירור משמעתי מה-28 בינואר בו הטילה על שני עובדים קנסות גבוהים בשל חוסר זהירות בפריקת מטען, מה שהוביל לשפיכת מטען תפזורת אל הרציף ובהמשך אל הים.

ראשי הוועד טוענים מנגד כי לא יצאה הנחייה להאטת הפעילות. לגבי הטענות האישיות השיב אדרי: "כשאני עושה שביתה אני לא מסתתר, אני עומד על הבמה ואני אומר שאני שובת. כשאני לא עושה, אני לא עושה. ההנהלה יכולה להלין רק על עצמה. כשאתה פוגע בעובדים, הם יודעים לשמור על עצמם".

בניגוד למיתוס הרווח, לתנאי העובדים בנמלים ולשכרם אין כמעט שום השפעה על יוקר המחיה בישראל. לעומת זאת, לקצב העבודה בנמל, ולאורך התור של אניות הממתינות לפריקה דווקא יש השפעה ממשית על כל המשתמשים בנמלים, והם בוחרים לעיתים לגלגל לציבור את ההפסדים הנגרמים להם בגין המתנה בנמל. כך שהאינטרס הציבורי בהחלט מצדיק נקיטת פעולות למען שקט תעשייתי ועבודה זריזה בנמלים.

אם גרסת הנהלת הנמל נכונה, הרי שמאמציה לאכוף משמעת על העובדים אינם משתלמים כלכלית, וזאת בלשון המעטה. הנזק שנוצר מההאטה גדול בהרבה מהקנסות המוטלים, וגם לאווירה הקשה ביחסי העבודה יש השפעה שלילת בפני עצמה על המוטיבציה לעבוד. לפי אדרי מדובר בתופעה חדשה ובעניין של גישה: "ברור שהיו תקופות טובות. לפני ההנהלה הנוכחית, הייתה הנהלה אחרת שידעה לעבוד עם העובדים, התפוקות היו גבוהות, הכל היה בסדר". 

למתח בנמל יש גם סיבות נוספות ובראשן הרפורמה בנמלים, הכוללת רציף חדש ומודרני לפריקת מכולות, רציף הנקרא 'נמל הדרום' ההולך ונבנה בימים אלו. 'נמל הדרום' יתחרה בנמל אשדוד וייהנה מתנאי פתיחה עדיפים – מנופים חדשים הדורשים פחות עובדים, והפעלה פרטית של חברתTIL  ההולנדית שבבעלות חברת הספנות MSC. כלומר, מראש קיים חשש שהספינות של MSC יגיעו לרציף החדש בלי קשר למחירו כדי "לשמור על הכסף במשפחה" וכך תהיה תחרות לא הוגנת. בהתמודדות מול האתגר הזה תבעה ההסתרות הגנה מפני פיטורי צמצום. המדינה סירבה, והמתח גרם לסכסוכים בתוך 9 ועדי העובדים השונים בנמל, וניסיונות של ההסתדרות הלאומית להעביר אליה את העובדים, ניסיון שלא צלח.

במשך 3 שנים מנע בית הדין לעבודה מהעובדים לשבות בנושא, עד שהתיר אותם לבסוף, במהלך שדווקא צלח היות והעובדים קיבלו הסכם שמגן עליהם מפיטורים כתוצאה מהמהלך. למרות איומי שר התחבורה ישראל כץ ('הליכוד') כי יאסור שביתה,  בסופו של דבר ובמהירות יחסית הוא העניק הגנה לעובדים ל-15 שנה, בתנאי שהעובדים וההנהלה יגיעו לסיכום על תכנית התייעלות. כעת המו"מ הזה תקוע, וזה למעשה ה"פיל שבחדר", כאשר שאר הבעיות הן "רעשי רקע" בהשוואה אליו. נמל הדרום הולך ונבנה וזהו גם "שעון החול" ביחס לעתיד של נמל אשדוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!