דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שלמה פילבר

בעיות בתקשורת / פילבר נפרד ממשרד התקשורת: האם יתחיל תהליך תיקון?

מנכ"ל משרד התקשורת המושעה שחתם על הסכם מדינה במסגרת חקירתו בתיק 4000, היה חשוד במתן הטבות ל-YES ובזק במסגרת תפקידו | האם איוב קרא יצליח לעשות סדר במשרד שספג כל כך הרבה מכות?

שלמה פילבר, בבית המשפט (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
שלמה פילבר, בבית המשפט (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שבמהלך היום פורסם כי יסיים את תפקידו, הודיע היום (חמישי) שלמה פילבר כי הוא מתפטר מתפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת, ומפנה את המקום למינוי חדש ומתבקש של מנכ"ל חדש. פילבר חתום על הסכם עד מדינה, אשר מגן עליו מהעמדה לדין בכל העבירות בהן נחקר, וגם יזכה לפיצויים מלאים, והגנה בלתי פורמלית לגבי חשדות אחרים. הדרך לתיקון הנזק שזרע פילבר במשרד התקשורת עוד ארוכה. האם השר איוב קרא מסוגל ומתכוון לבצע זאת ?

במסמך עליו חתום אילן רם, מנהל הסכל הבכיר של נציבות שירות המדינה, נכתב כי "העסקתו של שלמה פילבר תסתיים היום".במכתב שמיען לשר התקשורת כתב פילבר שהוא מופתע מהמכתב, אך הוסיף "משהובא לידיעתי שאתה מבקש למנות מנהל כללי למשרד, אני מבקש למסורה הודעה מוקדמת על סיום תפקידי". פילבר יזכה למענק של 2 חודשי הסתגלות וכן לפיצויי פיטורין.

עד כה, תחת השעיה, זכה פילבר לשכר חלקי, וזאת כאשר נאסר עליו לשוב לעבודה בעוד הוא ממשיך לתפוס את תקן המנכ"ל. ההישג המשמעותי ביותר בעבורו איננו הסכם הפיטורים, אלא הסכם עד המדינה עליו חתם, המעניק לו חסינות מהעמדה לדין בעבירות בהן נמצאו ראיות חמורות נגדו בגין סיוע בלתי חוקי לחברת בזק ו"תפירת רגולציה על פי דרישה". בין השאר, פילבר נחשד שסייע לשאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק, "לחלוב" את קופת בזק באמצעות מסמך המורה על ביטול ההפרדה התאגידית בין בזק ל-YES. מהלך זה נועד לאפשר לבזק להפחית את תשלומי המס שלה בגין ההפסדים הצבורים של YES – מהלך שרשות המסים טרפדה – אך חברת יורוקום הפרטית של אלוביץ' קיבלה מבזק עוד 105 מליון ש"ח בזכות כך, כסף שבזק תתקשה להשיב לידיה, שכן הוא כבר הועבר לתשלום חובות לבנקים מצד חברת יורוקום ולאלוביץ' אין מאיפה להחזיר את הסכום.

כהונתו של פילבר במשרד התקשורת הייתה רצופה שערוריות. אף שמנכ"ל הוא מינוי פוליטי, פילבר הגיע ללא רקע כלשהו בתחום התקשורת, והרבה לקבל החלטות שלא בסמכות ובאופן בלתי חוקי. בעברו אף פרסם מאמר בעד תאוריית קונספירציה בנוגע לרצח רבין, בעודו מתקדם בסולם התפקידים בשירות בנימין נתניהו ומועצת יש"ע. בנוסף לחשדות בהם נחקר, פילבר נמנע מלבצע את תפקידו בתחומים אשר היו עלולים לפגוע בבזק או ב-YES, כמו הסדרת תחרות בתחום הממירים, ואי מניעת עסקת YES  חלל תקשורת – עוד עסקת בעלי עניין בין חברת יורוקום לבזק (דרך חברת הבת YES). מבקר המדינה כינה אותו "רגולטור שבוי" של בזק. לעומת זאת, דווקא פעולותיו למען ביטול ההפרדה המבנית בחברת בזק, שעד כה לא צלחו – עולות בקנה אחד, בפרשנות מסוימת, עם מסמך המדיניות של שר התקשורת לשעבר משה כחלון. בזק פרסמה הבוקר הודעה לבורסה כי למיטב ידיעתה מאמצים אלו ממשיכים להתקדם.

הזיהוי הנכון וחוסר האונים

על אף דרכי הפעולה הבלתי חוקיות של פילבר והנזק שזרע במשרד תוך הנהגת נורמה של אי כיבוד החוק, והוא כלל אינו היחיד במשרד הפועל כך , פילבר זיהה דבר אחד נכון וחשוב – הרפורמות שקידמו קודמיו במשרד – השר לשעבר משה כחלון עם המנכ"ל עדן בר טל, והשר לשעבר גלעד ארדן עם המנכ"ל אבי ברגר – גרמו ל"פקק תשתיות". צריכת הגלישה באינטרנט בישראל, גם בסלולר וגם בתקשורת הקווית נמצאת בעליה תלולה, אבל מהירות הגלישה דווקא מדרדרת. פילבר סבר שהתחרות על המחיר לצרכן הייתה חריפה מדי מכדי לאפשר לחבורת התקשורת לשדרג את התשתיות בקצב ראוי ולכן נקט במדיניות של הקלות גדולות לחברות.

למרות שזיהוי הבעיה מוסכם על רבים, הפעולות שעשה פילבר לא השיגו את המטרה. הוא דרש מבזק לפרוס סיבים אופטיים לבתים ל75% מהאוכלוסייה, תוך שאינו שם לב שבזק קרובה ליעד הזה ממילא. גם חברת הוט, זוכה להקלות בתחום הפריסה של תשתית הכבלים מבלי להתחייב לפרוס סיבים אופטיים מהירים בשום היקף.

הקלות גם לסלולר

פילבר באופן אישי אישר הקלות גם לכל חברות הסלולר, כמו צמצום שעות המוקדנים מ-13 שעות ל10 שעות בלבד בכל יום, בשווי מצטבר של מאות מליוני שקלים מאז ראשית 2017, על חשבון השירות לציבור. הקלה גדולה נוספת היא ביטול חובת הפריסה האוניברסלית לחברות הסלולר לחובה נמוכה יותר, לצד מימון האנטנות ביהודה ושומרון מכספי המדינה. חופש הפעולה הגדול של פילבר, קשור גם לכך ששר התקשורת בנימין נתניהו, היה מנוע במשך תקופה ארוכה מהשתתפות בהחלטות הנוגעות לבזק – הקבוצה המרכזית בשוק התקשורת, בשל קשריו עם בעל השליטה בקבוצה, שאול אלוביץ', קשרים הנחקרים בתיק 4000.

נתניהו, ככל הנראה, כמעט לא עסק בענייני משרד התקשורת, למעט בערוצי הטלוויזיה. בינתיים, פקק התשתיות הוא בעיה ממשית שיש לפתור, אך באופן חוקי – באמצעות מסמך מדיניות חדש של שר התקשורת, אשר עשוי להצריך תיקוני חקיקה ודיונים ציבורי בועדות הכנסת. בדיוק כך פעל השר קרא בנושא ההקלות לערוצי הטלויזיה, ובזריזות ראויה לציון.

האם משרד התקשורת יצא לדרך חדשה וטובה יותר ?

יש לקוות שעם החלפתו של שלמה פילבר, יצליח שר התקשורת איוב קרא ('הליכוד') להוביל תהליך תיקון במשרד, של שינוי הנורמות הפסולות לטובת מתן שירות לציבור הרחב. פילבר עדיין ממתין לסיום ההליכים המשפטיים נגדו והנגזרות המנהליות שלהם בנציבות שירות המדינה. השר קרא מעוניין בהחלפתו על ידי תת-אלוף נתי כהן משמש כיום כקצין קשר ראשי, והוא לקראת חופשת שחרור. השניים נפגשו בעת הטיפול במשבר הקליטה הסלולרית בעוטף עזה בשל פעילות של לוחמה אלקטרונית מצד צבא מצרים בסיני. כהן צפוי להיכנס לתפקיד בתוך חודש או חודשיים ויתכן כי יקצר את חופשת השחרור שלו לשם כך. לחציו של קרא על נציבות שירות המדינה, גרמו לבסוף להסכמתו של פילבר לפרוש. בכך מתפנה תקן המנכ"ל ומתאפשר לשר קרא לחזק את אחיזתו במשרד התקשורת. לצד משרת המנכ"ל ישנן משרות בכירות נוספות שאינן מאויישות, או שיש בהן ממלאי מקום זמניים. אלו מהווים הזדמנות לקרא להיזכר בעתיד כמי ששיקם את משרד התקשורת בעזרת מינויים מקצועיים שישפרו את השירות לציבור, או להמשיך בשיטת קודמיו. את ראשית התסבוכת בשוק התקשורת אפשר למצוא בהחלטות של ממשלת רבין השניה וממשלת נתניהו הראשונה, אשר קידמו את הפרטת בזק תוך שימורה כמונופול פרטי, ממנו 'נחלבו' עשרות מיליארדי שקלים לכיסי בעליו הפרטיים – קבוצת אייפקס סבן וארקין, ואחריהם שאול אלוביץ', במקום לשרת את טובת הציבור.

האתגר הבא – הקלות יבוא במוצרים אלחוטיים

עמוד הפייסבוק של משרד התקשורת מלא בתלונות של אזרחים על שירות גרוע בתחום אישורי יבוא של מוצרי אלחוט, אשר גורמים לאזרחים לחיובים גבוהים במכס על ימי אכסון. השירות ניתן בפקס או לא בכלל. יוזמה ברוכה של משרד האוצר אמורה להקל על יבוא מרבית המוצרים ללא צורך באישור בירוקרטי של משרד התקשורת. עם זאת, השר קרא חתם על טיוטת צו שבא הועלמו מספר מוצרים פופולריים, מסיבה לא ברורה, לרבות נתבים (ראוטרים), בשונה מהחלטת הממשלה בנושא. האם הצו הסופי יתקן את המצב ? נחכה ונראה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!