דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

הקרב על האסדה / למה הטיעונים של המדינה בעניין אסדת לוייתן לא עומדים במבחן המציאות

משרד האנרגיה שב וטוען שהרחקת אסדת הטיפול בגז, שאמורה לקום 10 ק"מ מהחוף, תחייב את המשך הפעלת תחנות הכוח הפחמיות, שהזיהום שלהן הורג את תושבי הסביבה | אבל האמת היא שיש מספיק אנרגיה, שיש פתרונות אחרים לאספקת גז טבעי ואת התחנות בחדרה אפשר לסגור כבר היום | דעה

משחה מחאה בחוף דור - למען הרחקת אסדת הגז (צילום אורי מגנוס)
משחה מחאה בחוף דור - למען הרחקת אסדת הגז (צילום אורי מגנוס)
אמנון פורטוגלי

המנטרה של משרד האנרגיה מול אלו הדורשים לסלק את מפגע אסדת הטיפול בגז מחופי ישראל היא שאי אפשר לשנות את מיקום האסדה, שאם נבחן מחדש את מתווה פיתוח לוויתן ידחה מועד התחלת הזרמת הגז ממנו, ובזמן הזה תחנות הכוח הפחמיות בחדרה ימשיכו לפעול ויזהמו את הסביבה. הטיעון שלהם הוא שבלי לחבר את מאגר 'לוויתן' לרשת הגז הישראלית, המעבר של ישראל מאנרגיה פחמית לגז יעוכב והרבה אנשים ימותו מזיהום מתחנות כוח פחמיות.

תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).

 את המנטרה הזו, הטיעון הזה, בגירסאות שונות שמענו משר האנרגיה שטייניץ, ממנכ"ל משרדו אודי אדירי, ולאחרונה מיוסי וירצבורגר הממונה על הנפט במשרד. בראיון ל"דבר ראשון" הסביר וירצברגר את הכשלים שהוא מוצא בטענות המחאה:"בלי לחבר את מאגר 'לוויתן' כמה שיותר מהר, לא יהיה ניתן לשפר את איכות האוויר דרך הפחתת השימוש בפחם. אי אפשר לסגור את התחנות הפחמיות כי אין מספיק גז. מאגר כריש מכר כבר 4BCM למשק הישראלי (מרבית כושר ההפקה האפשרי הנוכחי) אין גז אחר…". על דברים נוספים שאמר וירצבורגר, בהמשך.

טיעונים אלו אינם עומדים במבחן המציאות. למעשה, הם בגדר חצי אמת הגרועה משקר.

האם באמת צריך את לוויתן כדי לסגור את הפחמיות?

אפשר לסגור את תחנות הכוח הפחמיות כי יש בארץ עודף כושר ייצור חשמל, גם מעבר לרזרבות הנדרשות ע ידי הממשלה, בלי שום קשר לגז מלוויתן. עודף כושר ייצור החשמל עומד על כ- 3,900 מגהוואט, כ-30% מעל לשיא הביקוש לחשמל של כל הזמנים. 

אם דרושה רזרבה של כ- 20% מעל שיא הביקוש (לפי החלטת הממשלה), הרי שכיום יש עודף כושר ייצור של כ- 1,300 מגהוואט מעל הרזרבה הנדרשת.

גם אם נתחשב בעלייה בביקוש לחשמל הצפויה בשנתיים הקרובות, הנאמדת בכ-900 מגוואט (מצרפי), הרי שיש לישראל רזרבות ייצור חשמל המספיקות לענות גם לביקושים אלו.

יותר מזה, אפשר וצריך להכניס לפעולה שדות סולאריים חדשים בתוך שנתיים (עם או בלי אחסון אנרגיה), שייצרו חשמל בהיקף דומה לזה של תחנות הכוח הפחמיות שאותן רוצים להשבית.

אנרגיה סולארית, אילת 2015 (משה שי / פלאש90).
אנרגיה סולארית, אילת 2015 (משה שי / פלאש90).

אפשר וצריך לבנות מספר חוות בטריות לאחסון אנרגיה בהיקף מצטבר של כ-1,000 מגהוואט שעה, שיענו לחלק ניכר מביקושי השיא, שיענו לבעיות הנובעות מרשת החלוקה של החשמל, יאפשרו את השבתת תחנות הכוח הפחמיות בחדרה, ואף ימנעו את הצורך בהקמת תחנות כוח ייעודיות לביקושי השיא. להשוואה, היקף חוות הבטריות שתאגיד טסלה הקים באוסטרליה בתוך כארבעה חודשים הוא 129 מגהוואט שעה.

מסתבר שבשנים הקרובות יש לנו עודפים ביכולת ייצור החשמל, ואין צורך בגז מלוויתן מבחינת צריכת החשמל המקומית.

האם באמת צריך את לוויתן בשביל לספק את הסיקוש לגז בישראל?

הצפי של משרד האנרגיה לצריכת הגז בישראל הוא כ-12BCM (ביליון מטרים מעוקבים) בשנת 2020. שדה תמר מספק בין 10 ל-11 BCM לשנה לשוק הישראלי, ועל פי תוכנית הפיתוח מ-2014 , יכול להגיע בקלות יחסית לתפוקה של כ-16 BCM לשנה.

במצגת של דלק קידוחים מדצמבר 2015, מדובר על הרחבה ל-20 BCM לשנה הנמצאת בשלבי תכנון מתקדמים. שנתיים מאוחר יותר, בדצמבר 2017, נכתב במצגת נוספת של דלק קידוחים דלק ושותפיה לפרויקט תמר בודקים עכשיו חלופות להרחבת כושר ההפקה של תמר עד ל-20 BCM לשנה.

שדות הגז כריש ותנין, המפותחים על ידי חברת אנרג'יאן, חתומים על חוזים מקומיים בהיקף של כ-4 BCM, לשנה ויוכלו לספק גז החל משנת 2021, עם תוכנית הרחבה לכ-8 BCM לשנה.

יתרה מזאת, ניתן לייבא גז נוזלי LNG באמצעות האנייה המגזזת ומצוף היבוא בחדרה בהיקף של 2 עד 5 BCM לשנה.

האניה המגזזת מול חופי חדרה. צילום: דבר ראשון.
האניה המגזזת מול חופי חדרה. צילום: דבר ראשון.

בכל העולם מייבאים גז נוזלי בדרך של שגרה, היקף הסחר העולמי בגז טבעי נוזלי עמד על כ-350 BCM בשנת 2016. באזורנו, מצריים וירדן ייבאו LNG בשנים האחרונות כדי להתגבר על משבר האנרגיה שלהן.

לפי חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז) "דרך המצוף הימי, ניתן להזרים גז טבעי בספיקה של עד 590,000 מטרים מעוקבים לשעה ולספק כשליש מהצריכה השנתית של גז טבעי בישראל. המערכת, שהקמתה עלתה כ-500 מיליון שקל, מקטינה משמעותית את השימוש בדלקים יקרים ומזהמים כגון סולר ומזוט. "כלומר, אפשר לייבא באמצעות מסוף הגז הנוזלי בחדרה כ-2.6 BCM לשנה גז, גם אם המסוף יפעל רק 50% מהזמן.

משרד האנרגיה קבע בזמנו שאנו זקוקים ליתירות של שלושה מקורות אספקה לפני שמשביתים ותן, ולכן אפשר היה לדבר על החשיבות של פיתוח לוויתן לצרכי הביטחון האנרגטי והיתירות של ישראל. אבל פיתוח שדות הגז כריש ותנין יחד עם האפשרות לייבא גז נוזלי דרך המצוף הימי בחדרה הקטינו מאוד את חשיבות פיתוח לוויתן לצרכים אלו. במילים אחרות, בשנים הקרובות אין צורך בגז מלוויתן מבחינת השוק המקומי, ואין צורך אקוטי בפיתוח מאגר לוויתן גם משיקולי ביטחון אנרגטי ויתירות.

חברת החשמל דווחה בדוחות שלה לשנים, 2015, 2016 ו-2017, כי ב- 2015 החברה רכשה 3 מטעני LNG בהיקף כולל של כ- 0.28 BCM, בעלות של כ-70 מיליון דולר. ב-2016 רכשה החברה 5 מטעני LNG בהיקף כולל של כ-0.645 BCM, בעלות של כ-83 מיליון דולר. ובמהלך שנת 2017 החברה רכשה 8 מטעני LNG בהיקף כולל של כ-1.028 BCM בעלות של כ-143מיליון דולר.

כלומר, נעשה שימוש רק בחלק מיכולת מסוף ה-LNG. אציין שחברת החשמל משלמת את עלות האנייה המגזזת, (ההופכת את הגז הנוזלי לגז המוזרם בצינור לישראל) כ-200 מיליון שקלים בחודש, גם אם לא משתמשים בה או משתמשים שימוש חלקי.

יוסי רוזן, יו"ר דירקטוריון המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, הציג בכנס תחזיות משק האנרגיה לשנת 2018 את התפלגות היצע הגז בישראל:

התפלגות היצע גז טבעי בשנים 2004-2017 ותחזיות ל-2018 (נתונים: המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה).
התפלגות היצע גז טבעי בשנים 2004-2017 ותחזיות ל-2018 (נתונים: המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה).

ניתן לראות שחלקו של יבוא הגז הנוזלי לישראל (מסומן כ BOUY) בכלל אספקת הגז לישראל בשנים האחרונות היה קטן, ונמוך בהרבה מיכולת המסוף, בהתאמה למספרים מדוחות חברת חשמל.

הנתונים מורים שניתן היה לייבא גז נוזלי באמצעות האנייה המגזזת ומצוף היבוא בחדרה ולהשבית את היחידות הפחמיות 1-4 כבר לפני כשנתיים, ומי שאחראי לתמותה כ-155 בני אדם בשנה באזור חדרה, זה משרד האנרגיה שלא דואג שיסגרו תחנות אלו.

 במהשך דבריו, של יוסי וירצבורגר ל'דבר ראשון' הוא אמר כי "האזרחים שרוצים לדחות את הקמת האסדה של 'לווייתן' רוצים את תחנת הכוח הפחמית? זה אבסורד. אזרחי מדינת ישראל רוצים גז טבעי. חלק קטן מהאזרחים רוצים למנוע מהגז הטבעי לשרת את כלל האזרחים".

אלא שדברים אלו אינם נכונים. לאזרחי מדינת ישראל, אולי לרובם, כלל לא אכפת מגז טבעי, הם רוצים אספקת חשמל זול יותר ממחירו כיום. לחלקם לא חשוב המחיר, אלא הפחתת זיהום האוויר.

האזרחים שרוצים לדחות את הקמת האסדה של 'לווייתן' לא רוצים את תחנת הכוח הפחמית בחדרה ולא רוצים את הזיהום שהאסדה תביא ובניגוד לדברי וירצברגר, זה לא אבסורד.

לעומתם, הפקידים במשרד האנרגיה כמו וירצבורגר רוצים אספקת גז בכל מחיר, ובכלל זה אסדת טיפול בגז במרחק קטן מהחוף, למרות שנובל אנרג'י הייתה מעוניינת באסדת טיפול באזור הקידוח רחוק מחופי ישראל.

אז מה השורה התחתונה?

אין מחסור ביכולת ייצור חשמל בישראל כיום ולשנתיים הקרובות; אין מחסור בגז לייצור חשמל כיום ולשנים הקרובות; דחיית פיתוח לוויתן בעקבות שינוי מיקום אסדת הטיפול (במידה וקיימת), לא מחייבת הארכת משך הזמן של הזיהום מתחנות הכוח הפחמיות בחדרה, כי כבר כיום ניתן להפסיק את פעילות יחידות 1-4 בחדרה.

תושבי חדרה והסביבה מפגינים נגד השימוש בתחנות הכוח המזהמות. (צילום: דבר ראשון)
תושבי חדרה והסביבה מפגינים נגד השימוש בתחנות הכוח המזהמות. (צילום: דבר ראשון)

לכן אפשר וצריך לשנות את מיקום אסדת לוויתן, להעביר את אסדת הטיפול בגז מלוויתן אל אזורי הקידוח, כ- 120 ק"מ מחופי הארץ, ובכך למנוע פגיעה פוטנציאלית בחופי הארץ. כן, גם אם זה ידחה את מועד התחלת הזרמת הגז מלוויתן.

לכן אפשר להשבית את תחנות הכוח הפחמיות 1-4 בחדרה ולמנוע פגיעה בבריאות של תושבי חדרה וסביבתה כבר היום, ודחייה בהזרמת הגז מלוויתן אינה קריטית לעניין זה.

ושלא יספרו לנו אחרת.


אמנון פורטוגלי הוא חוקר במרכז חזן במכון ון ליר ומרצה במכללה החברתית כלכלית. מיוזמי ומובילי פורום פעולה אזרחית, המאבק האזרחי להגדלת הכנסות המדינה מהגז הטבעי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!