דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מים

תשתיות / "ישראל מתייבשת": רשות המים מחדשת את הקמפיין הקורא לחיסכון במים

ברשות מזהירים משנת בצורת שישית ומסבירים כי מצב משק המים קשה מאד וכי המחסור נאמד בכ-2.5 מיליארד קוב | בקמפיין החדש מתבקש הציבור לצמצם את השימוש במים בגינה, בשירותים, במקלחת ובמטבח | רק לפני שנתיים, התגאה מנהל רשות המים אלכס קושניר כי הרשות "הורידה את נושא המים מהדאגה של האומה"

ברז מים במטבח (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ברז מים במטבח (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

רשות המים השיקה היום (שלישי) קמפיין חדש לצמצום וייעול השימוש במים וקוראת לכולנו לחסוך במים על ידי צמצום זמן המקלחת ותיקון נזילות בצנרת הביתית. הקמפיין שהושק היום, בעיצומה של שנת בצורת חמישית בארץ, תחת הכותרת "ישראל חוזרת להתייבש" מציג את רננה רז שהשתתפה גם בקמפיין "ישראל מתייבשת" בעשור הקודם, קמפיין שנתפס כמוצלח ביותר. בקמפיין מזהירים רננה ורשות המים מפני שנת בצורת שישית ומתריעים כי למרות ההתפלה והשבת מי הקולחין, מצב משק המים בישראל קשה מאד. על פי נתוני הרשות המחסור נאמד בכ-2.5 מיליארד קוב כאשר לכנרת חסרים כמיליארד קוב מים, למרות השאיבה המינימלית שמבוצעת ממנה. כמו כן, נחלי הצפון המזינים את הכינרת בשפל הקיצוני והנמוך ביותר ב-70 שנות המדידה.

יש לציין כי בשנת 2016 התראיין מנהל רשות המים היוצא, אלכס קושניר, לאתר גלובס והתגאה במצב המים בישראל: "הורדנו את נושא המים מהדאגה של האומה. עד לפני כמה שנים היה משק המים בישראל במשבר, ואילו היום בצהריים מגיע אליי נציג של OECD שרוצה ללמוד כיצד הצלחנו לצאת מהמשבר ולנהל את המשק בצורה כזו. הבנק העולמי מתעניין גם הוא כל הזמן כיצד הצלחנו לעשות זאת".

לדבריו, חשיבותו של החיסכון הביתי במים קשורה בחיסכון כלכלי – "החיסכון שהושג דחה את הצורך בהתפלת מים בכמות שוות ערך לתפוקה השנתית של מתקן התפלה גדול", טוען מנהל הרשות. "כך נמנע הצורך בהעלאת התעריף לטובת כיסי העלויות הכבדות של המתקן, שנאמדות במאות מיליוני שקלים בשנה".

"חמש שנות בצורת, התחממות גלובלית, הגיעה הזמן לחסוך במים", אמר מוקדם יותר היום (שלישי) שר האנרגיה שטייניץ שאמון בין היתר על משק המים הישראלי במסיבת עיתונאים להשקת הקמפיין. השר המשיך ואמר: "אנחנו משיקים היום קמפיין שקורא לציבור לשוב ולחסוך במים כי כל טיפה חשובה.

"כשאנחנו חוסכים במים אנחנו לא רק חוסכים כדי שיהיה לנו מה ולשתות וכיצד להתקלח אנחנו חוסכים כדי להציל את החקלאות הישראלית ואת אוצרות הטבע של ארץ ישראל, הנחלים והכינרת" אמר השר והתייחס למצב משק המים בכללותו ולא רק למים המגיעים לבתים לצריכה פרטית.

בין הפעולות אותן קוראים ברשות המים לצרכנים לבצע: צמצום השקיית הגינה בחמש דקות, דבר שיכול לחסוך כ-200 ליטרים בכל פעם; תיקון דליפות במערכת המים הביתית – ברז מטפטף הוא דבר שעשוי להוביל לבזבוז של 60 ליטרים ביום; קיצור המקלחת בשתי דקות יכול לצמצם את צריכת המים ב-40 ליטרים ושימוש בידית הקטנה בשירותים במקום בידית הגדולה יכול לצמצם את הצריכה היומית בעוד 18 ליטרים נוספים.

כאמור, לצד הקמפיין הפונה לאזרחים פרטיים כצרכנים, ביצעה בשבועות האחרונים רשות המים מספר צעדים נוספים במטרה להתמודד עם המחסור במים וביניהן קיצוץ במכסות המים לחקלאים והעלאת מחיר המים לגינון עירוני. בצד התשתיות פועלת הרשות בשנים האחרונות להקמת מתקן התפלה נוסף בצפון הארץ הנמצא בהליכי אישור אך נתקל בהתנגדות התושבים.

מפעל התפלה באשדוד. ארכיון (צילום: אדי ישראל/ פלאש 90)
מפעל התפלה באשדוד. ארכיון (צילום: אדי ישראל/ פלאש 90)

ברשות המים מזהירים כי שנת בצורת שישית בשנה הבאה עלולה לגרום אף לשיבושים בהזרמת מים לבתים. אחת הדוגמאות העדכניות ביותר לסכנת זרימת מים לברזים היא קייפטאון בדרום אפריקה בה מתחילת שנת 2018 עומדת העיר בפני מחסור מים קיצוני עקב רצף של שנות בצורת שצמצמו את מאגרי המים בששת הסכרים שמזינים את העיר בעלת 4 מיליון התושבים. בתחילת פברואר נקראו התושבים לצמצם את צריכת המים שלהם לכ-87 ליטר לאדם ליום במטרה לדחות את היום שהוגדר כ-"Day Zero" בו תופסק זרימת המים בברזים והמים יסופקו בג'ריקנים בתחנות מילוי באבטחת הצבא.

הקמפיין מבקש להזהיר כי למרות מתקני ההתפלה שמונעים מחמש שנות הבצורת עד כה להשפיע על זרימת המים לברזים הביתיים, המחסור מורכב מאד בכינרת, בנחלים, ובמי התהום. "חשוב להבין, התפלה היא רק למי שתייה, כי היא יקרה" הסביר ד״ר עמיר גבעתי, מנהל תחום מים עיליים בשירות ההידרולוגי, והאחראי על המחקר ברשות המים בראיון ל'דבר ראשון' בינואר האחרון. "המדינה קונה את המים מחברות פרטיות שיש להן זיכיון על המתקנים. המחיר של קוב מים זה משהו בין 2 וחצי לשלושה שקלים, ומי גשם זה אגורות בודדות". במסר חצי מרגיע וחצי מתריע הוסיף כי "נכון שבברזים יש לנו מים, אך המחסור הוא בעיקר בשימושים האחרים, בעיקר בחקלאות".

מים הם משאב במחסור ברחבי העולם כאשר לפי נתוני האו"ם,  ב-2013 היו 700 מיליון איש, מ-43 מדינות, במצב של מחסור במים. על פי הערכות הארגון, כ-1.8 מיליארד איש צפויים לחיות במדינות ואזורים הנתונים במצב של מחסור במים עד שנת 2025. לטענת סוכנות האו"ם שעוסקת במחקר ומדיניות בנושאי מים, תהליך העיור המואץ לצד שינוי האקלים עלולים להחריף את התופעה הנובעת בעיקר מעלייה באוכלוסיית העולם לצד עלייה ברמת החיים, המוסיפות לעלייה בביקוש למים.

מגמת שינוי האקלים, היא הגורמת על פי הערכות לשינויים במשטר הגשמים (אופי העונה הגשומה וחלוקת הממטרים בתוכה) ברחבי כדור הארץ. בין המדינות והערים שהתמודדו וחלקן עדיין מתמודדות עם מחסור במים ניתן למנות את סאו פאולו שבברזיל, מדינת קליפורניה בארה"ב, סומליה, תימן וכמובן את מדינות המזרח התיכון וישראל בתוכן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!