דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מש"ב

משנות את העולם / נציגות מ-45 מדינות התכנסו היום בחיפה לכנס המנהיגות "נשים מובילות"

מש"ב, הסוכנות לשיתוף פעולה בינלאומי במשרד החוץ, מארגנת זו השנה ה-30 כנס נשים מנהיגות, הפעם לציון 70 שנה לישראל ו-60 שנות פעילות הארגון | "אני לא מבינה מדוע נשים לא מתכנסות מידי יום באופן כזה", אמרה הנציגה ממדינת האיים טובאלו

כנס מש"ב (צילום: שי ניר)
כנס מש"ב (צילום: שי ניר)
שי ניר

הכנס הבינלאומי ה-30 לנשים מנהיגות של מש"ב – הסוכנות לשיתוף פעולה בינלאומי של ישראל היושבת במשרד החוץ נפתח הבוקר (שני) בשיתוף עם מרכז מש"ב כרמל, המרכז הבינלאומי להכשרה על-שם גולדה מאיר בחיפה. השנה מתקיים הכנס בסימן 60 שנים לפעילות מש"ב ו-70 שנים לעצמאות מדינת ישראל והוא עוסק בנושא "נשים מובילות עושות שינוי: ישראל חוגגת 60 שנות שיתוף פעולה בינלאומי". בכנס, שצפוי להימשך שלושה ימים, משתתפות נשים מ-45 מדינות, מתפתחות ומפותחות. גם מבחינת הקהל צפוי גיוון והמארגנים מקווים לראות נשים המגיעות ממגוון רחב של תחומים כמו פוליטיקה, תרבות, מדע, תקשורת ועוד.

"מבחינת מש"ב, המטרה בכנס היא להפגיש נשים הנמצאות בעמדות מפתח כדי לדון בנושאי העצמה נשית, שוויון מגדרי, החלפת דעות בנושאים אלה ולמידה מההצלחות, הכישלונות והאתגרים השונים המאפיינים את החברות השונות. הנושא שיידון בכנס הוא חלקן של הנשים בפיתוח וביצירת שינוי בחברות מהן הן מגיעות", אמרה ל'דבר ראשון' חווה קריא, מנהלת מרכז מש"ב 'כרמל'.

אני לא מבינה מדוע נשים לא מתכנסות מידי יום באופן כזה

מבין באות הכנס מציינת קריא את ספיקה קוטלואר, חלילנית מפורסמת מטורקיה וזוכת פרסים בנלאומיים, ומוסיף כי היא בהחלט ראויה להערכה על שלא ביטלה את הגעתה על רקע המשבר הדיפלומטי החריף ביחסי ישראל וטורקיה, במהלכו שתי המדינות גרשו דיפלומטים זו של זו. קוטלואר היא לא היחידה שמגיעה ממדינה במזרח התיכון. גם לילה טוקאן אבו אל הודא, נציגת ממלכת ירדן וחברת הנהלת הסהר האדום במדינה, לוקחת חלק בכנס וכשהציגה עצמה בפני המשתתפות האחרות אמרה "אני שכנה מהדלת ממול. גאה להיות חלק מעבודה הומניטרית עם נשים פליטות ונשים מוחלשות בירדן. אני עובדת בשיתוף פעולה עם מש"ב וכאן במרכז אני מרגישה בבית" .

פוקנה בורהם, נציגת המדינה הקטנה טובאלו שבאוקיאנוס השקט, היא האישה היחידה בפרלמנט הטובאליאני וחברת הקבינט המדיני באי. "אני לא מבינה מדוע נשים לא מתכנסות מידי יום באופן כזה", אמרה בורהם. "כחברת פרלמנט וקבינט יחידה אני יכולה לומר שאנחנו מאמינות בשוויון הזדמנויות לנשים אך לצערי, דרכי המסורת עדיין אומרות שמקומה של האישה הוא בביתה. תודה לממשלת ישראל שהזמינה אותנו ונתנה לנו את האפשרות להשתתף בכנס כזה".

כנס מש"ב (צילום: שי ניר)
כנס מש"ב (צילום: שי ניר)

משתתפת נוספת בכנס היא פרנסין ברון, שרת החוץ של דומיניקה, אי בקריביים שניזוק קשות ב-2017 מסופות ההוריקן שפקדו את האזור. מעבר למטרת השתתפותה בכנס, שרת החוץ מגיעה לישראל לדון בסיוע ישראלי לשיקום האי. עוד ישתתפו בכנס סגנית נשיא ליבריה, ג'ואל טיילור ושרות ממדינות איים באוקיינוס השקט. טיילור עצמה השתתפה בכנס העצמה של מש"ב כרמל ב-2015 ולאחרונה נבחרה לתפקידה. יש לציין כי מדובר בדמות שנויה במחלוקת בשל מעורבותה בהובלת חקיקה נגד הומוסקסואלים והשתתפותה לצד רודן ליבריה, צ'ארלס טיילור לו הייתה נשואה, במשטר רצחני.

גם העיתונאית האמריקאית ממוצע לטיני, ג׳קלין קאשו, מובילת דעת קהל מרכזית בקהילות הלטיניות בארה"ב תשתתף בכנס. "למשתתפות יש גיוון גיאוגרפי ונושאי מה שהופך את הכנס למאוד מעניין כיוון שכנסים בינלאומיים הם בד"כ מאוד הומוגניים" אומרת קריא ומוסיפה, "דאגנו שתהיה תערובת של כל התחומים וזה בהחלט יתרום לאינטראקציה העשירה בין המשתתפות".

אחת ממטרות מש"ב היא להטמיע ולקדם את התוכן של העצמה נשית ברחבי העולם, לרבות מדינות בהן החברות מאוד גבריות, האם אתם מקבלים ביקורת שזה עוד ניסיון להנחיל תרבות מערבית ורעיונות מערביים בחברות אותנטיות?

"אנחנו לא נכנסים בצורה פרו-אקטיבית לתוך החברות הללו", אומרת קריא. "אנחנו מציעים לנשים מאותן מדינות להגיע לישראל ולדון בנושאים הללו והבחירה בידיהן. הן כמובן תלויות בברכת הממשלים והמשטרים של המדינות השונות. הנושא הזה מלווה את עבודת מש"ב מזה 60 שנים ויש לכך הצלחות ומחמאות. בשנים האחרונות אנו רואים כי מצבה של האישה בעולם משתפר יחסית. לישראל באמצעות מש"ב יש תרומה להתפתחות מעמד הנשים במדינות רבות בעולם".

כנס מש"ב (צילום: שי ניר)
כנס מש"ב (צילום: שי ניר)

משב מרענן

השגריר גיל השכל הוא ראש מש"ב וברקע הכנס התפנה לענות למספר שאלות בנוגע לפעילות מש"ב בעולם, גם במדינות עמן אין לישראל יחסים דיפלומטיים.

כשמדברים על סיוע בינלאומי הוא מתבטא בדרך כלל בהקשרים הומניטריים כמו משלחות חילוץ ישראליות לאזורים מוכי אסון או הכשרות בתחום החקלאות בניסיון למגר את תופעת הרעב באזורים שונים בעולם. כיצד התוכן הרעיוני של העצמה נשית ומגדרית מסייע למדינות העולם?

"כל הנושא של התפתחות חברתית ובניית יכולות בתחומים שונים כמו חקלאות, מים או חינוך תורם בטווח הארוך לפיתוח חברתי-תרבותי-כלכלי. צריך להבין כי חמישים אחוז מהחברה הן נשים. אם בחברות השונות לא יממשו את הפוטנציאל של הנשים, כמרכיב חברתי חשוב, תמנע מהן ההתפתחות האופטימלית. פיתוח יכולות ועידוד יזמות של נשים הוא סיוע משמעותי לפיתוח שאינו רק חומרי".

השגריר גיל השכל ראש מש"ב וסגנית נשיא ליבריה, ג'ואל טיילור (קרדיט מרכז מש"ב כרמל)
השגריר גיל השכל ראש מש"ב וסגנית נשיא ליבריה, ג'ואל טיילור (קרדיט מרכז מש"ב כרמל)

ישראל מסייעת באמצעות מש"ב למדינות בהן משטרים המנוגדים ערכית ורעיונית למדינת ישראל ומשתמשים בשיטות דיכוי ולעיתים אף שיטות רצחניות כמו דרום סודןטורקיה ומיאנמר. האם אין בסיוע הישראלי הבעת תמיכה, סיוע ואפילו ביצור לאותם משטרים במדינותיהם?

"מבלי להתייחס ספציפית למדינה כזו או אחרת בעולם, ישנה דילמה שאומרת האם כאשר נותנים סיוע, אנו מסייעים למשטר או לאוכלוסייה. אני מאמין שהסיוע שישראל נותנת, הכשרות, בניית יכולות וסיוע טכני, משרת את האוכלוסייה ופחות את המשטר. הדילמה שאתה מעלה היא פחותה בעיני. אנחנו לא מעבירים כספים למשטרים. אנחנו תורמים לבניית יכולות בקרב האוכלוסייה.

"יש מדינות אחרות בעולם שמתנות את הסיוע ברפורמות משטריות. במקרה הזה האוכלוסייה סובלת פעמיים. פעם אחת סובלת ממשטר שיש לו בעיות ואתגרים. פעם שניה נחסך מהאוכלוסייה סיוע בינלאומי כי הם נתונים תחת משטר שכזה. לכן מדינת ישראל יצרה ובנתה במשך 60 שנים מנגנון ששם במרכז את האדם ואת האוכלוסייה.

האם יש מקומות שישראל לא תעניק סיוע ולא תקיים קשרי מש"ב?

"שאלה מורכבת. אני חושב שתהיינה מעט מאוד מדינות ומעט מאוד מוקדים שלא נלך אליהם בגלל מניעים פוליטיים. רוב הסיוע שאנחנו מעניקים גלוי אך לא על כל סיוע אנחנו מוציאים הודעה לעיתונות. אנחנו לא מתנים את הסיוע רק למדינות שיש לנו איתן יחסים דיפלומטים רשמיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!