דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

ההפקרות נמשכת / רשם הקבלנים: איננו שוללים רישיונות כי ביה"ד פוסק פחות מ-7,200 ש"ח, גם במקרי מוות

לטענת הרשם, עד היום לא ניתן גזר דין שעמד ברף המינימלי | יו"ר הוועדה המיוחדת למאבק בתאונות הבניה, ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא קרא למשרד הבינוי והשיכון לשנות את התקנות ולאפשר אכיפה מנהלית כנגד קבלנים מורשעים

זירת התאונה באתר הבנייה בנהריה, בה נהרג הנער מוחמד חוסיין אמארה בן ה-16 מכפר כנא. (צילום: דוברות איחוד ההצלה אשר)
זירת התאונה באתר הבנייה בנהריה, בה נהרג הנער מוחמד חוסיין אמארה בן ה-16 מכפר כנא. (צילום: דוברות איחוד ההצלה אשר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"מאז קום המדינה לא נשלל רישיון של קבלן, גם כשבית המשפט הרשיע בגרימת מוות ברשלנות", כך אמר אתמול (שלישי) יו"ר הוועדה המיוחדת למאבק בתאונות הבניה, ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), שקרא למשרד הבינוי והשיכון לתקן את התקנות כך שתתאפשר שלילת רישיון לכל קבלן שהורשע.

דבריו של חאג' יחיא באים אחרי שאתמול טענו נציגי רשם הקבלנים בפני ועדת הכלכלה כי הרף המינימלי לשלילת רישיונו של קבלן שהורשע בהליך פלילי של גרימת מוות או חבלה חמורה ברשלנות הוא שיפסק כנגדו קנס בן 7,200 שקלים או מאסר בפועל של שלושה חודשים – אך מבדיקה שערך הרשם, לא ניתנו עד היום פסקי דין העומדים בסף זה.

חברי ועדת העבודה והרווחה, חה"כ אלי אלאלוף (כולנו), חה"כ האלוף במיל איל בן ראובן (המחנ"צ) וחה"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) בסיור פתע בשני אתרי בנייה באשדוד (צילום: דוברות ח"כ אלאלוף)
חברי ועדת העבודה והרווחה, חה"כ אלי אלאלוף (כולנו), חה"כ האלוף במיל איל בן ראובן (המחנ"צ) וחה"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) בסיור פתע בשני אתרי בנייה באשדוד (צילום: דוברות ח"כ אלאלוף)

"תקופה ממושכת שאנחנו בודקים, מדי יום, יחד עם משרד העבודה, את האפשרויות שעומדות לפננו כדי להלחם בתופעה הזו שהיא בזויה, לא פחות" אמר אתמול אילן רויזמן, מנהל מחלקה בכיר ברשם הקבלנים לחברי ועדת הכלכלה, "ממה שאנחנו רואים בעקבות פסקי דין של קבלנים שהורשעו או שהסתיים ההליך הפלילי בעניינם – זה לא מגיע אפילו לרף המינימלי שהוא נורא נמוך, כדי שנוכל לנקוט הליך מנהלי נגדם".

מני אברהם, רכז אכיפה ברשם הקבלנים, אמר היום בדיון הוועדה המיוחדת כי הרף המינימלי הוא 7,200 שקלים קנס, ש"בתי המשפט, כדי לא לפגוע במשלח ידו (של הקבלן הנאשם, נ.כ.), לא פוסק את הסכומים הללו". חאג' יחיא התקומם על כך, והבהיר כי גם עובדים שנפצעו באורח בינוני "בלבד", עשויים לסבול מנכות לכל חייהם הפוגעת במשלח ידם ובעצם יכולתם להתפרנס ולפרנס את משפחותיהם.

רק במאי האחרון קבע מבקר המדינה כי רשם הקבלנים אינו פועל כנגד קבלני בניין המפרים את חוקי ונהלי הבטיחות באופן סדרתי. המבקר הצביע על כך שחוק רישום הקבלנים מורה כי יש למחוק מפנקס הקבלנים "מי שנהג דרך קבע בניגוד לנוהג המקובל במקצועו כפי שהוגדר בתקנות", וקבע כי סעיף זה מתייחס בין היתר לסוגיית שמירת הבטיחות.

יש לשים לב כי סעיף זה אינו תלוי דווקא בהרשעת הקבלן בגרימת מוות או חבלה ברשלנות. החל מחודש מרץ 2017 הוחלט ברשם הקבלנים לשקול הפעלת אמצעי משמעת כנגד קבלנים שהוצא נגדם צו בטיחות – אולם עד היום טרם נקט הרשם כל פעולה גם כנגד חברות אשר קיבלו מספר צווי בטיחות חמורים ומסכני חיים בשנים האחרונות. כלל צווי הבטיחות הניתנים על ידי משרד העבודה והרווחה מועברים גם לידי הרשם, כחלק מנהלי העבודה.

יש לציין כי מתוך 191 תאונות קטלניות בין השנים 2015-2010, הוגשו בסופו של דבר רק 11 כתבי אישום, וההליכים המשפטיים מתמשכים על פני שנים ארוכות. כך למשל, קבל ח"כ חאג' יחיא על כך שהועדה כלל לא עודכנה במצב החקירה בנוגע לתאונה הקטלנית בחניון הברזל ברמת החייל בספטמבר 2016, בה נהרגו שישה עובדים. כמו כן הזכיר את משפחת סאלם שבנה מג'די ז"ל נהרג בתאונת בניה במעגן מיכאל במאי 2016, ועד היום טרם עודכנה על ידי המשטרה היכן עומדת החקירה. "אני רוצה בכתב איפה הנושא עומד" אמר, "האם יש חשוד? כתב אישום? התיק ניסגר? על סמך תשובתכם המשפחה תתקדם גם לכיוון מסוים".

תאונות בניין קטלניות ותיקי חקירה (גרפיקה: דבר ראשון).
תאונות בניין קטלניות ותיקי חקירה (גרפיקה: דבר ראשון).

עוד פנה חאג' יחיא למשטרה, וביקש לברר היכן עומדת הקמת היחידה הייעודית המשותפת עם הפרקליטות לחקירת תאונות בניה, שהועדה גייסה עבורה מהאוצר 14 מיליון שקלים. "הוגדרו משאבים למאבק בתאונות העבודה. לאחרונה המשטרה גיבשה את תוכנית העבודה ל2018-2019 ותוקם יחידה. צריך לקחת בחשבון שיידרש זמן התארגנות לגיוס ואיתור האנשים" השיבה סגן ניצב לינור כץ מחטיבת התכנון. "אנחנו מעריכים שברבעון הראשון של 2019 היחידה כבר תפעל. בשבועות הקרובים נחליט על התפקידים הדרושים בה ונקבע את התקנים". ח"כ חאג' יחיא קרא לה להעביר לפיקוד כי הנושא דחוף, ויש לפעול להקמת היחידה עוד לפני 2019.

מרכזו של הדיון בוועדה המיוחדת היום, עסק בנגשת קמפיינים בנושא בטיחות בעבודה,בדגש על ענף הבניין, לחברה הערבית בשפתה. נציגי המוסד לבטיחות וגיהות ציינו כי המוסד מקיים הדרכות באמצעות ארבע ניידות, באתרי הבניה עצמם בשש שפות – ובכללן בערבית, וכי כל הדרכה כזו אורכת כ-45 דקות. כמו כן ציינו כי המוסד מפעיל דף פייסבוק אקטיבי ביותר בשפה הערבית ולו כ-6,200 עוקבים וכ-5,000 חשיפות ביום – ואשר עובדים נעזרים בו גם לצורך שאילת שאלות וקבלת ייעוץ. לצד זאת מבצע המשרד פרסומים גם בתקשורת הערבית, ועשה קמפיין שילוט בנושא בטיחות בסביבת כפרים שצוינו על פי נתוני הביטוח הלאומי ככאלה שבהם ריבוי נפגעים.

רן כהן, מנהל תחום בכיר בטיחות במינהל הבטיחות, ציין כי תפקידו המרכזי של המינהל הוא אכיפה ולא הסברה – אך הוסיף כי המנהל מוציא פרסומים בשותפות עם לשכת הפרסום הממשלתית באשר לתקנות והוראות בטיחות חדשות – כך לדוגמה לדבריו בזמן הקרוב צפוי לצאת המשרד לקמפיין באשר לאיסור שהשר כץ מקדם להעסקת בני נוער בענף הבנייה.

ח"כ חאג' יחיא הזכיר לרן כי נושא זה שנדון בוועדה לשלום הילד לפני מספר שבועות, אמור היה להיות מקודם עוד טרם היציאה לחופשת הקיץ שהחלה לפני כשבוע וחצי בתיכונים, והוסיף כי כבר כעת ניתן לראות בני נוער בחופשה באתרי הבנייה. "אנחנו עובדים בזה באינטנסיביות, והשר מעורב בזה ברמה הדו שבועית" השיב כהן, והוסיף כי המינהל אוכף גם את החובה של הקבלנים לספק לעובדיהם דף עם תמצית הוראות הבטיחות בעברית ובערבית.

חאג' יחיא וח"כ יוסף ג'ברין שכינס את הדיון לציון יום השפה הערבית בכנסת, הדגישו את החשיבות בכך שפרסומי הבטיחות בערבית יבנו על ידי דוברי השפה הערבית כשפת אם – והציגו דוגמאות לשלטים בהם נאמר בעברית, למשל, כי הרחצה אסורה ובערבית כי היא מותרת.

עוד הוסיף ח"כ חאג' יחיא כי בכוונתו לפנות למנהלת התיאום והקישור בצה"ל, האחראית על הנפקת אישורי הכניסה לעובדים פלסטינים העובדים בישראל בבקשה להתנות את מתן האישור לעובדי בניין בכך שהעובד יעבור הדרכת בטיחות בשפתו בשטחי הרשות קודם לכן – זאת בדומה לחוזה של מדינת ישראל עם ממשלת סין באשר להבאתם של עובדים סינים בענף רק לאחר שעברו הדרכת בטיחות בשפתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!