דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפיגוע בדומא

טרור יהודי / הערר נדחה, והחשוד בביצוע הפיגוע בדומא בו נרצחו ילד והוריו, שוחרר

החשוד, שהיה קטין בעת ביצוע העבירה לכאורה, שוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים | עו"ד אמיר: "קבע בימ"ש כי העינויים אותם עבר הקטין במהלך חקירותיו פוסלות את ההודאות שנגבו באמצעים פסולים כאלו"

תג מחיר, ארכיון. (צילום: פלאש 90)
תג מחיר, ארכיון. (צילום: פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון הורה על שחרורו ממעצר של הקטין החשוד בביצוע הפיגוע בדומא, בו נרצחו שלושה מבני משפחת דוואבשה. שופט בימ"ש העליון עופר גרוסקופף הורה היום (ראשון) על שחרורו ממעצר של הקטין שנאשם בביצוע פיגוע הטרור בדומא, לפני כ-3 שנים. כזכור, לפני כשבוע הגישה הפרקליטות ערר על החלטת בית המשפט המחוזי לשחרר את הקטין למעצר בית בתנאים מגבילים, ערר שנדחה הבוקר, וזאת למרות ששופט הית המשפט המחוזי עמי קובו ציין כי חוות דעת גורמי הביטחון העדכנית בעניינו של החשוד מצביעה על עמדותיו הקיצוניות ועל מסוכנות גבוהה מצדו, וכן על חשש להפרת תנאי שחרור שייקבעו.

ההצתה בדומא, אוגוסט. צילום: Zakaria Sadah
ההצתה בדומא, אוגוסט. צילום: Zakaria Sadah

משפט דומא מתנהל בימים אלה בבית המשפט המחוזי בלוד, זאת לאחר שהמשפט חולק לשניים: המשפט המרכזי ו"משפט זוטא", שבסופו פסל הרכב השופטים את כל ההודאות שנגבו במהלך חקירות הקטין במהלך השנה שבה היה עצור. כזכור, הקטין נמצא במעצר במשך כ-3 שנים, עד שחרורו עתה. בנוסף לפיגוע בדומא הוא חשוד גם בביצוע עבירות דומות נוספות: הצתה בציר אלון, הצתה בעקרבה, הצתה ביאסוף, ניקובי צמיגים בבית צפפא. הודאתו באישומים אלה אושרה בהחלטת הזוטא. במשפט הזוטא נקבע כי האמצעים המיוחדים שהופעלו נגד הקטין בעת חקירתו מהווים אמצעים פסולים. המשפט המרכזי מתנהל בימים אלה, בדלתיים סגורות, כנגד החשוד המרכזי בפיגוע – עמירם בן אוליאל.

עמירם בן אוליאל, הנאשם המרכזי בפרשת הרצח בדומא
עמירם בן אוליאל, הנאשם המרכזי בפרשת הרצח בדומא

עו"ד ציון אמיר מסר בעקבות החלטת העליון כי "ללא ספק דחיית ערר המדינה ע"י בימ"ש העליון נעשתה כדין וכצדק. אמנם חלפו כשנתיים וחצי של מאבק משפטי ארוך ונוקב אך יש להתנחם בשני דברים, האחד בשחררו ממעצר, השני בקביעות אותם קבע בימ"ש על העינויים אותם עבר הקטין במהלך חקירותיו שכתוצאה מכך נפסלו ההודאות שנגבו באמצעים פסולים כאלו. אני מקווה מאד שהפרקליטות תלמד ותפנים את העמדה שהובאה בהחלטות בימ"ש המחוזי וגם בבימ"ש העליון ותשקול את ביטול ההליכים, או לפחות את חלקם המכריע, המתנהלים כנגד הקטין.

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו הוסיף כי "ערר המדינה טוב שלא היה מוגש כלל, והוא סימל רדיפה ואת המשך העינויים כנגד הקטין, ובעיקר העדר הפנמה ואי קבלה של הכרעת משפט הזוטא בידי הפרקליטות. בימ"ש העליון מקבל את טענותינו, כפי שקבע גם בימ"ש המחוזי, וקובע כי החלטה של משפט הזוטא יוצרת כרסום של ממש בעוצמת הראיות בעיקר כלפי האישומים החמורים. לאחר פסילת הראיות שהיווה את סיומו המוחץ של השלב הראשון במשפט זה, נתפנה כעת כאשר הקטין משוחרר עד לזיכויו המוחלט".

פעולות תג מחיר במהלך הלילה בכפרים א-סוויה ולובאן אשרקייה שבגזרת שומרון (דוברות המשטרה)
פעולות תג מחיר במהלך הלילה בכפרים א-סוויה ולובאן אשרקייה שבגזרת שומרון (דוברות המשטרה)

טרם הגשת העירעור, נמסר כי "הפרקליטות ביקשה להמשיך את מעצרו של הקטין, לאור העבירות החמורות שיוחסו לו, בין היתר מעורבותו באירוע רצח משפחת דוואבשה בכפר דומא, חברות בארגון טרור ואירועים נוספים שבוצעו ממניע גזעני. בית המשפט קבע בהחלטתו היום כי באשר לאישומים בעניין הרצח בדומא והצתת כנסיית הדורמיציון, חרף כרסום בעוצמת הראיות בעקבות ההחלטה במשפט הזוטא, לא מדובר במהפך ראייתי ועדיין נותרו ראיות לכאורה המקימות סיכוי סביר להרשעה. עוד נקבע כי באשר למרבית האישומים בעניין הקטין, אין בפסילת חלק מהראיות כדי לשנות באופן משמעותי את המצב הראייתי ואת סיכויי ההרשעה בתיק".

חוסיין דוואבשה, סב המשפחה, בצאתו מבית המשפט (צילום: רוי עלימה / פלאש 90).
חוסיין דוואבשה, סב המשפחה, בצאתו מבית המשפט (צילום: רוי עלימה / פלאש 90).

כזכור, פיגוע הטרור בדומא גבה את חייהם של בני הזוג סעד וריהאם דַוָואבְּשֶה, ובנם הפעוט בן השנה עלי דוואבשה. בנם הנוסף, אחמד דוואבשה בן ה-4, נכווה באופן קשה בפיגוע. במהלך הפיגוע, הציתו המפגעים שני בתים בכפר הפלסטיני דומא, וריססו על קירות הבתים המוצתים כתובות נאצה בעברית. בעקבות הפיגוע, נעצרו מספר עצורים יהודים, שנחשדו בהיותם חלק מארגון טרור, ומביצוע הפיגוע. כיום, נשאר במעצר רק עמירם בן אוליאל, הנאשם המרכזי בביצוע הפיגוע.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!