דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הטלוויזיה החינוכית

מאבק חינוכי / כאן מסתיימים שידורינו: בהיעדר פתרון, תיסגר הטלוויזיה החינוכית

על-אף הצעת חוק שנועדה להבטיח את עתיד הערוץ ולמרות מאבק העובדים ואזרחים שתמכו בהם הכנסת יוצאת לפגרה מבלי למצוא פתרון לטלוויזיה החינוכית | המשמעות: ב-14 באוגוסט יסגור המוסד הוותיק את שידוריו

שער הכניסה למתחם הטלוויזיה החינוכית ברחוב קלאוזנר 14, תל אביב. ארכיון (צילום: Itzuvit / ויקימדיה קומונס).
שער הכניסה למתחם הטלוויזיה החינוכית ברחוב קלאוזנר 14, תל אביב. ארכיון (צילום: Itzuvit / ויקימדיה קומונס).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ערב יציאת הכנסת לפגרה אישרה המליאה בקריאה שנייה ושלישית את ביטול פיצולו של תאגיד השידור הציבורי, אך דחתה את התיקון שהציע חבר הכנסת מיקי זוהר לחוק השידור הציבורי, על פיו ימשכו שידורי הטלוויזיה החינוכית שנה נוספת, בתקציב של 90 מיליון שקלים. הטלוויזיה החינוכית תפסיק את שידוריה ב-14 באוגוסט הקרוב ובמקומה יוקם ערוץ ילדים חדש בתאגיד.

מי שהביע התנגדות לשמירת הטלוויזיה החינוכית במתכונתה הנוכחית לשנה נוספת, בדיוני הועדה בנושא השידור הציבורי שהתקיימו אמש, הוא חבר הכנסת רועי פולקמן מסיעת כולנו – סיעתו של שר האוצר משה כחלון. "היינו בסרט הזה כמה פעמים. חשוב שתהיה תוצרת איכותית, אבל כל פעם שעושים את הדיונים הללו ברגע האחרון זה פגיעה בעובדים, זה לא מוצדק מקצועית. יש היערכויות". הצעה זו נפלה ברוב של 23 חברי כנסת, מול 19 חברי כנסת שתמכו בה.

אורזים את בץ (צילום: דני בללי)
אורזים את בץ (צילום: דני בללי)

נזכיר כי הצעת החוק של זוהר, על פיה תשמר החינוכית במתכונתה הנוכחית, תוך קיצוץ של 40% מתקציבה, הוסרה מסדר היום של ועדת השרים לענייני חקיקה על ידי ראש הממשלה. במהלך הדיונים אתמול (רביעי) הביע זוהר תקווה כי הצעתו לדחיית הסגירה תעבור במליאה, ואף הבהיר שיצביע בנושא בניגוד לעמדת הקואליציה תוך סיכון מעמדו כיו"ר ועדת הכנסת.

במהלך דיוני הוועדה הושגה הסכמה כי שיעור עובדי החינוכית שייקלטו בתאגיד יעמוד על 40 (מתוך 180 עובדי החינוכית היום) – זאת בדומה להסכמות שהחלו להתגבש בין האוצר להסתדרות, אולם כעת גם תאגיד השידור הציבורי הביע לכך נכונות בכפוף להגדלת תקציבו לשם כך. מליאת הכנסת אישרה אמש תוספת של 12 מיליון שקלים לתקציב התאגיד למטרה זו. במקור דובר רק על כ-12 עובדים שייקלטו בתאגיד.

יו"ר ועדת הכנסת ח"כ מיקי זוהר מסר ביחס לחינוכית "למרות תחושת ההחמצה שלי בעניין החינוכית אחרי המון מאמצים שהשקעתי, אני עדיין מלא סיפוק שהצלחתי לשמור פרנסתם של לפחות 50 עובדים מעובדיה המסורים".

בדיון הקודם בנושא הבהיר שוקי ברקן, עובד קבלן כוח אדם במחלקת הדיגיטל של הערוץ, כי התוכנית לסגור את הטלוויזיה החינוכית ולהקים במקומה ערוץ ילדים במסגרת התאגיד אינה 'תוכנית להעברת הטלווזיה החינוכית' לתאגיד. "אתם מדברים על 'מעבר' לתאגיד ועל 'הטמעה'… אז הנה מכתב הפיטורין שלי שנכנס לתוקפו ב-14 באוגוסט", אמר והציג את המכתב לחברי הוועדה. "תקראו לילד בשמו. אתם סוגרים משהו אחד ופותחים משהו אחר. ולסגירה יש עלות ולפתיחה יש עלות אז תפסיקו עם מכבסת המילים הזו!".

ח״כ מיקי זוהר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
ח״כ מיקי זוהר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

נזכיר כי ביום שני פנו עובדי הטלוויזיה החינוכית וועדי העובדים במכתב לנציבות שירות המדינה, ומשרדי האוצר, החינוך והתקשורת בפניה טרם הגשת בג"צ בטענה כי מופעלים עליהם לחצים על מנת שיסכימו לתנאי פרישה פחותים מאלו שניתנו לעובדי רשות השידור לדוגמא – בין היתר בשל העובדה שלא נתקבלה כל החלטה בסבר סגירת יחידת הסמך של הטלוויזיה החינוכית ופיטורי עובדיה – אלא רק הוראות החוק על-פיהן תפסיק לשדר ב-14 באוגוסט.

לפיכך טוענים העובדים, כי יאלצו להגיע למקום עבודתם גם לאחר הסגירה, ובלא שתהא להם בו כל עבודה ממשית – כשמצב אבסורדי זה נועד להגביר את יאושם ואת חוסר הודאות שלהם – ולגרום להם לפרוש בתנאים הפחותים שמציע משרד האוצר – במקום לפטרם ולהעניק להם פיצויים מוגדלים בדומה לעובדי רשות השידור.

הפגנת עובדי וצופי הטלוויזיה החינוכית מול משרד ראש הממשלה (ועד העובדים)
הפגנת עובדי וצופי הטלוויזיה החינוכית מול משרד ראש הממשלה (ועד העובדים)

פיצול חטיבת החדשות של תאגיד השידור היה מהלך שהובילה בעבר הקואליציה. ההחלטה לבטל מהלך זה, נובעת מהצהרת איגוד השידור האירופי EBU, אשר פנה לממשלה והבהיר כי פיצול חטיבת החדשות מהתאגיד עשוי להביא להרחקתה של ישראל מהאיגוד, ולהעברת תחרות האירוויזיון מישראל למדינה אחרת. כבר כעת נשמעים קולות על-פיהם תבקש הממשלה בעתיד לחוקק פיצול זה מחדש, לאחר קיום תחרות האירוויזיון בישראל.

בתאגיד השידור הציבורי כאן מיהרו הבוקר להודיע בדף הטוויטר שלהם כי הערוץ החדש הצפוי לקום ישא את השם 'כאן חינוכית', ישודר בערוץ 23, וישדר את התוכניות שיצרה הטלוויזיה החינוכית לאורך השנים, מתוך הארכיון הצפוי לעבור לבעלותם. כזכור, מנכ"ל התאגיד אלדד קובלץ שימש בעבר במקביל כמנכ"ל החינוכית, אולם נאלץ לעזוב בלחץ העובדים שטענו כי אינו עושה די להצלת התחנה. ושוב נשאלת השאלה, אם התכנים כל כך מוצלחים, וממשיכים לשדר אותם מהארכיון, מדוע בכלל סוגרים את החינוכית?!

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!