דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

תשלומי הורים / 'סל תרבות' מפלה: פורום ועדי ההורים היישוביים הגיש בג"ץ נגד משרד החינוך

לדברי הפורום, החלטת המשרד לממן את סעיף 'סל תרבות' לכיתות א' וב' בלבד היא החלטה מפלה | "מדובר בהחלטה בלתי סבירה, בלתי שיוויונית אשר מאבחנת לרעה תלמידים על בסיס גיל", נכתב בעתירה

אמא ובנותיה בדרך לבית הספר (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
אמא ובנותיה בדרך לבית הספר (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
דוד טברסקי

פורום ועדי ההורים היישוביים הגיש אתמול (שלישי) בג"ץ נגד משרד החינוך בנושא 'סל תרבות'. לטענת הפורום החלטת משרד החינוך לממן את סעיף סל תרבות לשכבות א' וב' בלבד הינה מפלה, מקפחת ומעמיקה את הפערים במערכת החינוך בישראל. המחאה כנגד המהלך הנוכחי של משרד החינוך החלה בקיץ במאבק נגד תשלומי ההורים. למרות הבטחתם של שר החינוך נפלי בנט ויו"ר ועדת החינוך יעקב מרגי כל מה שהמשרד הציע לבסוף הוא סבסוד קל בסל התרבות לתלמידי א' וב'.

"פורום ועדיי הוריים היישובים סבור שתשלומי ההורים זו רעה שצריכה לחלוף מהעולם" אמרה ל'דבר ראשון' עו"ד דנה קישוני, שמייצגת את הפורום בתביעה מול משרד החינוך. "זה מס אחיד, רגרסיבי, שיוצר מציאות שהורה בכפר שמריהו משלם עבור הילד שלו בדיוק כמו שמשלם הורה מנתיבות, ג'לגו'ליה או בני ברק. עצם העובדה שיש לך ילד במערכת החינוך אתה משלם את אותו הסכום בתשלומי ההורים לפי שכבת הגיל שהילד שלך לומד בה, לא משנה מה כושר ההשתכרות או איפה אתה גר".

פורום וועדי ההורים היישובים יצא למאבק לביטול תשלומי ההורים עוד לפני שנה, כשוועדת החינוך אישרה את תשלומי ההורים לשנת הלימודים הקודמת (התשע"ח) וזאת חרף המחאה של ההורים. בשנה האחרונה שוב אושרו תשלומי ההורים במהלך בזק בתחילת הקיץ וזאת אחרי מחאה חריפה של ראשי האופוזיציה וההורים שביקרו את שר החינוך, משרד החינוך ויו"ר ועדת החינוך, בטענה שאינם נאבקים בתשלומי ההורים, חרף ההצהרות החוזרות בכל שנה.

"שר החינוך לא עיוור למה שקורה בשטח ולכן החליטו לבטל את התשלום על סעיף סל תרבות וגם זה – רק לכיתות א' וב'. וגם אז רק ברשויות המקומיות שרוכשות את סל התרבות ממשרד החינוך. בפועל 50% מהרשויות בלבד רוכשות שירותים מהמשרד".

"מדובר בהחלטה בלתי סבירה, בלתי שיוויונית אשר מאבחנת לרעה תלמידים על בסיס גיל ומפלה על בסיס החלטת הרשות המקומית לגבי ספק סל התרבות", נכתב במבוא לעתירה. התביעה שהוגשה אמש על ידי פורום ההורים לא יוצאת נגד כל תשלומי ההורים אלא ספציפית נגד ההחלטה של המשרד בקשר לסל התרבות, לצד זאת מצויין בה כי ההחלטה על ביטול תשלומי ההורים התקבלה כבר ב-1992 וכי מדינת ישראל ומשרד החינוך מסרבים להוציא אותה לפועל. "פורום וועדי ההורים היישוביים פועל בדרך לביטול גורף של תשלומי ההורים – מס אחיד מיותר, המרחיב את הפערים החברתיים במדינה, שדינו להתבטל" נכתב בהודעת הפורום.

"זו החלטה לא שיויונית שיוצרת פערים בין התלמידים לבין עצמם, בין ההורים לבין עצמם,  ובין הרשויות לעצמן. כי הקריטריונים מפלים – מקום מגורים וגיל" הוסיפה קישוני. "לכן פנינו לבג"ץ שיבטל אותה וידרוש שתתקבל החלטה שכל הילדים מהגנים עד סוף י"ב ייהנו ממימון המדינה את סל התרבות". קישוני ביקשה להזכיר שפורום ועדי ההורים היישובים קורא להורים שלא לשלם את תשלומי ההורים שכן מדינת ישראל מתוקף חוק חינוך חובה חינם אמורה לספק את השירותים הללו לכלל תלמידי ישראל.

הנהגת 'פורום ועדיי ההורים היישובים' קראה באוגוסט לפני שנה לכל הורי ישראל שלא לשלם את סעיף סל תרבות, וזאת בעקבות החלטת ועדת החינוך של הכנסת שבועיים לפני היציאה למאבק. גם אז, ההחלטה של ועד החינוך הייתה לאשר את תשלומי ההורים, למרות ההבטחה שניתנה לארגוני ההורים כי התשלומים יבוטלו במהלך השנה שעברה (תשע"ח) בעקבות מחאת הורים בקיץ לפני שנתיים. לאחר כחודש סיים הפורום את השביתה וזאת בעקבות הבטחתו של שר החינוך לטפל בנושא, שכאמור נשאר מחוץ לסדר העדיפוית של המשרד. בעבר, הודה משרד החינוך שבחלק מבתי הספר הממלכתיים מגיעים תשלומי ההורים עד המחיר האסטרונומי של 5,000 שקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!