דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

החזית הסורית / אחרי ארבע שנים: מעבר קוניטרה ייפתח לשימוש כוחות האו"ם

המעבר היחיד בין ישראל וסוריה נסגר בסוף 2014 אחרי השתלטות כוחות המורדים על האזור | לפי הודעת דובר צה"ל, "פתיחת המעבר תסייע במימוש הסכם הפרדת הכוחות משנת 1974"

מעבר קוניטרה יפתח ובשלב זה ישמש את כוחות האו״ם בלבד, למעבר מישראל לסוריה ובחזרה (דובר צה"ל)
מעבר קוניטרה יפתח ובשלב זה ישמש את כוחות האו״ם בלבד, למעבר מישראל לסוריה ובחזרה (דובר צה"ל)
שי ניר

מעבר קוניטרה בין ישראל לסוריה יפתח הבוקר (שני), לראשונה מאז נסגר בסוף שנת 2014, כל נמסר מדובר צה"ל. על פי ההודעה, בשלב זה ישמש המעבר את כוחות האו"ם בלבד, למעבר מישראל לסוריה ובחזרה. במקביל ייפתח היום גם המעבר היבשתי נסיב בין ירדן לסוריה.

עוד נמסר כי פתיחת המעבר תסייע במימוש הסכם הפרדת הכוחות (משנת 1974) בין ישראל לסוריה שעיקרה קביעת חיץ (שטח מפורז מנוכחות צבאית בין שתי המדינות).  וכי "ישראל וצה"ל פעלו בחודשים האחרונים בשיתוף פעולה עם האו"ם וארצות הברית לחידוש פעילות המעבר, מתוך מחויבות למשימת אונדו"ף והחתירה ליציבות במרחב".

ישראל וצה"ל פעלו בחודשים האחרונים בשיתוף פעולה עם האו"ם וארצות הברית לחידוש פעילות המעבר, מתוך מחויבות למשימת אונדו"ף והחתירה ליציבות במרחב.

בסוף שנת 2014 נסגר מעבר קוניטרה אשר שימש כמעבר המקשר בין מדינת ישראל לסוריה. עם סיום הלחימה באזור רמת הגולן הסורית והכפרים הנמצאים במרחב הוחלט ע״י האו״ם על חזרת כוח אונדו״ף לסוריה.

מדברי קצין הקישור לאו"ם בעוצבת ה"בשן", רב-סרן נחמיה ברקי: "מאחורי אפשר לראות את השער הכחול שמאחוריו גדר שעון החול, המפרידים בינינו לבין סוריה. אנחנו נמצאים כאן היום בטקס הפתיחה של המעבר שמסמל את חידוש תנועת הכוחות של האו"ם באזור החיץ בין שתי המדינות על בסיס הסכם הפרדת הכוחות ב-1974. המעבר נסגר ב-2014 לאחר השתלטות של גורמים חמושים בצד השני ונשאר סגור בהתאם להחלטת הצד השני עד לפתיחה שלו היום. אנו מצפים כי לאחר הפתיחה יחזור האו"ם לאכוף את אזור החיץ ואזורי הדילול באופן מלא ויפעל למנוע פעילות של גורמים עוינים וצבאיים בין שתי המדינות".

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי מסרה בתגובה להודעה כי "ארה"ב מברכת על פתיחתו המחודשת של המעבר, שתסייע לכוחות האו"ם במאמציהם למנוע עימותים באזור רמת הגולן".

היילי הוסיפה כי "אנו מצפים מישראל וסוריה להעניק לכוחות האו"ם את הגישה הנחוצה להם כמו גם כל ערובה לביטחונם. אנחנו קוראים לסוריה לנקוט את הצעדים הנדרשים כדי שאונדו"ף יוכל להתפרס ולפקח בביטחון וביעילות, וללא הפרעה"

בחודש יולי האחרון השלים משטר אסד את השתלטותו מחדש על דרום מערב סוריה ובתוך כך את מחוז קוניטרה הגובל עם ישראל. מעבר קוניטרה שימש כמעבר היחיד המקשר בין מדינת ישראל לסוריה ומלבד ארגונים בינלאומיים שעברו בו כמו כוחות או"ם והצלב האדום, המעבר שימש גם למעבר סחורה חקלאית ולעיתים גם מעבר דרוזים מישראל בעלי אזרחות סורית. בסוף שנת 2014 נסגר המעבר לאחר השתלטות כוחות מורדים במשטר אסד על קוניטרה הישנה ושליטת פעילי ג'יהאד עולמי המשתייכים לארגון אל-קאעידה במרחב.

גורם צבאי מוסר כי סגירת המעבר והמציאות הביטחונית באותה תקופה (2018-2015) לא אפשרו אחזקה שוטפת של מעבר קוניטרה פעיל תוך שמירה על שקט ויציבות במרחב. עם סיום הלחימה באזור רמת הגולן הסורית והכפרים הנמצאים במרחב הוחלט על ידי האו"ם על חזרת כוח אונדו"ף לסוריה.

פנחס ענברי פרשן בכיר של המרכז הירושלמי לענייני ציבור מדינה טוען כי פתיחת המעבר היא טעות. לדבריו, הידיעה שהמשטר הסורי יחזור ויפעיל את המעבר "אינה בשורה טובה, ויש לחשוש מפני הידרדרות בגבול הצפון". עוד הוסיף כי אין להתייחס לפתיחת המעבר כאילו מצב העניינים חוזר אחורה לימים שלפני המרד מאחר ונכנסו שני גורמים אזוריים חזקים המשפיעים על הזירה, רוסיה ואיראן. "המצב כיום בכלל לא דומה למצב שלפני המרד. היום אסד חלש, ומי שמנהל את העניינים אלה הרוסים והאיראנים. האיראנים נחושים להפוך את סוריה ללבנון שנייה, והרוסים לא ממש מנסים להניא אותם מכך".

עד הקיץ האחרון, למשך תקופה של כשנתיים, ישראל העניקה תמיכה וסיוע הומניטרי אזרחי לאזורים הסורים הסמוכים לגבולה ועל פי פרסומים זרים גם ממנה וחימשה את קבוצות המורדים שלחמו במשטר אך בתוך כך גם היו אלה שנלחמו בפועל נגד כניסתם למרחב של כוחותיה של איראן או מליציות המזוהות עימה. "אחרי שישראל הקריבה את בעלי בריתה בסוריה, אין מי שיעמוד מול ההתפרשות האיראנית – ודאי שלא רוסיה", דברי ענברי.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ביקר בסוף חודש ספטמבר במעבר קוניטרה יחד עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק וקצינים בכירים נוספים. בעת סיורו הביע שר הביטחון נכונות לפתיחת המעבר מחדש ולאפשר מעבר סחורות לסוריה. ליברמן אותת לדמשק כי ישראל מוכנה לשוב ולקיים את הסדרי קו הפסקת האש ערב מלחמת האזרחים בסוריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!