דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המאבק בזנות

באים לזנאים / הצעת החוק להפללת לקוחות זנות עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת

הצעת החוק הממשלתית של השרה שקד קובעת עונש מנהלי לצרכני זנות בצורת קנסות כספיים שניתן להמיר בהשתתפות בסדנאות למניעת צריכה חוזרת | עו"ד ניצן כהנא מהמטה למאבק בסחר בנשים ובזנות: "צעד משמעותי בדרך למיגור תעשיית הזנות"

מעצרם של מעורבים מרכזיים בניהול, החזקה ושימוש בבתי בושת באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב (דוברות המשטרה)
מעצרם של מעורבים מרכזיים בניהול, החזקה ושימוש בבתי בושת באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב (דוברות המשטרה)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק להפללת לקוחות זנות עברה אמש (שני) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ברוב של 39 תומכים ו-0 נמנעים ומתנגדים. את הצעת החוק הממשלתית הגישה שרת המשפטים, איילת שקד, שהתחייבה לפני כשנה להעביר את החוק.

החוק המוצע יקבע ענישה מנהלית כנגד צרכני זנות, במסגרתה יוטל על מי שייתפס צורך זנות בפעם הראשונה קנס בגובה 1,500 שקלים. על מי מי שייתפס לאחר צריכה חוזרת, יוטל קנס בגובה 3,000 שקלים. בנוסף, הוצע כי בעתיד תינתן אפשרות להמיר חלק מהקנס בהשתתפות צרכן הזנות ב"ג'ון סקול", סדנה חינוכית למניעת צריכה חוזרת. שופט יכול לקנוס עד 14,000 שקלים, אם צרכני הזנות יבחרו לערער על הקנס שהוטל עליהם ולהישפט. הצעת החוק חלה על צריכת זנות בגירים בלבד, היות וצריכת זנות מקטינות וקטינים היא עבירה פלילית שעונשה 5 שנות מאסר.

עצרת הזיכרון לקרבנות הזנות 15 באוגוסט 2018 (צילום: ענת יורובסקי)
עצרת הזיכרון לקרבנות הזנות 15 באוגוסט 2018 (צילום: ענת יורובסקי)

בעוד הענישה שנבחרה לחוק היא מנהלית, מרגע בו יאושר סופית תינתן בידי התביעה האפשרות להעמיד צרכן זנות לדין פלילי, זאת במקרים חריגים ולפי שיקול דעת התביעה. מקרים חריגים יכולים להיות במקרה של צרכן זנות אלים, צרכן זנות שנתפס חוזר על העבירה פעמים רבות, או במקרה של עבירות נלווית לעבירת צריכת הזנות.

החוק הנוכחי יחול כהוראת שעה לתקופה של חמש שנים, במהלכן משרד המשפטים יעקוב ויחקור את השלכותיו בפועל.

עו"ד ניצן כהנא, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, מסרה היום כי "לכנסת ישראל יש הזדמנות להעביר מסר חשוב ל-26,500 צרכני הזנות שיוצאים לרחובות ישראל מדי יום. מאבק של למעלה מעשור, אותו הובלנו עם חברות הכנסת זהבה גלאון, שולי מועלם ועליזה לביא, יתקדם היום צעד משמעותי בדרך למיגור תעשיית הזנות".

עו"ד ניצן כהנא, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות (תמונה באדיבות המצולמת).
עו"ד ניצן כהנא, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות (תמונה באדיבות המצולמת).

בנוסף לחוק, באוגוסט האחרון אישרה הממשלה הקמת צוות יישום המלצות לצמצום צריכת הזנות בישראל. הצוות שיוקם, יופקד על בדיקת האופן בו ניתן ליישם את מסקנות הצוות הבין-משרדי לצמצום תופעת הזנות, שכולל המלצות הנוגעות לשיקום וטיפול בנשים בזנות, חינוך כנגד צריכת זנות, שינוי תודעה בהקשר זה וחקיקה.

הוצאת צריכת זנות מחוץ לחוק תהווה צעד היסטורי בניסיון המדינה למגר את תופעת הזנות. זאת אחרי שנים ארוכות בהן הניסיונות לחוקק חוק מסוג זה הגיעו כהצעות חוק פרטיות בלבד, ולא הגיעו לידי מימוש. שרת המשפטים שקד לקחה לידיה את העברת החוק לאחר שביולי הקודם, שתי הצעות חוק פרטיות לאיסור צריכת זנות ושיקום נשים בזנות הועלו לקריאה ראשונה, וזכו לאישור של למעלה מ-70 חברי כנסת, ללא מתנגדים. הצעות החוק הפרטיות הועלו על ידי חברות הכנסת עליזה לביא (יש עתיד), זהבה גלאון (ח"כ לשעבר, מרצ), ושולי מועלם רפאלי (הבית היהודי).

חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי, שיזמה את החוק יחד עם חברת הכנסת לשעבר זהבה גלאון, אמרה עם היוודע תוצאות ההצבעה בקריאה הראשונה כי "ההצבעה היא צעד משמעותי נוסף במאבק למיגור הזנות ולשיקום הנשים, הגברים ובני הנוער במעגל הזנות. החוק הוא אמירה ברורה, יהודית, ערכית, מוסרית וחברתית, שהחברה הישראלית מוקיעה את צרכני הזנות ונלחמת בעוולה אנושית גדולה". עוד הוסיפה מועלם רפאלי כי אישה לא בוחרת בזנות אלא נקלעת לתעשיית הניצול עקב נסיבות חיים קשות וכי "עלינו כחברה לסייע לה לצאת מהמעגל הקשה הזה". חברת הכנסת הודתה לשרת המשפטים איילת שקד על הרתמותה למאבק ועל קידום החוק.

ח"כ זהבה גלאון ח"כ עליזה לביא וח"כ שולי מועלם. (צילום: פלאש 90)
ח"כ זהבה גלאון ח"כ עליזה לביא וח"כ שולי מועלם. (צילום: פלאש 90)

גם חברת הכנסת עליזה לביא, יו"ר ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, בירכה על העברת החוק ואמרה כי "החוק שיאסור צריכת זנות בישראל הוא צעד משמעותי, הוא חלק מתהליך היסטורי ערכי ומכונן כנגד אחד מדפוסי הדיכוי והניצול הקשים של נשים ושל בני אדם בכלל, שמצלקת לעד את גופן ונפשן של אלו המצויות בתופת הזאת".

לדברי לביא החוק הוא אמירה ערכית וחברתית חדה וברורה כי "גופה של אישה אינו סחורה הנקנית בכסף. השנה הקרובה יכולה להיות שנת הבשורה עבור אלפי נשים וגברים שהם קורבנות התעשייה ההרסנית הזאת".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!