דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

פרשנות / האם המתקפה על יישובי הדרום היא תגובה איראנית לסנקציות של ארה"ב? 

למרות הפרשנויות בעולם הערבי כי ההתקפה של הג'יהאד האסלאמי והחמאס היא ביטוי ל"מלחמה הכלכלית" עליה הכריזה איראן מול הממשל האמריקאי, המומחה רז צימט טוען כי אין לאיראן את היכולת לכפות על חמאס לתקוף את ישראל

האייתולה עלי חמינאיי ומצעד של הזרוע הצבאית של החאמס ברצועת עזה (Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
האייתולה עלי חמינאיי ומצעד של הזרוע הצבאית של החאמס ברצועת עזה (Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
אוריאל לוי

פרשנים בתקשורת הסעודית כתבו אתמול (שלישי) בבוקר כי יש לראות בהתקפה שפתחו החמאס והג'יהאד האסלאמי בעזה כנגד ישראל "תגובה איראנית לסנקציות" אשר הוטלו עליה על ידי הממשל האמריקאי ונכנסו לתוקף ב-5 בנובמבר. "אנו במצב מלחמה כלכלית. אנו מתמודדים עם אויב בריון. עלינו לעמוד כדי לנצח", אמר נשיא איראן חסאן רוחאני בנאום טלוויזיוני יומיים לפני ההסלמה בעזה. אך האם ה"מלחמה הכלכלית" עליה הצהיר הנשיא מתאפיינת במלחמה של ממש אותה מובילים "משמרות המהפכה" הנאמנים למנהיגה העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי?

הפרשן הישראלי המכונה "אבו עלי" המפרש את המתרחש במזה"ת ציטט הבוקר את דובר תנועת אלנג'באא – תנועה פוליטית עיראקית-שיעית המזוהה עם איראן וקשורה במיליציות הפרוקסי שאיראן מפעילה בעיראק ובסוריה: "ההסלמה אינה אינטרס ציוני כי היא תפתח על הישות הציונית את שערי הגיהנום מצדם של כל גורמי ציר ההתנגדות", אמר דובר התנועה. "אבו עלי" הוסיף על כך כי "משוואת ההרתעה שאיראן מנסה לייצר לאורך השנים האחרונות כוללת את פלגי ההתנגדות בעזה לצד חיזבאללה בלבנון וארגוני הפרוקסי שלה בדרום סוריה".

עוד אמר אבו עלי ל'דבר ראשון' כי "זוהי חזית מרתיעה עבור ישראל וזו למעשה תמצית התפיסה האיראנית: "תתקפו באיראן – תקבלו תגובה מכל ציר ההתנגדות. זהו משקל הנגד שמחזיקה איראן", אך הוסיף כי הוא "לא חושב שהסבב האחרון החל בגלל איראן אלא בשל הפעולה של צה"ל בה נהרג סא"ל מ'" והוסיף כי "חמאס היתה צריכה להגיב כדי להשיב את כבודה".

בנוגע להשפעה האיראנית על חמאס אמר אבו עלי כי "בשנים האחרונות יש מאבק ענקים בין מצרים לאיראן על ההשפעה על הפלגים השונים ברצועה. לשמחתנו, בהשפעה על חמאס ידה של מצרים על העליונה בעיקר בשל קרבתה ושליטתה בנעשה ברצועה. הנאמנות של הג'יהאד האסלאמי לאיראן היא מוחלטת אך גם הוא מושפע ממה שאומרת חמאס וממה שמכתיבה מצרים. מה שכן, איראן פועלת באופן סיסטמטי לשפר את אחיזתה ברצועה ומנסה לדחוף להסלמה בנקודות משבר קריטיות. היא יכולה להיות הקש ששובר את גב הגמל ומביא להתדרדרות מהירה ברצועה".

ציר ההתנגדות של איראן

המונח 'ציר ההתנגדות' הוא מונח שנעשים בו שימושים רבים בעולם הערבי, אך הכוונה כאן היא לא אחרת מאשר 'ציר ההתנגדות' אותו מובילה איראן הכולל מיליציות חמושות בעיראק, סוריה, לבנון, תימן, עזה, ואולי גם ברשות הפלסטינית ובסיני. ארגון הטרור הגדול והחזק ביותר המקבל את פקודותיו מטהרן הוא כמובן חיזבאללה הלבנונית, אולם למיליציה זו נוספו בעשור האחרון עוד עשרות ואולי אף מאות ארגונים חמושים בגדלים שונים, ובדרגות נאמנות שונות, ברחבי המזה"ת. בין הארגונים המקבלים מימון איראני גם החמאס והג'יהאד האסלאמי – שני הצבאות החזקים ביותר ברצועת עזה ששיגרו ביממה האחרונה יותר מ-500 רקטות לעבר העורף הישראלי.

מלבד החמאס והג'יהאד האסלאמי, איראן מממנת עוד כמה ארגונים חמושים ברצועת עזה. ארגונים אלה שהיו בעבר הרחוק מזוהים עם הפת"ח שומרים ברובם על סממנים זהותיים של הפת"ח אולם אין להם כל קשר ידוע עם הפת"ח של אבו-מאזן. ארגונים אלה נהגו לשגר רקטות לעבר ישראל בשנה האחרונה וכונו על ידי החמאס (והתקשורת הישראלית) 'ארגונים שוררים'. יש לציין כי גם נאמנים לדאע"ש פועלים ברצועת עזה ומשגרים לעיתים רקטות לישראל אולם לא ידוע על קשר בינם לבין אותם ארגונים שאיראן מממנת. לפי הערכתם של כמה פרשנים ישראלים, ביניהם גם "אבו עלי" שהוזכר קודם לכן, ובהתאם לדברים שנאמרו על ידי גורמים רשמיים בישראל "הארגונים השוררים" שנהגו לשגר רקטות לישראל בשנה החולפת פועלים בנאמנות מלאה לאיראן ומקבלים את הפקודות מהגנרל קאסם סולימאני המפקד על "כוח קודס" של משמרות המהפכה ואחראי על כל פעילות ארגוני הטרור הנתמכים בידי איראן ופועלים מחוץ לה – במזה"ת ומעבר לו – הפיגוע בבואנוס איירס 1994, הפיגוע בבורגס 2012, והפיגועים שסוכלו השנה בצרפת ובדנמרק הם כמה דוגמאות לפעילותו מעבר למזה"ת.

כעת נותרו שתי שאלות על השולחן: האם החמאס קיבל הוראות מטהרן (או מקסאם סולימני שנוהג להסתובב ברחבי העולם) לפתוח במערכה הנוכחית? והאם חמאס רק המתינו להזדמנות שנקרתה בדרכם בדמות הפעולה של צה"ל בעזה בה נפל סגן אלוף מ׳ ז"ל?

"חמאס לא מקבל הוראות מטהרן"

בניגוד לטענה כי המערכה הנוכחית קשורה בהחלטה שהגיעה מאיראן, אמר ל'דבר ראשון' ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, כי "אפשר לקשור את ההסלמה לסנקציות ולטעון שלאיראן יש אינטרס להסלים את המצב בישראל כדי להפנות את תשומת הלב לאזורים אחרים, אולם אין לאיראן את היכולת לכפות על חמאס לעשות צעדים כאלו או אחרים".

לדבריו של צימט, "יש לעשות הבחנה בין העובדה שיש לאיראן אינטרס ברור שתהיה הסלמה בעזה לפלסטינים לבין היכולת של איראן ליזום הסלמה. אני חושב שלאיראן אין יכולת להורות לחמאס לפתוח במתקפה. בשונה מחיזבאללה או מהג'יהאד האסלאמי, חמאס לא מקבל הוראות מטהרן. חמאס נעזר באיראן ובהחלט התקרב אליו בשנה האחרונה לאחר כמה שנים של צינון ביחסים, אולם חמאס איננו ארגון המקבל תכתיבים איראנים. כנראה שלחמאס יש מספיק אינטרסים לייצר הסלמה כזו. את הרקע להסלמה צריך לחפש בציר שבין ישראל לפלסטינים ולא להרחיק עד איראן".

מה הסבירות שתפתח מערכה גם בצפון, אותה עשויים להוביל ארגוני טרור הנאמנים לאיראן בלבנון ובסוריה?
"אני לא רואה שום אינטרס של איראן ליצור עכשיו עימות. איראן שומרת את הנכסים שלה בסוריה ובלבנון ל"יום הדין" בו תפתח מלחמה בין ישראל לאיראן. לדעתי אין לאיראן אינטרס לבזבז יכולות אסטרטגיות שאיראן בנתה לעצמה בלבנון ובסוריה במאמץ רב כעת. אם היה לה אינטרס ליצור עימות כולל עם ישראל בזירה הצפונית אז היו לה הזדמנויות הרבה יותר מובהקות לעשות זאת בחודשים שעברו בעקבות התקיפות הישראליות בסוריה. למה הם לא הפעילו את הנכסים שלהם בסוריה ובלבנון? כי הם שומרים על היכולות שלהם למקרה שישראל תפציץ באיראן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!