דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת החוץ והביטחון

הכרה, לכאורה / בגלל מחסור בתקנים: גם ממשלת הימין לא מקדמת את הסדרת חוות גלעד

ועדת החוץ והביטחון התכנסה לדיון מעקב שני אחרי החלטת הממשלה מחודש פברואר השנה | מרבית המשתתפים היו מהקואליציה שהובכו לגלות שלא נעשתה כמעט כל התקדמות בנושא, בין היתר בגלל שההחלטה מחייבת מציאת מקור תקציבי

שלט הכניסה למאחז חוות גלעד (צילום: מיכאל יעקובסון / ויקיפדיה).
שלט הכניסה למאחז חוות גלעד (צילום: מיכאל יעקובסון / ויקיפדיה).
שי ניר

"ממשלת ישראל החליטה להקים את השכונות האלה לא מסודרות כי היו בעיות מדיניות. אז שהממשלה תיקח אחריות, ואם היא לא יכולה אז אתם חברי הכנסת תיקחו אחריות", כך אמר יו"ר המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, לחברי ועדת החוץ והביטחון. הדברים נאמרו בדיון מעקב שערכה הוועדה בנושא תהליך ההסדרה התקוע של המאחז הלא חוקי חוות גלעד.

בחודש פברואר האחרון, בתגובה לרצח הרב רזיאל שבח ז"ל, החליטה ממשלת ישראל להכיר בחוות גלעד, מהלך שעדיין לא היו לו השלכות בשטח. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי הדרך להכשרת היישוב התארכה משום שהוא כוללת עבודת מטה של משרד הביטחון לבחינת ההיבטים המשפטיים הנוגעים להקמת היישוב וכן היבטים תכנונים, סביבתיים, תשתיתיים, וקידום תכנית מתאר במוסדות התכנון המוסמכים. לפי שעה לא מונו בעלי התפקידים ליישם את ההחלטה המדינית. המשוכה אותה העמידה הממשלה להכשרת המהלך הייתה מצויה בסעיף האחרון של הצעת ההחלטה – המכפיפה את יישום המהלך לכללי ההוצאה התקציבית וקובעת כי על משרד הביטחון יהיה גם להציג מקור תקציבי למהלך.

הדיון שהתקיים היום תחת הכותרת "הסדרת חוות גלעד ויישובים צעירים נוספים", הוא השני שמכנסת הוועדה בנושא, ונראה כי עד היום לא חלה כל התקדמות. בדיון השתתפו ראשי מועצת יש"ע וראשי הרשויות שבאו לדרוש מהממשלה הסברים לתהליכי ההסדרה התקועים.

חשוב להדגיש שחברי הכנסת שהשתתפו בדיון היו חברי קואליציה בלבד והדיון לווה במבוכה מאוד גדולה שהממשלה הנבחרת, הימנית ביותר שידעה מדינת ישראל, לא מקדמת את תהליכי הסדרת ההתנחלויות בשטחי יהודה ושומרון.

בפתח הדיון הביע יו"ר הועדה ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) פליאה על כך שראש צוות ההסדרה במשרד ראש הממשלה ונשוא הדיון, פנחס ולרשטיין, לא נכח ולא בא נציג מטעמו. ולרשטיין אמר לדבר ראשון כי לא הגיע לדיון מכיוון שלא הייתה מבחינתו כל התקדמות מהותית וכי הודיע על כך אמש.

אל"מ אורי מנדס, סגן ראש המנהל האזרחי אמר בדיון כי על אף שסוכם על חמישה תקנים לצוות ההסדרה, נציבות המדינה עדיין לא אישרה אותם ולכן אין מי שיקדם את התהליכים. עוד הוסיף כי גם לאחר שימצאו האנשים הם יצטרכו לעבור הכשרה לתפקיד ולכן לא היה ברור מהו לוחות הזמנים להתקדמות במהלך ההסדרה. רונן פרץ סגן מזכיר הממשלה אמר כי מה שנעשה עד כה זו עבודת המיפוי של החסמים, וכי רק בסוף החודש תקיים הנציבות דיון על התקנים.

חננאל דוראני יו"ר מועצת יש"ע וראש מועצת קדומים אמר בדיון כי ישנם 30 אתרים שמשרד הביטחון אמר שניתן להסדיר אותם, וכי צריך רק אנשי עבודה לצורך כך. "יש פתרונות שכבר הוצעו וגם איתם לא נעשה דבר", טען

ממלא מקום מנכ"ל  מועצת יש"ע, יגאל דילמוני, אמר בדיון כי "ההתקדמות איטית יחסית לעשרות אלפי תושבים היא בעיה שלא נפתרת". על רקע הפיגוע בכניסה לעפרה הזהיר דילמוני כי בכוונת משרד הביטחון לקצץ בתקציב האבטחה של הישובים ביהודה ושומרון. "קיבלנו הודעה שבשנת 2019 עומדים לקצץ 25%  מתקני ההגנה ו20% ממרכיבי הביטחון בישובים", אמר דילמוני והוסיף כי במשרד הביטחון אומרים שמהלך הקיצוץ נכפה עליהם.

ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) אמרה בביקורת כי "יושבים פה בעיקר חברי קואליציה שמאמינים, כמו ראש הממשלה, שההתיישבות היא בליבת הקיום של מדינת ישראל, איך יכול להיות שמגלגלים את זה על ראשי הרשויות?". מועלם רפאלי המשיכה ותקפה את נציג הממשלה ושאלה, "מה עושים בזמן הביניים הזה? איך מונעים את ההרס? מה עם הישובים שניתן להסדיר אותם? האם בזה מתקדמים? הדבר הזה חייב להיות עכשיו. מתוך החשש כי הבחירות קרובות ושההרכב הקואליציוני יהיה אחר, דבר שיתקע מהלכים אותה ניסתה הממשלה הזו לקדם". לדבריה, "אם תהיה הכרזת בחירות במאי אז יש לנו את מועצת התכנון העליונה הקרובה להכניס את הישובים הצעירים עוד בממשלה הזאת".

יו"ר הועדה דיכטר אמר בסיכום הדיון כי "חצי שנה מהדיון הקודם ורק עכשיו אנחנו שומעים שיש חמישה תקנים שאמורים בסוף החודש, כנראה, לעבור את הנציבות ולהיכנס לתלם העבודה. בסוגיה הזו הקצב לא יכול לספק את התוצאה, שלא לומר את חלקי התוצאה. אנחנו מבינים שיש מקומות יותר קשים להסדרה ויש יותר קלים להסדרה. המבחן הוא האם אנחנו נכנסים לתהליך של יצור הסדרה. האם אנחנו מוציאים את סימני השאלה בנוגע לעתידם של היישובים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!