דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

פרסום ראשון / קורסים במד"א לגברים בלבד: הדרה או סובלנות תרבותית?

מזה שנתיים מארגנים פרטיים משווקים קורסים של מד"א לגברים חרדים בלבד | במד"א מסבירים שכל קבוצה יכולה לארגן לעצמה קורס שכזה, גם נשים בדואיות | ברקע, סיפורים על סביבה לא פשוטה לנשים במד"א, מוקד טלפוני וקורס פראמדיקים לגברים בלבד

פרמדיק חרדי במד"א מטפל באישה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: נתי שוחט \ פלאש90)
פרמדיק חרדי במד"א מטפל באישה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: נתי שוחט \ פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

הפלאיירים האדומים שמעטרים את רחובות שכונת רחביה בירושלים, נראים במבט ראשון רגילים לגמרי. בראשם, מתחת לסמל מד"א גדול ובולט, נמצאת תמונה של שלושה חובשי מד"א, מתנוססים מעל אדם פצוע. הפלאיירים מזמינים דוברי אנגלית לעבור קורס עזרה ראשונה בסניף מד"א בירושלים. רק מבט מעוכב יותר עליהם, יפנה את תשומת לב הקוראים לשתי השורות הבאות: הקורס מיועד לגברים בלבד, ומועבר על ידי מדריכים גברים בלבד.

קורסים לגברים בלבד מתקיימים במד"א שוב ושוב בשנים האחרונות. במקרים רבים הם קורים בירושלים, אך גם באזורים אחרים בהם חיה אוכלוסייה חרדית או דתית, המעוניינת לעבור קורס ללא נוכחותן של נשים.

"יש הרבה חרדים שרוצים קורס רק לגברים ועם מדריך גבר", מספר ל'דבר ראשון' אחד ממארגני הקורסים המיועדים לגברים בלבד. "הם רוצים לעשות קורס, אבל הם לא מוכנים לעשות קורס אם הוא ביחד עם נשים. אני פתחתי קורס לפני כמה שנים וראיתי שיש ביקוש, יש אנשים חרדים שרוצים לעשות את הקורס, אבל לא מוכנים לעשות את זה עם נשים. או שהם נשואים, או שהם בישיבה ויש להם רשות לעשות את הקורס רק אם הוא בנפרד. אז פתחתי את הקורס הראשון, ראיתי שיש הרבה ביקוש, ומאז בשנתיים האחרונות אני פותח עוד קורסים כאלה".

אחד ממארגני הקורס: "זה ממש קשה לפתוח קורס לנשים. וגם הזמנים, אם יש להן ילדים, ואם הן עובדות, זה ממש קשה"

הקורסים המדוברים מתקיימים באופן מלא על ידי מד"א: הם נערכים בתחנת מד"א, על ידי מדריכי מד"א, מקבלים בסיומם תעודה רשמית של הארגון, ועוד. אך מי שמביאים אליהם את המשתתפים, יכולים להיות אנשים פרטיים, המביאים למד"א קבוצות סגורות של משתתפים – לצורך קיום קורס ספציפי עבורם.

שיחה עם דובר הארגון, זכי הלר, מבהירה כי מד"א קיימה בעבר מספר רב של קורסים, המכונים "אורגניים" – הכוונה היא למקרים בהם קבוצה מסוימת פונה אל הארגון מיוזמתה ומבקשת קורס ספציפי עבורה. כך, התקיימו בארגון קורסים המיועדים עבור נשים בלבד, גברים בלבד, נוער ערבי, נשים בדואיות, ועוד ועוד. כל אלה – במקביל לקורסים הרגילים של הארגון, המיועדים לקהל הרחב.

יוצא הדופן בקורסים המתקיימים היום בירושלים לגברים בלבד, בכך שלא מדובר בקבוצה סגורה של 15 משתתפים המגיעה למד"א ומבקשת קורס עבור עצמה. אלא, במארגנים פרטיים שלוקחים על עצמם לפרסם לציבור הרחב את קיומו של הקורס, תחת סמל מד"א, וכאשר מקבלים פניות של נשים – מודיעים להן כי הן אינן מוזמנות.

"אני מקבל הרבה שאלות ובקשות מנשים שרוצות בשבילן גם כן", מסביר מארגן הקורס המופרד. "אבל קודם כל, הרבה נשים לא רוצות לעשות קורס של 88 שעות, זה יותר מדי בשבילן. הרבה נשים אחרות רוצות לעשות את הקורס ושיהיה להן זיכוי להיכנס למד"א, אבל זה ממש קשה לפתוח קורס לנשים. וגם הזמנים, בשביל נשים, זה ממש קשה. אין לנו זמנים פנויים לעשות קורס בשביל נשים. אם יש להן ילדים, ואם הן עובדות, זה ממש קשה".

אותו מארגן הודיע לנשים שפנו אליו כי עליהן להתארגן בעצמן בכמות מספקת עבור פתיחת קורס סגור עבורן – על מנת לעבור קורס. "אמרתי לכל הנשים שהתקשרו אלי, שאם יש לאישה שמות של 10 נשים שמוכנות לעשות את הקורס באותו זמן, שכולן מסכימות לזמן אחד, אני שמח לפתוח קורס בשבילן".

היו נהגים דתיים שלא היו מוכנים לעלות למשמרת עם מתנדבות בנות

חסידי ההפרדה המגדרית, מספרים כי עצם קיומה של הפרדה, לא מונעת מנשים שום דבר שגברים כן מקבלים. האופציות לכאורה שוות – הן פשוט מתקיימות בנפרד. במקרה שלפנינו – זה לא בדיוק מה שמתרחש. מד"א, כארגון, מקיים קורסי הכשרה שפתוחים לכל המעוניין בהם – נשים וגברים כאחד. אולם מזה שנתיים, מתארגנים הקורסים הללו, הפועלים תחת שמו וסמלו של הארגון, ומפורסמים לציבור הרחב ככאלו המיועדים לגברים בלבד. נשים המתקשרות בכל זאת להתעניין ולשאול, נענות כי הקורסים לא מיועדים להן – מבלי שיופנו אל הארגון הראשי, בו ההרשמה פתוחה לכולם.

גם מוקד חרדי נפתח במד"א בשנים האחרונות – ומאפשר לעובדי הציבור החרדי לעבוד בארגון במענה לפניות טלפוניות שוטפות, בסביבה המיועדת לגברים חרדים בלבד. קורס פראמדיקים המיועד רק לגברים חרדים, נפתח בשנת 2017 על ידי מד"א, משרד העבודה והרווחה, ומשרד הבריאות. שתי האופציות האלה הן דוגמאות לכך שבעת ניסיון לשלב בשוק העבודה קבוצה שלא נכחה בו עד עתה, ושדורשת הפרדה מגדרית – גברים מקבלים הזדמנויות נפרדות, מבלי שלנשים יפתחו הזדמנויות זהות.

נשים שהתנדבו בעברן במד"א ממהרות לספר על סביבה ארגונית שיכולה להיות לא נעימה עבור נשים. "היו נהגים דתיים שלא היו מוכנים לעלות למשמרת עם מתנדבות בנות. לכן, נוצרו לעתים מצבים שמתנדבות מגיעות, ולא יכולות לעלות למשמרת באמבולנס. הווטו הוא כמובן אצל הנהג – במיוחד כאשר הנהג מתנדב בעצמו", כך מספרת ל'דבר ראשון' מתנדבת לשעבר בארגון. מתנדבת אחרת מספרת על חוסר נעימות להתנהל בסביבה גברית בעיקרה, שלא הייתה חפה גם מהטרדות מיניות.

נותר רק לקוות כי פתיחת כל האופציות הללו במד"א, המיועדות לגברים בלבד, ומכילות את הדרישה להפרדה מגדרית עבורם – לא תגבה מחיר כבד יותר מהנשים המנסות להתנדב ולהתנהל בתוך הארגון.

באוגוסט השנה הסתיים מאבק משפטי סביב תכניות הכשרה מופרדות מגדרית לחרדים שעורכת נציבות שירות המדינה בשם "משפיעים – חרדים לשירות הציבורי". מטרת התכנית היא להכשיר חרדים לתפקידים בשירות המדינה, שבו עובדים גברים ונשים יחדיו, אך תכניות ההכשרה עצמן נערכו לגברים ולנשים בנפרד. המחזור הראשון של התכנית, בו השתתפו גברים בלבד, נפתח בפברואר 2018, והנציבות תכננה לפתוח מחזור נוסף מספר חודשים לאחר מכן. ועמותת 'שדולת הנשים בישראל' עתרה לביה"ד האזורי לעבודה בירושלים בדרישה לבטלו. באפריל 2018 חייב ביה"ד האזורי את הנציבות לבטל את הקורס שנפתח או להוסיף אליו נשים, אולם בעקבות ערעור המדינה לביה"ד הארצי לעבודה נקבע כי הקורס הנוכחי ימשיך כדי למנוע פגיעה במשתתפיו, וביה"ד האזורי יכריע רק לגבי הקורסים הבאים שייערכו. בג"ץ נמנע מלהתערב בנושא ואישר את החלטת ביה"ד הארצי.

בסופו של דבר הגיעו המדינה ושדולת הנשים לפשרה שאושרה ע"י בית המשפט, בה נקבע כי פתיחת קורסים מופרדים מגדרית תיעשה רק כאשר הקורסים לשני המינים ייפתחו במקביל, כחלק מתכנית אחת, והליך המיון למשרות השונות ייערך לכלל המשתתפים והמשתתפות באופן שוויוני. "המדינה מתחייבת כי מעתה ואילך, וככל שיפורסמו מכרזים פומביים נוספים למסלול הכשרה לתכנית משפיעים חרדים לשירות המדינה ולשלטון המקומי או כל תכנית עתודה או צוערים בנציבות שירות המדינה, תתקיים התכנית במכרז אחד לנשים ולגברים, לרבות הליכי פרסום התכנית, מיון המועמדים והמועמדות ובהמשך הקבלה למשרות השונות. המשרות בהן ישולבו עמיתות ועמיתי התכנית יהיו פתוחות באופן שוויוני לשני המינים", נאמר בהסכם הפשרה. עוד נקבע כי פתיחה עתידית של תכניות דומות תחייב הודעה מראש לציבור.

מד"א: "מתחשבים בהשקפת עולמם של כלל העובדים והמתנדבים"

ממד"א נמסר בתגובה כי "מגן דוד אדום פועל בקרב כל המגזרים והאוכלוסיות המרכיבות את הפסיפס הישראלי ואנו מתחשבים בהשקפת עולמם של כלל העובדים והמתנדבים, ללא קשר למגזר אליו הם משתייכים. זאת, כחלק מהמאמץ של מגן דוד אדום להקנות ידע בעזרה ראשונה מצילת חיים. ככלל, הקורסים במד"א מעורבים ומשתתפים בהם נשים וגברים מכלל המגזרים. במידה ומתגבשת קבוצה שמבקשת קורס בהפרדה, וביכולותיו של הארגון להתאים את הקורס לצרכים, מתקיים קורס נפרד לנשים או לגברים על פי הדרישה. אנו גאים על כך וכך נמשיך לעשות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!