דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נשק ישראלי

בין ישראל והעמים / הדיון בעתירה כנגד מכירת נשק ישראלי לדיקטטור קמרון, נסגר בפני הקהל

במרכז העתירה, שרוב חומריה אסורים לפרסום בישראל, עומדת הטענה כי יחידה צבאית בשם BIR שהוקמה ע"י הישראלי אבי סיון במטרה להלחם בארגוני הפשיעה, וכעת, היא חלק מארגוני הביטחון המשמשים את הדיקטטור פול ביאה | בפי המקומיים מכונה 'היחידה הישראלית'

חיילי יחידת RIB מצבא קמרון באימון. ארכיון (צילום: Air Force Master Sgt. Larry W. Carpenter Jr./ ויקימדיה)
חיילי יחידת RIB מצבא קמרון באימון. ארכיון (צילום: Air Force Master Sgt. Larry W. Carpenter Jr./ ויקימדיה)
אוריאל לוי

הדיון בעתירה כנגד שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, משרד הביטחון, משרד החוץ וראשת אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני – רחלי חן, בה דן היום (חמישי) בג"ץ, ועניינה מכירת נשק ישראלי לדיקטטורה בקמרון, נסגר בחלקו בפני הקהל ואף בפני העותרים, בטענת "שמירה על ביטחון המדינה".

את העתירה הגישו 77 אזרחים, ביניהם איתי מק והרב אריק אשרמן. העתירה מכילה בתוכה מידע רב אשר הופיע ברשתות התקשורת העולמיות והמקומיות בקמרון, וכן דוחות של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים ומקומיים – בכל אלה מידע רב אודות הפרות זכויות אדם חמורות הכוללות מעשי טבח בבני אדם, אונס המוני של נשים בידי חיילים חמושים, שריפת כפרים, מעצרים שרירותיים ועינויים. כמו כן, מופיעות בעתירה תמונות שפורסמו ברשתות החברתיות, ובהן נראים חיילי יחידת BIR (יחידה להתערבות מהירה) מחזיקים בנשק המיוצר בישראל, ואת אל"מ אבי סיוון לצד אותם חיילים.

מנהיג קמרון פול ביאה. מרץ 2018 (Lintao Zhang/Pool Photo via AP, File)
מנהיג קמרון פול ביאה. מרץ 2018 (Lintao Zhang/Pool Photo via AP, File)

רק לפני שבועיים הטילה ארה"ב סנקציות אישיות על אלוף במילואים ישראל זיו, לאחר שמכר נשק ותחמושת בשווי של 150 מיליון דולר לממשלת דרום סודן ולכוחות המורדים. מלבד העובדה שישראל היא כנראה המדינה המערבית היחידה שהמשיכה להזרים נשק לסודאן הדרומית, וזאת על אף האזהרות החמורות של האו"ם בדבר פשעים נגד האנושות המתחוללים בה, כעת מסתבר שחברות הרשומות בישראל מכרו נשק לשני הצדדים הלוחמים וכך תדלקו את המלחמה שמרבית קרבנותיה היו אזרחים – נשים, זקנים וילדים שנפצעו מהנשק הישראלי.

טביעת אצבע ישראלית בכל

"בחודש ינואר 2018, פנו אלי פעילי זכויות אדם ואופוזיציה מהאזורים דוברי האנגלית בקמרון, וביקשו שנעזור להם להתמודד עם 'יחידה ישראלית' הפועלת שם, אשר יורה במפגינים, מענה עצורים, פושטת על אוניברסיטאות, בתי עסק ומגורים, מציתה בתים ואונסת נשים. הם דאגו לחיים ולחירות של בני משפחותיהם וחבריהם", כך מספר עו"ד איתי מק המנהל בשנים האחרונות קמפיין משפטי כנגד מכירת נשק ישראלי למדינות בהן מתרחשים פשעי מלחמה חמורים, פשעי רצח-עם ופשעים נגד האנושות.

"תחילה לא הבנתי על מה הם מדברים, וממתי יש יחידת קומנדו ישראלית בקמרון. התברר לי כי יחידת BIR מכונה בקמרון 'היחידה הישראלית', מאחר שלפי הדיווחים, באופן יוצא דופן, ישראלים לא רק מאמנים ומייעצים לחייליה, אלא גם עמד ועומד בראשה קצין צה"ל לשעבר. לפי תמונות וסרטונים של יחידת BIR שפורסמו בתקשורת, חייליה משתמשים בנשק ישראלי. בין היתר, ברובי גליל, גליל אייס, תבור ומקלעי נגב", הוסיף עו"ד מק. יש לציין כי לא ברור אם הכינוי 'היחידה הישראלית' אכן שגור בקרב אזרחי קמרון, וגם אם כן – יתכן וזהו כינוי מטעה, אשר נועד לעשות דמוניזציה למדינת ישראל, שכן החיילים המשרתים ביחידה אינם ישראלים כלל, אלא אזרחי קמרון.

יחידת BIR הוקמה בשנת 2001, ובאופן פורמלי נועדה תחילה להילחם בארגוני פשע. בפועל מדובר ביחידה אשר יחד עם המשמר הנשיאותי, נועדה להבטיח את שלטונו של הדיקטטור הקמרוני, פול ביאה, השולט במדינה מאז שנת 1982. ביאה הקים יחידות אלה מתוך חוסר אמון בצבא, ומחשש כי תתבצע הפיכה צבאית נגדו. באופן יוצא דופן בקמרון, ה-BIR כפופה ישירות לנשיא ואחראית לדווח רק לו. לפי הדיווחים, מקימה ומפקדה הישראלי הראשון של היחידה, היה מפקד דובדבן לשעבר, אבי סיוון, שנהרג שם בתאונת מסוק בשנת 2010. כיום עומד בראשה קצין צה"ל לשעבר אחר, שפרטיו אינם ידועים.

חיילים בדרום סודאן, מדינה שעל פי דיווחים שונים ישראל סוחרת איתה בנשק (צילום: סוכנות AP)
חיילים בדרום סודאן, מדינה שעל פי דיווחים שונים ישראל סוחרת איתה בנשק (צילום: סוכנות AP)

החיילים של הדיקטטור

הקונפליקט הנוכחי באזורים דוברי האנגלית, החל באוקטובר 2016, כאשר עורכי דין, מורים וסטודנטים פתחו בשביתות ובהפגנות לא אלימות, נגד האפליה והדיכוי הממושכים של אזורים אלה. במקום לנהל את המחאה כמשבר פוליטי, הדיקטטור ביאה החליט לטפל במחאה האזרחית כמשבר צבאי, ושלח לשם את כוחות הצבא, המשטרה ואת יחידת BIR. הכוחות ירו באש חיה על מפגינים, פשטו על אוניברסיטאות, בתי עסק ומגורים, הכו אזרחים ואזרחיות, אנסו סטודנטיות, ועצרו את ההנהגה הפוליטית של אזורים אלה שהפכו למעשה לאזורים צבאיים, כולל שופט מבית המשפט העליון של קמרון.

הכוחות פועלים בשיטת "האדמה החרוכה", שורפים כפרים ויורים בתושבים המנסים להימלט מהם. לפי האו"ם, ישנם כיום מאות אלפי אזרחים ואזרחיות שנעקרו מבתיהם, וכמה עשרות אלפים שחצו את הגבול לניגריה.

את הדיכוי הקשה, מנהל ביאה, בן ה-85, מנהל בשלט רחוק – בחלק ניכר מימות השנה הוא מתגורר במלון חמישה כוכבים בשווייץ, בעוד שרבים מאזרחי ואזרחיות מדינתו חיים בחרפת רעב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!