דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

לעצור את ההפקרות / השבוע הקטלני והנורא במקומות העבודה הוא חלק משגרה של מוות ואדישות

ארבעה גברים צעירים הלכו בשבוע שעבר לעבודתם ולא שבו ממנה | את החיים שנגדעו לא נוכל להשיב, אולם ביחד נוכל להגביר את בטיחותם של מקומות העבודה לאלה שיצאו לעבודתם מחר | דעה

תאונת בניין בבאר שבע. ארכיון 20 בפברואר 2018. (צילום באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)
תאונת בניין בבאר שבע. ארכיון 20 בפברואר 2018. (צילום באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)
הדס תגרי
הדס תגרי
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

ארבעה גברים צעירים לא שרדו את יום עבודתם, בשבוע שחלף באתרי העבודה. ביום ראשון בבוקר נהרג פהד גנימאת תושב העיירה צוריף שליד חברון, לאחר שמלגזה פגעה בו בחצר חנות חומרי בניין באזור התעשייה בנתיבות. בצהרי אותו יום, נהרגו דאמן טאטור ואמין בסול תושבי ריינה, לאחר שנפלו מגובה באתר בנייה בחריש. יומיים לאחר מכן, ביום שלישי, נהרג באתר בנייה אחר בחריש רוסלן סרטאן אזרח מולדובי בן 35, אף הוא לאחר שנפל מגובה רב. בין לבין, עוד חמישה עובדים נפצעו באורח קשה.

נאסר בסול (מימין) ודאמן ג׳ול ג׳מאל טאטור (מהמרכז) מהכפר ריינה לצד זירת התאונה בחריש (צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה, איחוד הצלה)
נאסר בסול (מימין) ודאמן ג׳ול ג׳מאל טאטור (מהמרכז) מהכפר ריינה לצד זירת התאונה בחריש (צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה, איחוד הצלה)

שבוע נורא, אולם נורא ככל שהיה, היווה אך מקבץ דחוס במיוחד של תאונות שהוא חלק משגרה של מוות, פציעה קשה, פציעות קלות יותר, הפקרות בטיחותית, אדישות, חוסר מקצועיות, חוסר אכפתיות. מציאות שכבר גבתה מתחילת השנה את חייהם של 19 עובדים, מהם תשעה באתרי הבנייה, ופצעה מאות.

השבוע יצאו תושבי הכפר ריינה לתהלוכת אבל אחר ארונם של חברי הילדות, דאמן ואמין, במסעם האחרון להיטמן במנוחת עולמים בדמי ימיהם. הכפר שבת ממלאכתו באותו יום, כל החנויות ובתי העסק נסגרו לאות הזדהות ואבל. לא היה זה ההרוג הראשון באתרי הבנייה מתושבי ריינה, וריינה איננה הכפר או הישוב הערבי הראשון, בישראל ובגדה, ששכל רבים מבניו באתרי הבנייה והעבודה. למעשה, אין ישוב ערבי שסיכת שכול תאונות העבודה לא ננעצה בו ושלא שילם מחיר נורא להכרח ולרצון של תושביו להתפרנס.

מרבית ההרוגים באתרי הבנייה הם אזרחים ערבים או פלסטינים תושבי השטחים. בתאונות העבודה בענפי תעסוקה אחרים חלקם קטן יותר, אולם המשותף למרביתם המכרעת של הנפגעים שהם משתייכים לשכבות אוכלוסייה פריפריאליות מבחינת כוחם הפוליטי והכלכלי והשפעתם על סדר היום התקשורתי והציבורי.

מילים רבות נאמרו השבוע. על תמונת המצב העגומה, על רשלנותם של המעסיקים ועל אוזלת ידם של משרדי הממשלה. על הפיקוח הדל שאינו מרתיע, על המשטרה שלא חוקרת, על רשם הקבלנים שלא שולל רישיונות של קבלנים רשלנים, על הרשויות המקומיות שמתנערות מאחריותן לבנייה שבשטחן. אולם מילים אלה יוותרו כאות מתה אלמלא תקום זעקה ציבורית גדולה שתדרוש שמציאות זו, בה מופקרת זכותם של עובדים – תושבי המדינה והבאים בשעריה כדי לעבוד בה – לביטחון ולכבוד, מציאות שבה יש מי שחייהם שווים יותר ומי שחייהם שווים פחות, תשתנה.

אתר הבנייה בחריש, בו נהרג רוסלן סרטאן בנפילה מגובה. (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בנייה)
אתר הבנייה בחריש, בו נהרג רוסלן סרטאן בנפילה מגובה. (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בנייה)

זעקתם של תושבי ריינה, דיר חנא ועראבה, ירוחם, קרית מלאכי, ראשון לציון ודרום תל אביב, צריכה להרעיד לא רק את רחובות הכפרים והערים הללו ולצער לא רק את בני משפחותיהם של ההרוגים. האחריות לשינוי מציאות זו של הפקרת העובדים מוטלת על כולנו. כולנו צריכים לדרוש מהמעסיקים לשמור על בטיחותם על העובדים, ומהממשלה ומהרשויות המקומיות לפעול כדי לחייב אותם לעשות כן.

השבוע הדליקו כמה מתושבי חריש נר לזכרם של העובדים שנהרגו בעיר. רבים התרגשו מאד מהמחווה האנושית הפשוטה הזאת. אור קטן יכול להאיר למרחוק את הדרך בה צריך ללכת כדי לבנות חברה אכפתית ומיטיבה יותר לכלל חברותיה וחבריה. את החיים הצעירים שנגדעו השבוע לא נוכל להשיב, אולם ביחד – רק ביחד – נוכל להגביר את בטיחותם של מקומות העבודה לאלה שיצאו לעבודתם מחר.


ד"ר הדס תגרי מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בנייה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!