דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

ההפקרות נמשכת / ההסתדרות לשר ארדן: נשבות אם לא תופעל היחידה לחקירת תאונות בניה

במכתב חריף ששיגר יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, לשר לביטחון הפנים, מבהיר מויאל כי יחידת פל"ס שהוקמה במטרה לאכוף את החוק כלפי קבלנים רשלנים, היא המשכה של ההפקרות | מהמשרד נמסר כי היחידה החלה את פעילותה לאחרונה

פועלי בניין בירושלים. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
פועלי בניין בירושלים. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על רקע הודעת המשטרה כי יחידת פלס המשטרתית שהוקמה כיחידה לחקירת תאונות עבודה – כלל לא חקרה תאונות בפועל מאז תחילת השנה, פנה יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל לשר לביטחון פנים גלעד ארדן והודיע לו כי במידה והמדינה לא תחל באכיפת החוק כלפי קבלנים רשלנים – יושבת הענף.

למכתב המלא לחצו כאן

"אנו בהסתדרות, כמי שאמונים על זכויות העובדים, דורשים מהמשטרה לחקור כל מקרה מוות באתר בניה, החוק מחייב זאת, ולהביא לכך שאתרי בניה יהיו מקומות עבודה בטוחים וללא הרוגים ופצועים", כתב מויאל. "אם לא תופעל אכיפת החוק כלפי מעסיקים רשלניים, אתרי בניה שחורגים מתקני הבטיחות ובעלי תפקידים שעובדים על החוק, אנו ניאלץ להשבית את אתרי הבניה ולהפסיק את הבניה, את הענף שהוא מנוע הצמיחה של ישראל. אי אפשר לעמוד מנגד ולהתעלם ממותם של עשרות עובדים ומאות פצועים. אני קורא לך אדוני השר, לזרז הפעלת היחידה והפיכתה לרלוונטית בהקדם. זהו מצב חירום שלא ניתן להתעלם ממנו".

מכנס לקראת שביתה כללית בהסתדרות (צילום: אריק מילמן).
מכנס לקראת שביתה כללית בהסתדרות (צילום: אריק מילמן).

דבריו מתייחסים לתגובת המשטרה לעתירת חופש מידע שהגישה קו לעובד, ובו ציינה כי מאז הקמתה בתחילת השנה לא חקרה היחידה אף תאונת עבודה עד כה, וכי היא צפויה לחקור בעתיד רק 'תאונות עבודה בעלות מאפיינים ייחודיים'. על פי תגובת המשטרה, חקירת התאונות תמשיך להתבצע במחוזות המשטרה בלבד, כשיחידת פלס רק תבצע עליהם מעקב ופיקוח.

"מתחילת השנה נהרגו 10 פועלי בניין ו-37 נפצעו באורח בינוני וקשה" ציין מויאל עוד במכתבו. "עד מתי תימשך הישיבה על הגדר בזמן שחיי אדם מופקרים להתנהלות רשלנית ועבריינית של קבלנים לא רשומים ואין חוק וסדר המונעים זאת? הסתדרות עובדי הבניין עומדת חסרת אונים מול מאות ואלפי העובדים (פלסטינים, זרים וישראלים) שחוששים להתלונן על רשלנות בנושאי בטיחות בעבודה ובכך מסכנים את חייהם. מרבית העובדים במקצועות השונים באתרי הבניין אינם מאוגדים ולכן אין להם היכולת לעמוד מול המעסיקים שדורשים מהם להמשיך ולהסתכן, ואף מאיימים עליהם בפיטורים והתוצאה היא חמורה מאין כמוה – עשרות עובדים נהרגים מדי שנה כתוצאה מרשלנות ואי קיום הוראות בטיחות".

יצחק מויאל יו"ר איגוד עובדי הבניין והעץ בכינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק 1 בנובמבר (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)
יצחק מויאל יו"ר איגוד עובדי הבניין והעץ בכינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק 1 בנובמבר (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)

על אף שיחידת החקירות המשטרתית החדשה הוקמה בעקבות דרישות מבקר המדינה והפרקליטות, ועל רקע הנתונים החמורים על פי הם למעלה ממחצית מתיקי החקירה שנפתחו בגין גרימת מוות ברשלנות נסגרו מחוסר ראיות, במשטרה רואים את 'מנדט' היחידה החדשה ככזה שלא נועד להתמקד בחקירת התאונות השוטפות, אלא בפעילויות אכיפה משולבת כנגד עבריינים חוזרים בענף, וחשיפת פרשיות כנגד 'מחוללי התופעה': "איתור קבוצות של גורמים העוסקים במגוון עבירות המשפיעות על תחום הבטיחות בענף הבניה" בלשונם. באשר לחקירת תאונות בפועל, מציינת תשובת המשטרה כי התיקים שיחקרו ביחידה יהיו "אירועים של תאונות עבודה בעלות מאפיינים ייחודיים, לדוגמה תאונות מורכבות, המערבות קריסת תשתיות או המצריכות ידע ומשאבים רבים, בהתאם לשיקול הדעת של הפיקוד" בלבד.

בנובמבר האחרון יצאה ההסתדרות למאבק ולסכסוך עבודה כללי על רקע משבר הבטיחות בענף הבניין ובדרישה למענה כולל של משרדי הממשלה השונים. בין יו"ר ההסתדרות הקודם לשרי העבודה, האוצר והשיכון נחתם הסכם שכלל שורה של צעדי מדיניות – ביניהם הגדלת מספר המפקחים במשרד העובדה, ושורה של צעדי חקיקה ותקינה. פנייתו הנוכחית של יו"ר הסתדרות עובדי הבניה והעץ מסמנת את כוונת ההסתדרות לפעול גם מול משרד זה במטרה להמשיך ולקדם את בטיחותם של העובדים בענף.

במשרד לביטחון פנים ציינו בפני דבר ראשון כי היחידה החלה את פעולתה לאחרונה וביצעה מבצע אכיפה משולב עם משרד העבודה והרווחה בעקבות מותם של שלושה עובדים בתאונות בניין בעיר חריש, במהלכו נסגרו 8 אתרי בניה מסוכנים.

ממשטרת ישראל נמסר: "מפלג פלס הפועל מזה כשלושה חודשים חקר מיום הקמתו מס' אירועים מורכבים בהם פרשה חמורה של חשד לעבירות קבלת דבר במרמה וזיוף רישיונות מנופאים ואספקת מנופאים לא מורשים למזמיני שירות.

המפלג החל בביצוע בקרות באתרי בנייה שונים, בוצעו מבצעי פיקוח ואכיפה באתרי בנייה ברחבי הארץ והוצאו 10 צווי בטיחות המורים על הפסקת עבודה באתרים עד לתיקון הליקויים. במהלך המבצעים עוכבו לחקירה מספר מנופאים בחשד לזיוף ושימוש ברישיונות מזויפים.

מבצעי הפיקוח והפעילות בתחום, הלכה למעשה יוצרים מניעה והרתעה שמביאה לשמירה בחיי אדם יקרים. נדגיש כי ככל שמובא לידיעת המשטרה על תאונה במהלכה נפגע אדם, המשטרה מגיעה לזירה ופועלת בהתאם לאחריותה ולסמכותה בהתאם להוראות החוק לרבות דיווח למפקח העבודה האזורי כמתחייב בחוק.

ככל שעולה חשד לקיומה של עבירה פלילית, דוגמת גרימת מוות או חבלה ברשלנות, בהסתמך על ממצאי הזירה ועל חוו״ד של חוקרי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד העבודה והרווחה, החקירה הפלילית מנוהלת מטבע הדברים על ידי המשטרה בשת״פ המחוייב והראוי עם גורמי המשרד. נציין כי במהלך השנים האחרונות הוכשרו במשטרה למעלה מ-100 חוקרים וקצינים בכל תחנות המשטרה לטיפול בתחום זה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!