דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מונדיאל נשים 2019 / בעיטת פתיחה: כל מה שחשוב לדעת לקראת מונדיאל הנשים בצרפת

בשישי הקרוב תישמע שריקת הפתיחה של גביע העולם לנשים בכדורגל, שעתיד לסמל את המהפכה העולמית שעובר כדורגל הנשים בשנים האחרונות - על הדשא, ביציעים, בתקציבים ובמאבקים לשוויון | מדריך 'דבר ספורט'

גביע מודיאל נשים צרפת 2019 (AP Photo/Christophe Ena)
גביע מודיאל נשים צרפת 2019 (AP Photo/Christophe Ena)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ביום שישי הקרוב ייצא לדרך אירוע ספורט נשים הגדול בעולם. מונדיאל הנשים שייערך בצרפת, יימשך כחודש עד משחק הגמר שיתקיים בליון ב-7 ביולי. בין 24 הנבחרות שהעפילו לגביע העולם תהיה כמובן אלופת העולם ארה"ב, שתנסה לשמור על התואר ולזכות בפעם הרביעית בגביע. מולה יתמודדו הנבחרות הטובות בעולם: אלופת אירופה הולנד, האלופה האולימפית גרמניה, המארחת צרפת, הכוח העולה מאנגליה וסגנית אלופת העולם יפן.

בשלב הבתים שיפתח את הטורניר חולקו 24 הנבחרות לשישה בתים. מכל בית יעפילו אוטומטית שתי הקבוצות הטובות ביותר, אליהן יצטרפו ארבע הקבוצות שיסיימו במקום השלישי עם המאזן הטוב ביותר. בניגוד למונדיאל הקודם, קשה מאוד לראות את אחת הקבוצות הגדולות והחזקות בעולם נופלת באופן מפתיע בשלב הבתים, למרות שלכל טורניר יש את הדינמיקה הפנימית שלו והפסד או תיקו בתחילת הטורניר יכול לחולל משבר פנימי שיגרום לקריסת הנבחרות הפייבוריטיות.

הקפיצה האירופאית

כאשר מסתכלים על הבתים ניתן לראות שרוב הנבחרות האירופאיות הן הפייבוריטיות של הבית שלהן לסיים במקומות הראשונים. זה לא במקרה, הכדורגל האירופאי ביצע קפיצה אדירה קדימה בארבע השנים האחרונות ונבחרות חזקות צמחו גם בקרב הגילאים הצעירים. הקפיצה התבצעה בעיקר סביב השקעה גדולה יותר במחלקות הצעירות והצטרפותן של קבוצות הגברים הגדולות במדינות אירופה לכדורגל הנשים.

קבוצות ליון ופ.ס.ז' הצרפתיות הן כיום בעלות התקציב הגדול ביותר בכדורגל הנשים עם תקציב שמגיע לבערך כ-10 מיליון יורו כ"א, לא כולל תשלום על שימוש במתקנים של קבוצת הגברים. במקביל  קבוצות ברצלונה, באיירן מינכן, מנצ'סטר סיטי, ארסנל וצ'לסי מגדילות באופן משמעותי את תקציבי קבוצות הנשים שלהן ואת החיבור הישיר לקבוצות הגברים.

ליון זוכה בליגת האלופות נשים בכדורגל 2018/19 (Balazs Czagany/MTI via AP)
ליון זוכה בליגת האלופות נשים בכדורגל 2018/19 (Balazs Czagany/MTI via AP)

באנגליה החליטו לקחת את המגמה צעד אחד קדימה, במטרה להבטיח לעצמם את השליטה בכדורגל האירופאי. מהעונה הקרובה תקום ליגה מקצוענית כשכל קבוצה נדרשה לעבוד עם תקציב מינימום אחיד ובנוסף לכך, נדרשה להקמת אקדמיה לנערות.

קבוצת הנשים של מנצ'סטר יונייטד נפתחה השנה, לאחר שנסגרה לפני 13 שנה, כבר ממשחקה הראשון מול ליברפול יצרה עניין בתקשורת האנגלית שהחליטה לשדר את המשחק למרות שהיא שיחקה רק בליגה השניה באנגליה. מדהים לראות את העניין הרב שיצרה הקבוצה וזאת רק דוגמה לכוח של כדורגל הנשים למביא קהל גדול עם זהות למגרשים.

את ניצני ההשקעה האנגלית ראו כבר לפני שנה, כשלראשונה בהיסטוריה הגיעו שתי קבוצות אנגליות לחצי גמר ליגת האלופות, אם כי באותו המעמד שתי הקבוצות גם הודחו על ידי שתי קבוצות הנשים החזקות והעשירות באירופה – ליון הצרפתית וולפסבורג הגרמנית. המטרה של הקמת הליגה המקצוענית היא שהקבוצות האנגליות יהפכו לאיכותיות יותר ותוך כמה שנים ישלטו בליגת האלופות לנשים.

מנצ'סטר סיטי מול ליון בחצי גמר ליגת האלופות 2018 (Dave Thompson/PA via AP)
מנצ'סטר סיטי מול ליון בחצי גמר ליגת האלופות 2018 (Dave Thompson/PA via AP)

בשנים הקרובות אנו נראה בכדורגל האירופאי יותר ויותר שחקניות צעירות שפורצות קדימה ומשחקות כדורגל כמה רמות מעל מה שאנו מכירים כיום בכדורגל הנשים. ניתן לראות את השינוי כבר בליגות הבכירות באירופה. באנגליה זכתה במלכות השערים ויויאן מיידמה בת 22, אחריה ניקיטה פאריס בת 24. בגרמניה בגרמניה זכתה במלכות השערים אווה פאג'ור בת ה-22 ושלישית ליאה שולר בת ה-21. בליגה הצרפתית זכתה  במלכות השערים מאריה אנטואנט קאטוטו בת ה-20 ובמקום השני אדה הגרברג הוותיקה בת ה-23.

כניסה של ספונסרים גדולים

גם חברות מסחריות מגלות עניין בגל החדש וחותמות על הסכמי חסות גדולים עם קבוצות הנשים. בשנה האחרונה החלה התקשורת העולמית לגלות עניין ולשדר משחקים של קבוצות נשים בערוצי הטלוויזיה המרכזיים – שינוי שאירע בעיקר בעקבות טורניר יורו הנשים שהתקיים בקיץ 2017 בהולנד שחצה במספר מדינות את מספר הצופים שראו את נבחרתם.

בקיץ האחרון הכריזה ברצלונה על הסכם חסות חסר תקדים עם חברת "סטנלי בלק אנד דקר" תהיה הספונסר הראשי של קבוצת הנשים של המועדון. ההודעה על הסכם המימון בין הצדדים, שנחתם לראשונה בתולדות המועדון, באה במהלך מסע משחקים משותף לקבוצות הגברים והנשים בארה"ב, אירוע המתקיים לראשונה גם הוא.

גם חברת הנעליים "נייקי" החליטה להגדיל את העניין שלה בכדורגל הנשים הבריטי, החברה כבר מתגאה בכך שהיא חתומה על חוזה פרסום מול מספר שחקניות אנגליות בכירות, כאשר הראשונה לחתום על החוזה עם "נייקי" הייתה סטף הווטון, קפטנית מנצ'סטר סיטי, בשנת 2014. דוברת נייקי בריטניה קלייר פאנל, תיארה בשבוע שעבר בעיתון האינדפנדנט הבריטי את תמיכת החברה בכדורגל הנשים והרצון שלהם להיות אחת מהספונסריות המרכזיות במונדיאל הנשים שיערך בקיץ 2019 בצרפת: "בנייקי אנחנו אוהבים לתמוך בכדורגל מבריק ואין שום ספק שנשים משחקות כרגע כדורגל מבריק ולכן אנחנו תומכים בגדילתו של כדורגל הנשים".

מאבקים לשוויון 

הסיבה המרכזית שכדורגל הנשים נכנס לתודעה העולמית וממשיך לצמוח בקצב מסחרר קשורה למאבק הממושך של שחקניות הכדורגל אשר נלחמות ליצירת שוויון בשכר בין הנבחרות הגברים לנשים או בדרישה להגדלת החשיפה בתקשורת כלפי הקבוצות והנבחרות שמשחקות ברמות הגבוהות ביותר.

בנבחרת כדורגל הנשים של דנמרק החליטו השחקניות לקחת את המאבק לשוויון בשכר. לאחר שהצליחו להגיע באופן מפתיע עד גמר היורו, ניסו השחקנית לשכנע את ראשי התאחדות להעניק להן זכויות סוציאליות בסיסיות ולהשוות את שכרן לשכרם של שחקני נבחרת הגברים.

הובילו מחאה. שחקניות נבחרת דנמרק בכדורגל (AP Photo/Patrick Post)
הובילו מחאה. שחקניות נבחרת דנמרק בכדורגל (AP Photo/Patrick Post)

לאחר שהמו"מ נכשל הכריזו שחקניות הנבחרת הדנית על שביתה בגללה בוטל משחק הידידות מול אלופת אירופה הולנד והמשחק הקריטי במוקדמות אליפות אירופה מול שבדיה. לאחר שהשחקניות זכו באהדת הציבו,  ניצחו שחקניות הנבחרת במאבק והשיגו את תנאי ההעסקה שדרשו. הן יקבלו תנאים סוציאליים בסיסיים ותקציב שנתי שווה לנבחרת הגברים על סך כ-650 אלף דולר בשנה.

אי אפשר בלי השקעה כלכלית 

התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א הודיעה שבמהלך המונדיאל תקציב שיא של 50 מיליון דולר למימון טיסות, פרסי זכייה ודמי פיצויים. הוועד המנהל של פיפ"א יצביע בהמשך החודש על שלושה סעיפי תקציב שיגדילו את ההשקעה של הארגון מ-15 מיליון דולר במונדיאל הקודם שנערך בקנדה ב-2015, ל-50 מיליון דולר למונדיאל הקרוב שיתקיים בצרפת בקיץ הבא.

הסעיפים כוללים את הגדלת פרסי הזכייה מ-15 מיליון דולר (במונדיאל 2015) ל-30 מיליון דולר. כמו כן, לראשונה ימומנו בעלות של כ-11.5 מיליון דולר כל הטיסות של שחקניות הנבחרות במחלקות העסקים בטיסות שמעל ארבע שעות טיסה, ובנוסף, ישולמו לקבוצות הכדורגל דמי פיצויים כנהוג בכדורגל הגברים, בעלות של 8.5 מיליון דולר.

זוהי כמובן הצעה יפה, אך הדרך להשוואת התנאים עוד ארוכה. במונדיאל הגברים פרסי הזכייה הגיעו ל-400 מיליון דולר. פער אדיר של 370 מיליון דולר בין שני הטורנירים. הדרך הארוכה להגדלת ההשקעה תלויה בעיקר בהצלחת המונדיאל שמתקיים ביבשת אירופה, למשוך קהל גדול למגרשים ולמסכים. ככל שהטורניר יהיה מוצלח יותר, כך גם ההשקעה הכלכלית של כל הארגונים מסביב תהיה גדולה יותר.

אוהדות של גרמניה ואיטליה (צילום: shutterstock).
אוהדות של גרמניה ואיטליה (צילום: shutterstock).

במונדיאל האחרון שהתקיים ב-2015 בקנדה נכחו 1.4 מיליון צופים במגרשי הכדורגל ו-327.8 מיליון צפיות במשחקים נרשמו ברחבי העולם. מדובר בגדילה של 100 מיליון צופים תוך שמונה שנים בלבד מאז המונדיאל שנערך ב-2009. הצפייה ברחבי העולם שגם המונדיאל השנה יראה את הגדילה בנוכחות האוהדים במגרשים ואת הגדלת החשיפה לכדורגל הנשים בתקשורת הספורט העולמית. לפי התוכניות, מונדיאל מוצלח יהווה מנוף משמעותי לתוכנית הגדולה של פיפ"א הגדלת כמות הנשים והנערות שמשחקות כדורגל ברחבי העולם לכ-60 מיליון

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!