דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מונדיאל נשים 2019 / גם במונדיאל, שרה גמה מובילה את נבחרת איטליה ואת המאבק בגזענות

קפטנית הנבחרת, ביתם של אמא איטלקיה ומהגר מקונגו, הפכה לפנים של כדורגל הנשים האיטלקי | מול הגזענות שממשיכה להרים את ראשה במדינה היא ממשיכה להראות את כוחה של החברה המגוונת

שרה גמה במדי נבחרת איטליה במשחק מול אוסטרליה במונדיאל 2019. 9 ביוני (Photo by TF-Images/Getty Images)
שרה גמה במדי נבחרת איטליה במשחק מול אוסטרליה במונדיאל 2019. 9 ביוני (Photo by TF-Images/Getty Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

כדורגל הנשים האיטלקי נמצא בנסיקה מתמדת. השנה נשבר שיא הצופים האיטלקי במשחק נשים בכדורגל, כשיובנטוס גברה על פיורנטינה 0:1 מול 39 אלף צופים נלהבים. זאת הייתה הפעם הראשונה שקבוצת הנשים של יובנטוס אירחה את משחקיה באצטדיון הביתי של קבוצת הגברים, אצטדיון אליאנץ.

כניסתם של מועדוני הגברים הבכירים לליגת הנשים, עם הקמתן מחדש של יובנטוס,פיורנטינה, רומא, מילאן ואינטר הכניסה עניין רב לכדורגל הנשים המקומי. שחקניות הנבחרת, שהתרגלו במשך שנים לשחק מול יציעים ריקים במסגרת קבוצות קטנות, הצטרפו לחשיפה מחודשת של הליגה האיטלקית. הקבוצות משקיעות במדיה החברתית ובמתקנים, ולראשונה בקריירה שלהן שחקניות נבחרת איטליה מקבלות הכרה ויחס מכבד לו הן ראויות.

המשחק בין יובנטוס לפיורנטינה בליגת העל בכדורגל נשים. 24 במרץ 2019 (Photo by Valerio Pennicino/Getty Images)
המשחק בין יובנטוס לפיורנטינה בליגת העל בכדורגל נשים. 24 במרץ 2019 (Photo by Valerio Pennicino/Getty Images)

 

 

 

 

איטליה פתחה בצורה מצוינת את המונדיאל עם ניצחון מפתיע על אוסטרליה. הערב (שישי), בשעה 19:00, היא תנסה לרשום ניצחון שני מול ג'מייקה. מי שאמורה להוביל את האיטלקיות בטורניר היוקרתי היא השחקנית הכי איכותית בסגל – שרה גמה בת ה-30. הבלמית וקפטנית הנבחרת, כמו גם קפטנית האלופה בשנתיים האחרונות יובנטוס, היא הפנים של השינוי בכדורגל הנשים האיטלקי. גמה היא גם השחקנית היחידה בסגל ששיחקה במדי קבוצת פאר אירופאית בתקופה הקשה של הכדורגל האיטלקי, כאשר שיחקה במשך שנתיים במדי פריז סן-ז'רמן הצרפתית.

גמה הייתה גם הקפטנית של הנערות של איטליה שזכו, באופן בלתי צפוי, באליפות אירופה ב-2008, אז גם נבחרה גם לשחקנית המצטיינת של הטורניר כולו. ב-2018 זכתה לכבוד מיוחד כשבובת בארבי מיוחדת עוצבה בדמותה, ונמכרה לילדות ברחבי איטליה. המטרה ביצירת הבובה הייתה להפוך את גמה לפנים של הכדורגל הנשים האיטלקי, ושל יובנטוס, ולהפוך מודל לחיקוי לילדות והנערות במדינה.

בהפיכתה לפנים של נבחרת איטליה, גמה מייצגת תופעה רחבה של ספורטאים בני מהגרים שמתבלטים בספורט המקומי, זאת מול הגזענות הממסדית המתחזקת בשנים האחרונות. כבת לאמא איטלקיה ואב שהיגר מקונגו, הייתה גמה חייבת לעבור מחסומים רבים כדי להגיע למעמד הבכיר שלה ממלאת בענף.

באיטליה חיים כיום חמישה מיליון מהגרים ובני מהגרים, 50% מהם מאפריקה ואסיה, השאר ממדינות מזרח אירופה. המהגרים וילדיהם שנולדו באיטליה, הם רק 8.5% מאוכלוסיית המדינה. רובם הגיעו ממדינות עניות וחיפשו ליצור לעצמם ולילדיהם חיים טובים יותר. המהגרים ליבשת מהווים כוח עבודה זמין, חלש וזול שברובו דוחף את הכלכלה קדימה. בעקבות משבר ההגירה, שהפך לתופעה גדולה יותר בשנים האחרונות, איטליה הפכה גזענית ואלימה יותר כלפי אוכלוסיה זו.

האלימות והגזענות באיטליה התחזקו בתחילת 2018, בעקבות עליית הימין הקיצוני בבחירות האחרונות לפרלמנט. עליית הימין לשלטון הגיעה, בין השאר, בעקבות הגעתם של כ-600 אלף מהגרים, בעיקר ממדינות אפריקה, בארבע השנים האחרונות. מפלגת הליגה הצפונית בראשותו של שר הפנים מתאו סלביני מנצל את המצב הכלכלי הרע, את חוסר האונים והכעס של חלקים בציבור האיטלקי, כדי להרוויח הון פוליטי על גבה של האוכלוסייה החלשה ביותר במדינה. בחודשים האחרונים הציבור האיטלקי מתחיל לתסוס ולפנות לאלימות בחסות הגזענות.

בחודש אוגוסט הותקפה זורקת הדיסקוס האיטלקיה דייזי אוסקיו רק בגלל צבע עורה. בעת יציאה ממסעדה בטורינו, הותקפה אוסקיו על ידי חבורת צעירים שזרקו עליה ביצים מרכב חולף. אחת הביצים פגעה בעינה והספורטאית נלקחה לבית החולים בטורינו, בו אובחנה עם פגיעה בקרנית העין.

הסיבה לתקיפה הייתה צבע עורה השחום של אוסקיו, האנשים שפגעו בה לא ידעו מי היא וההחלטה לתקוף אותה הייתה על סמך מראה חיצוני בלבד. אוסקיו אמרה לכתבים כי "הם עשו את זה בכוונה, הם לרצו לפגוע בי כאישה צעירה שחומת עור, הייתי קורבן של של גזענות. כאשר אתה עובר ממילים למעשים אז עוד מחסום נפרץ".

זורק הדיסקוס האיטלקייה דייזי אוסקיו (Photo by Matteo Ciambelli/NurPhoto via Getty Images IL)
זורק הדיסקוס האיטלקייה דייזי אוסקיו (Photo by Matteo Ciambelli/NurPhoto via Getty Images IL)

הפגיעה בספורטאית מצטיינת העלה את הנושא לדיון ציבורי. אך אותה החברה שגינתה בתוקף את הגזענות, גם לא מנסה למנוע את האלימות וממשיכה לתת לגיטימציה לשנאת אזרחיה שחומי העור של איטליה. אוסקיו הגיעה לאליפות אירופה בברלין וסיימה במקום החמישי באירופה. 91 ספורטאים ייצגו את איטליה באותה אליפות, 23 מהם היו מהגרים או בני מהגרים מאפריקה או מרכז אמריקה. אותם ספורטאים היו אחראים על חמש מתוך שש המדליות של איטליה בטורניר.

גם השחקן שחום העור הצעיר מואיז קין נאלץ להתמודד  הגזענות במגרשים. עלייתו המטאורית של חלוץ יובנטוס והנבחרת הפכה אותו, באופן מידי, לפנים החדשות של המאבק החברתי בסוגיית היחס לבני המהגרים באיטליה. קין יצטרך בשנים הקרובות לעבוד קשה, על המגרש ומחוצה לו, בשביל לכבוש את הלבבות של אזרחי איטליה ולהיות הקול הקורא כנגד גזענות, שהרימה את ראשה במדינה. קין עמד השנה בעין הסערה לאחר שספג קריאות גזעניות מקהל האוהדים של קליארי. בתגובה הוא בחר לחגוג באופן ביקורתי כנגד אותו קהל גזעני לאחר שכבש את השער השני במשחק .

כדורגל הנשים האיטלקי, ואוכלוסיית המהגרים של איטליה מפנים את מבטם לעבר הקפטנית של הנבחרת. גמה, שהובילה את הנבחרת למונדיאל אחרי היעדרות של 20 שנה, תנסה להמשיך להוכיח לכולם שהכוח האמיתי של הספורט האיטלקי הוא באחדות הבלתי מתפשרת וכי אין מקום לגזענות בכדורגל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!